تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 8:09
کد خبر : 72922

احیای توافق هسته ای با لغو تحریم های بی اثر علیه رهبر ی و رئیس‌جمهور منتخب ایران

احیای توافق هسته ای با لغو تحریم های بی اثر علیه رهبر ی و  رئیس‌جمهور منتخب ایران

ارمان شرق- برخی رسانه‌های منطقه بااشاره به تحریم رهبری و رئیس‌جمهور منتخب ایران از سوی آمریکا، اذعان داشتند «از نظر ملت‌های منطقه‌این افتخار است فردی رئیس‌جمهور ایران شده که مثل خود ملت ایران مورد تحریم است، برخلاف آنچه در دولت فعلی ایران برخی مسئولان تابعیت آمریکایی دارند و فرزندان آنها در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند»!

یک مقام سابق آمریکایی و دو منبع آگاه دیگر به NBC News گفتند که دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

نواندیش: یک مقام سابق آمریکایی و دو منبع آگاه دیگر به NBC News گفتند که دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، به گفته این منابع، مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی در مذاکرات غیرمستقیم وین رفع تحریم های آیت الله خامنه ای را در چارچوب بازگشت به برجام مورد بحث قرار دادند.

ولی نصر، استاد امور بین الملل و مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز که به عنوان دیپلمات در دولت اوباما هم کار می کرد، گفت: من فکر می کنم این یکی از خواسته های اصلی طرف ایرانی باشد که احتمالا دولت آمریکا نیز آن را تایید خواهد کرد.

در ژوئن ۲۰۱۹، پس از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای ایرانی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای و مقامات منصوب شده توسط وی را تحریم کرد و به نوعی معامله یا سفر آنان را آمریکا را ممنوع دانست. شرکت های آمریکایی کارشناسان و مقامات سابق ایالات متحده می گویند این تحریم ها کاملاً نمادین است، زیرا رهبر جمهوری اسلامی به خارج از کشور سفر نمی کند و او و نزدیکانش هیچ دارایی در خارج از کشور یا آمریکا ندارند.

علی واعظ از اندیشکده گروه بین المللی بحران در امور ایران معتقد است که حذف تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ممکن است به دولت بایدن کمک کند تا ایران را متقاعد به انجام برخی محدودیت ها سازد. واقعا اولویت مهم احیای برجام و مهار برنامه هسته ای ایران است نه اعمال تحریم هایی که هیچ تاثیری ندارد.

تحریم های رهبر جمهوری اسلامی ایران البته در واشنگتن نیز دارای معنای سیاسی مهمی است، جمهوری خواهان و دیگر مخالفان توافق هسته ای ۲۰۱۵ احتمالاً هر اقدامی در جهت لغو تحریم ها را نشانه ای از ضعف در قبال جمهوری اسلامی می دانند.

اگرچه این تحریم ها هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته ای آن نداشته است، اما دو مقام آگاه در این رابطه اظهار داشتند که مقامات در تهران اقدامات علیه قدرتمندترین شخصیت این کشور را غیرموجه و به نوعی توهین به ایران می دانند.

کیهان:رییسى در لیست تحریم هاست
برخی رسانه‌های منطقه بااشاره به تحریم رهبری و رئیس‌جمهور منتخب ایران از سوی آمریکا، اذعان داشتند «از نظر ملت‌های منطقه‌این افتخار است فردی رئیس‌جمهور ایران شده که مثل خود ملت ایران مورد تحریم است، برخلاف آنچه در دولت فعلی ایران برخی مسئولان تابعیت آمریکایی دارند و فرزندان آنها در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند»!

لذا اینکه رئیس‌جمهور منتخب تأکید داشت که دولت او «دولت وطن‌دوست است»، در حقیقت‌اشاره به این داشت که اجازه نخواهد داد نفوذی‌های وطن‌فروش نظیر آنچه در ۸ سال گذشته شاهد آن بودیم، در سیستم اجرایی کشور و به‌ویژه در بدنه وزارت امور خارجه رسوخ و برای کشور تهدید زایی و بر سر راه‌حل مشکلات مردم مانع‌زایی کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.