تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 - 15:25
کد خبر : 85438

آغاز نشست اختتامیه دور هفتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین/ انتشار بیانیه رسمی در پایان نشست کمیسیون مشترک

آغاز نشست اختتامیه دور هفتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴  در وین/ انتشار بیانیه رسمی در  پایان نشست کمیسیون مشترک

آرمان شرق- اتحادیه اروپا تا زمان انتشار این خبر، بیانیه رسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر نکرده است. با این وجود منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران و خبرنگاران رسانه‌های خارجی احتمال زیادی را برای برگزاری این نشست تا پیش از ظهر امروز (به وقت محلی وین) در نظر گرفته‌اند و بر این اساس نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده هم اینک شروع شده است.

آرمان شرق- اتحادیه اروپا تا زمان انتشار این خبر، بیانیه رسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر نکرده است. با این وجود منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران و خبرنگاران رسانه‌های خارجی احتمال زیادی را برای برگزاری این نشست تا پیش از ظهر امروز (به وقت محلی وین) در نظر گرفته‌اند و بر این اساس نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده هم اینک شروع شده است.

پس از زمزمه‌های شب گذشته درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران دقایقی پیش راهی هتل کوبورگ شد تا با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست کمیسیون مشترک را برعهده دارد گفت‌وگو کند.

اتحادیه اروپا تا زمان انتشار این خبر، بیانیه رسمی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر نکرده است. با این وجود منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران و خبرنگاران رسانه‌های خارجی احتمال زیادی را برای برگزاری این نشست تا پیش از ظهر امروز (به وقت محلی وین) در نظر گرفته‌اند.

دیروز علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هیات ایرانی متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف مقابل ارائه داده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مقابل بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران برسند.

متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران دیروز در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در دو نوبت صبح و عصر آقای باقری با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی و رؤسای سه هیأت اروپایی گفت‌وگو کرد. همچنین کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه دادند. در این جلسات در خصوص متون و پیشنهادات مطرح‌شده از جانب ایران گفت‌وگو انجام گرفت.

اما شنیده‌ها حاکی است که طرف‌های اروپایی تمایل دارند که برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت‌ها برگردند و به همین خاطر خواستار تشکیل نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده شده‌اند.
بر اساس این گزارش، مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار داشت: «پیشنهادهای ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهادها بر اساس بندهای توافق سال ۲۰۱۵ هستند».

علی باقری ادامه داد: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.برخی از بازیگران خارجی تلاش می‌کنند گفت‌و‌گوها را متوقف کنند».

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین با خبرنگار شبکه المیادین مصاحبه کرد و اظهار داشت: «از زمانی که دو پیش‌نویس را ارائه کرده‌ایم، با دیگر طرف‌ها در اروپا چند نشست برگزار کردیم. ما انتظار داریم که دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای ما ارائه کنند».

علی باقری اضافه کرد: «ما در حال مذاکره برای دست‌یابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم».

باقری همچنین گفت: «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات اروپایی حاضر در وین، روز گذشته، خبر داد که طرف ایرانی در مذاکرات لغو تحریم‌ها، دو پیش نویس درباره تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف اروپایی ارائه کرده است.

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد. این دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در حال برگزاری است.

طرف‌ها صبح چهارشنبه دهم آذرماه در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

باقری : «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم»

دور هشتم مذاکرات دوشنبه ۱۵ آذر ماه از سر گرفته خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.