تاریخ انتشار : جمعه 14 خرداد 1400 - 13:13
کد خبر : 70388

ترجیح اقتصاد بر سیاست راه حل برون رفت از بحران های کنونی است

ترجیح اقتصاد بر سیاست راه حل برون رفت از بحران های کنونی است

ارمان شرق- همتی بحث ها و اقدامات سیاسی در حوزه اقتصاد را پاسخگو ندانسته و بدین ترتیب در بیانیه خود تاکید می کند:« ترجیح اقتصاد برسیاست راه حل برون رفت از بحران های کنونی است».

عبدالناصر همتی که در آخرین روز ثبت نام ها تصمیم به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت سابقه بیمه ای و بانکی و رسانه ای دارد.

صدای بورس – همتی به مدت بیش از سه سال رئیس بانک مرکزی بوده و هم اکنون با تایید صلاحیت به یکی از هفت چهره نامزد ریاست جمهوری تبدیل شده است. در همین راستا مروری داریم به صحبت‌های این کاندید ریاست جمهوری در این مدت و برنامه های ویژه وی برای رونق بازار سرمایه که در ادامه می خوانید .

عبدالناصر همتی در ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری گفت: « سرمایه گذاری در کشور جدی گرفته نشده و تولید دچار مشکل است‌. میزان سرمایه گذاری در حال حاضر هیچ تفاوتی با سال ۸۲ نکرده است، لذا یکی از مهمترین مسائل در تولید سرمایه گذاری و بعد از آن بهره وری است. شاخص های پولی و نقدینگی کشور نیز همین مشکلات را داشته اند و در هر سه سال میزان نقدینگی کشورمان نسبت به دوره قبل سه برابر رشد کرده است و مردم به سمت فقر مطلق شدید رفتند . ما مسئولیم که متغیرهای کلان را اصلاح کنیم» .
وی گفت:« برای کنترل تورم برنامه هایی دارم که روی آنها کار و راهکارهایی را پیش‌بینی کردیم که در صورت موفقیت در انتخابات آنها را اجرایی خواهم کرد .فرصت برای اصلاح بسیار کم است و به همین دلیل کاندیدا شدم تا وضعیت را به گونه‌ای مطلوب اصلاح کنم از همین رو به نظر می‌رسد ریاست جمهور بهتر است یک اقتصاددان باشد».
همتی در جایی هم گفت: «نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر ناشی از تحریم‌ها بود و طبیعتاً فشار زیادی به بازار ارز آمد. برنامه ما این است که وضعیت ارز را پیش بینی کنیم تا ثبات به بازار ارز برگردد».
به بازار سرمایه توجه ویژه ای داریم
وی با بیان اینکه بازار سرمایه امر مهمی است چرا که باید نقش کلیدی را در اقتصاد داشته باشد، گفت:« دولت آینده توجه ویژه به این بازار باید داشته باشد و این از برنامه‌های اصلی من خواهد بود. در بورس دخالت های دستوری باید قطع شود، همه نباید در مورد بازار سرمایه اظهار نظر کنند ،نباید به بازار جنبه امنیتی بدهند . یکی از دلایل تضعیف شاخص این بود که دخالت ها و اظهارات سیاسی در آن به وجود آمد. باید موانع رسیدن به رشد متعادل بازار سرمایه را برداشت».
همتی گفت: « به نظر من قوانین بورس خوب است اما مدیریت مداخله گرایانه موجب ایجاد رانت برای یک عده می شود ‌. ما باید طرفدار مکانیسم هایی باشیم که کارایی بورس را افزایش می دهد و باید موانع رسیدن به رشد متعادل بازار سرمایه را حذف کنیم».

استراتژی، تقویت ذخایر ارزی است
همتی اضافه کرد:« استراتژی من تقویت ذخایر ارزی بانک مرکزی است، ارزش ۴۲۰۰ تومانی آثار خوبی در اقتصاد نداشت و در دولت آینده به شدت با این موضوع مقابله خواهد کرد».
یارانه باید نقدی باشد
وی همچنین در گفتگوی ویژه خبری در ۹ خرداد ۱۴۰۰ بیان کرد: «بحث یارانه بسیار مهم است، معیشت مردم آسیب‌دیده و نحوه ریل گذاری اقتصاد و مدیریت اقتصادی ما مشکل دارد. اعتقاد دارم یارانه باید نقدی باشد اما نمی خواهم کار پوپولیستی کنم و اگر از دور باطل خارج شویم اشتغال ایجاد می‌شود و تورم کاهش می یابد».
مشکل بازار دخالت‌های بی منطق بود
وی اظهار کرد: «در بازار سرمایه ما اتفاق هایی افتاد که خوب نبود .حمایت های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل ساز شد و بخش مهمی از مشکلات بورس به خاطر دخالت های غیر منطقی بود. بورس را می توان احیا کرد اما نه در دو یا سه روز و نیاز به زمان دارد».
این کاندید ریاست جمهموری گفت:« بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد است و حمایت جدی از بازار سرمایه به عنوان رکن مهم تامین مالی تولید شود».
کار، کار دولت و رمزارزهاست!
عبدالناصر همتی قبل از تایید صلاحیتش در نشستی که با مدیران بورسی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه داشت نیز وعده هایی در رابطه با بورس و اقتصاد داد. همتی تاکید کرده که یکی از محورهای اعتقادی او در بانک مرکزی تکامل بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه است.
وی همچنین در این جلسه سعی داشت دولت را مقصر تمامی اتفاقات و شرایط موجود جلوه دهد و بیان کرد ادعای نقش بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره های بین بانکی و شکل‌گیری بحران اوایل سال گذشته درست نیست چرا که همه تصمیمات مربوط به بانک مرکزی نبوده و دولت نیز مداخله داشته است.
همتی در میان سخنان خود رویه دولت برای تامین مالی از طریق بورس را نادرست دانست.
این کاندیدای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ موضوع رمزارزها را یکی از عوامل ریزش و خروج سرمایه ها دانست و گفت:«بستن درگاه‌ها مشکلی را حل نمی‌کند».
با توجه به صحبت های عبدالناصر همتی در خصوص اقتصاد ایران و بازار سرمایه می توان فهمید که وی تلاش دارد در میان کاندیداها چهره اقتصادی از خود نشان دهد.
همتی بحث ها و اقدامات سیاسی در حوزه اقتصاد را پاسخگو ندانسته و بدین ترتیب در بیانیه خود تاکید می کند:« ترجیح اقتصاد برسیاست راه حل برون رفت از بحران های کنونی است».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.