تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 8:03
کد خبر : 95291

دغدغه مدیران ورزش در آستانه قرن جدید؛ تفکیک جنسیتی و ممنوعیت!؟

دغدغه مدیران ورزش در آستانه قرن جدید؛ تفکیک جنسیتی و ممنوعیت!؟

آرمان شرق-گروه ورزش:مسائل اینچنینی در حوزه ورزش و ورزش زنان در چهل و چند سالی که از انقلاب می‌گذرد وجود داشتند که به مرور زمان و با حاکم شدن دیدگاه منطقی بر تصمیم‌گیری مدیران برطرف شدند.حال تبدیل شدن همان مسائل حل‌شده به دغدغه روز بسیار تاسف‌آور است.کسی تصور نمی‌کرد در این روزها به جای بحث درباره چگونگی افزایش شانس موفقیت ورزشکاران ایران در میادین بین‌المللی، بحث‌ها برود به سمت مسائلی نظیر تفکیک جنسیتی و ممنوعیت و این‌جور چیزها.

آرمان شرق- گروه ورزش:مسائل و مشکلات اینچنینی در حوزه ورزش و مخصوصا ورزش زنان در چهل و چند سالی که از انقلاب می‌گذرد وجود داشتند که کم‌کم و به مرور زمان و با حاکم شدن دیدگاه منطقی بر تصمیم‌گیری مدیران برطرف شدند. حال تبدیل شدن همان مسائل حل‌شده به دغدغه روز بسیار تاسف‌آور است. در واقع کسی تصور نمی‌کرد در این روزها به جای بحث درباره چگونگی توسعه ورزش و افزایش شانس موفقیت ورزشکاران ایران در میادین بین‌المللی، بحث‌ها دوباره برود به سمت مسائلی نظیر تفکیک جنسیتی و ممنوعیت و این‌جور چیزها.

روز گذشته اعلام شد تمرینات دوومیدانی‌کاران ایران از این پس با تفکیک جنسیتی و به صورت زنانه- مردانه برگزار خواهد شد. به این ترتیب که براساس دستورالعمل جدید فدراسیون دوومیدانی ایران، مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب به عنوان تنها پیست تخصص دوومیدانی به دو شیفت صبح و عصر در روزهای فرد و زوج تقسیم می‌شود. خبرگزاری ایسنا در این رابطه نوشت: «مسوولان فدراسیون اخیرا برای ممانعت از تمرین مرد و زن در کنار یکدیگر، جدولی طراحی کرده‌ که تمرینات ورزشکاران را محدود به ساعات خاصی از روز کرده است. زنان در روزهای زوج از صبح تا ساعت ۱۴ حق تمرین دارند و مردان در همین روزها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ شب. در روزهای فرد هم این ساعت تمرینی برعکس اجرا خواهد شد، یعنی اول مردان و سپس زنان.»

فدراسیون هیچ توضیحی در رابطه با دستور تفکیک جنسیتی و مردانه- زنانه شدن تمرینات ورزشکاران رشته دوومیدانی ارایه نکرده است. همچنین حجت چراغی رییس مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب هم در این رابطه اظهارنظری تا لحظه نگارش این متن انجام نداه. معلوم نیست چرا به یک‌باره باید چنین تصمیمی اتخاذ شود و برنامه ورزشکاران را به هم بریزد. ورزشکارانی که برای رسیدن به اوج آمادگی باید روی دقایق تمرین هم حساس باشند و حالا مجبورند تمام فعالیت‌شان را با قالب جدید هماهنگ کنند. این در حالی است که سال‌هاست ورزشکاران رشته دوومیدانی بدون هیچ مشکلی کنار یکدیگر تمرین می‌کنند و حتی یک گزارش مبنی بر بروز مشکل منتشر نشده است.
در نمایی وسیع‌تر این تصمیم را می‌توان در کنار ممنوعیت فعالیت ورزشکاران زن در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون بدنسازی یا مقاومت محکم تندروها مقابل حضور زنان در استادیوم قرار داد. روندهایی که با روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی شدت گرفته است و معلوم نیست تا کجا قرار است ادامه داشته باشد.
مسائل و مشکلات اینچنینی در حوزه ورزش و مخصوصا ورزش زنان در چهل و چند سالی که از انقلاب می‌گذرد وجود داشتند که کم‌کم و به مرور زمان و با حاکم شدن دیدگاه منطقی بر تصمیم‌گیری مدیران برطرف شدند. حال تبدیل شدن همان مسائل حل‌شده به دغدغه روز بسیار تاسف‌آور است. در واقع کسی تصور نمی‌کرد در این روزها به جای بحث درباره چگونگی توسعه ورزش و افزایش شانس موفقیت ورزشکاران ایران در میادین بین‌المللی، بحث‌ها دوباره برود به سمت مسائلی نظیر تفکیک جنسیتی و ممنوعیت و این‌جور چیزها.
در چند روز گذشته هاشم صیامی رییس فدراسیون دوومیدانی در مورد مشکلات این فدراسیون اظهار کرد: «ما از لحاظ بودجه مشکلی نداشتیم، اما از زمانی که سازمان مالیاتی ورود و تمام بدهی‌های مالیاتی ۱۰ سال گذشته را از ما طلب کرد، وضعیت خراب شد. این اتفاقی بود که به یک‌باره افتاد و تمام برنامه‌های ما را به هم ریخت. در آستانه یک رقابت مهم مانند بازی‌های آسیایی وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، تمام دوومیدانی از مربی و ورزشکار و مسوولان تحت فشار قرار می‌گیرند.» حال ایشان باید پاسخ بدهد در شرایطی که در آستانه بازی‌های آسیایی قرار داریم و فدراسیون طبق گفته رییس آن لنگ دو میلیارد تومان پول است، چطور چنین طرح مبتکرانه‌ای به ذهن‌شان خطور کرده است؟ آیا این نشان نمی‌دهد که مقامات تصمیم‌گیر دغدغه‌های دیگری غیر از ورزش دارند و اساسا در جای اشتباهی قرار گرفته‌اند؟ البته بعید هم نیست که این تصمیم با فشار نهادهای بیرون از ورزش اتخاذ شده باشد. همان‌ نهادهایی که به عنوان مثال کاظمی‌پور را از حوزه ورزش زنان در بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح بدون داشتن سابقه قابل توجه به وزارت ورزش رساندند تا دستور ممنوعیت فعالیت زنان در رشته‌های زیر مجموعه فدراسیون بدنسازی را صادر کند. همان نهادهایی که حجت چراغی را همانند کاظمی‌پور از مجموعه نیروهای مسلح به فدراسیون دوومیدانی و ریاست ورزشگاه دو و میدانی آفتاب انقلاب رساندند./اعتماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.