تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 - 16:57
کد خبر : 68897

شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل

شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل

ارمان شرق- شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل از سوی گروه‌های فلسطینی، خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان، رایزنی وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در خاورمیانه، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ و پیشنهاد مصر برای آغاز آتش بس در فلسطین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل از سوی گروه‌های فلسطینی، خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان، رایزنی وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در خاورمیانه، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ و پیشنهاد مصر برای آغاز آتش بس در فلسطین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل از سوی گروه‌های فلسطینی، خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان، رایزنی وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در خاورمیانه، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ و پیشنهاد مصر برای آغاز آتش بس در فلسطین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

شلیک ۱۲ هزار موشک به اسرائیل از سوی گروه های فلسطینی

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب اعلام کرد: حماس و جهاد اسلامی حدود ۱۲ هزار موشک به اسرائیل شلیک کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، آویخای ادرعی همچنین اعتراف کرد: بسیار دشوار خواهد بود که تمام این موشک‌ها کامل نابود شود.

وی همچنین گفت: موشک‌هایی که در این جنگ اسرائیل را هدف قرار داده‌اند، در تاریخ اسرائیل به لحاظ تعداد، بی‌سابقه بوده است.

 

ادرعی افزود: گنبد آهنین تنها ۹۰ درصد موشک‌های شلیک شده از غزه را رهگیری کرده است.

از سوی دیگر منابع صهیونیست اعلام کردند که از آغاز حمله موشکی گروه‌های مقاومت به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۲ صهیونیست جان خود را از دست داده‌اند.

در همین ارتباط گردان‌های القسام اعلام کرد که پایگاه نظامی “تسیلم” را هدف چندین فروند موشک قرار داده است.

از سوی دیگر، گردان‌های شهید “ابوعلی مصطفی فلسطین نیز تأیید کرد که کارخانه پتروشیمی در شهرک نشنین “نیر عوز” در شرق خانیوس را هدف حمله موشکی قرار داده است.

نیروهای اشغالگر صهیونیست از دوشنبه هفته گذشته (۲۰ اردیبهشت) حملات و تجاوزهای وحشیانه خود علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را شروع کردند که تاکنون در اثر این حملات ۲۱۳ فلسطینی شهید و یک هزار و ۴۴۲ تن دیگر زخمی شدند. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به ادامه تجاوزهای صهیونیست ها و حملات به غزه، اقدام به موشک باران سرزمین های اشغالی کرده است.

خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان

وزارت امورخارجه عربستان عصر سه‌شنبه سفیر لبنان در ریاض را برای ابراز مخالفت و محکومیت سخنان وزیر خارجه لبنان احضار کرد.

به گزارش رسانه‌های عربستان، وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اظهارات شربل وهبه وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان مدعی شده است: این اظهارات اهانت‌ به عربستان، ملت آن و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

براساس این بیانیه، عربستان ادعا کرد: این اظهارات مغایر با عرف‌ دیپلماتیک و روابط تاریخی میان دو ملت عربستان و لبنان است.

 

در ادامه بیانیه ادعایی وزارت امورخارجه عربستان آمده است: با توجه به اظهارات اهانت‌بار و پیامدهایی که بر روابط دو کشور برادر دارد، وزارت امورخارجه سعودی سفیر لبنان را برای بیان مخالفت و محکومیت اهانت‌های وزیر امورخارجه این کشور احضار کرد و یادداشت اعتراضی رسما به وی تقدیم شد.

اظهارات وزیر خارجه لبنان در شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد و از آن حمایت مالی کردند، با اینکه نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد. البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در گفت‌وگو با شبکه الحره و در پاسخ به سوالی در باره حفظ سلاح حزب الله گفت: به آنچه در غزه رخ می‌دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد و اکنون سلاح حزب الله برای دشمن صهیونیستی بازدارنده است؟
وی با بیان اینکه «فرانسوی‌ها درباره سلاح حزب‌الله چیزی نگفته‌اند»، افزود: هنگامی که اسرائیل اراضی لبنان را اشغال کرد نیروهای حزب الله برای دفاع از حاکمیت و موجودیت لبنان به سلاح مجهز شدند و امروز هم این سلاح جنبه بازدارندگی دارد.
وهبه گفت: در مرحله دوم تهدید‌های لبنان، داعشی‌هایی آمدند که کشور‌های دوست و برادر محبت کردند و آن را برای ما به ارمغان آوردند و آن را در مناطق نینوا، انبار و تدمر گسترش دادند.

این اظهارات وزیر خارجه لبنان با واکنش برخی سیاستمداران لبنانی به ویژه اعتراض شدید سعد الحریریT رییس حزب جریان المستقبل مواجه شد و در این رابطه دفتر او بیانیه‌ای شدیداللحن علیه وهبه صادر کرد.

وهبه هم در پاسخ تاکید کرد که برخی درصدد صید در آب های راکد هستند. او از هیچ کشوری نام نبرده و تفسیرها از سخنانش نادرست است و می خواهند منافع شخصی خود را تامین کنند. خواستار بهترین روابط با کشورهای دوست و برادر هستم و کسانی را که قصد فتنه انگیزی بین لبنانی ها را دارند، برحذر می دارم.

رایزنی وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در خاورمیانه

وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در باره چگونگی استفاده از نفوذ سیاسی این نهاد برای کمک به تلاش‌های دیپلماتیک به منظور پایان دادن به تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینیان باریکه غزه، رایزنی مجازی کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار آتش بس در درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان غزه و لزوم یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به آن شده‌اند که اکنون وارد هفته دوم شده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در تازه‌ترین و چهارمین دور حملات همه جانبه رژیم صهونیستی به باریکه غزه، دست کم ۲۱۸ فلسطینی شامل ۶۱ کودک به شهادت رسیده و ۱۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

رزمندگان فلسطینی بامداد سه شنبه نیز در واکنش به حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه، دهها موشک به سوی فلسطین اشغالی شلیک کردند.

 

اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین کمک دهنده به فلسطینیان به شمار می‌رود، نفوذ اندکی بر گروه‌های مبارزی مانند حماس دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از برگزاری این نشست گفت، با آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا درباره چگونگی همکاری دو طرف برای پایان دادن به این خشونت‌ها، رایزنی کرده است.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان نیز بر نقش اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، ایالات متحده و روسیه در این راستا تاکید کرد و در آستانه نشست فوق‌العاده وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، افزود: توقف خشونت‌ها در منطقه (خاورمیانه) اولویت نخست اتحادیه اروپاست.

وزرای امورخارجه ۲۷ کشور اروپایی روز سه شنبه درباره بررسی راههای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی تشکیل جلسه دادند.

سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز نسبت به حوادث فلسطین ابراز نگرانی کرد و گفت که او با طرف‌های مختلف و شخصیت‌های سیاسی در تماس بوده تا اطمینان حاصل کند که خشونت‌ها متوقف شده و از جان غیرنظامیان محافظت شده و کشته نشوند.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ 

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت های ایران و ۱+۴ بعدازظهر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار می‌شود.

این نشست با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل وین برگزار خواهد شد.

ریاست هیأت ایرانی را در این جلسه «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه بر عهده خواهد داشت و ریاست نشست هم بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

شرکت کنندگان با توجه به بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر برجام، بحث های خود را ادامه خواهند داد.

به گزارش فارس، دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام که از ۱۷ اردیبهشت ماه از سر گرفته شد، از آن روز در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت خارجه ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد، روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها  حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

پیشنهاد مصر برای آغاز آتش بس در فلسطین

رسانه‌های رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب گزارش دادند: مصر پیشنهاد توقف جنگ از ساعت ۶ بامداد روز پنجشنبه را ارائه کرده است.

رسانه‌های صهیونیستی به مخالفت یا موافقت این پیشنهاد از سوی مقامات اسرائیلی اشاره‌ای نکرده‌اند.

تاکنون تلاش بسیاری از کشورهای دیگر از جمله قطر برای برقراری آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی با اصرار رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه ناکام مانده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اصرار بر ادامه حملات همه جانبه به غزه، هرگونه توافق آتش‌بس را رد کرده است.

در همین ارتباط، دولت مصر ۵۰۰ میلیون دلار را برای تلاش بازسازی دوباره غزه که در نتیجه حملات همه جانبه رژیم صهیونیستی ویران شدند، اختصاص داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.