تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 7:26
کد خبر : 67293

امید به موفقیت کامل مذاکرات وین در راند چهارم :یک گام تا احیای برجام

امید به موفقیت کامل مذاکرات وین در راند چهارم :یک گام تا احیای برجام

ارمان شرق- در پایان دور سوم مذاکرات وین که امروز انجام شد، همه منابع مطلع دو طرف روی این موضوع تاکید دارند که یک هدف کلی وجود دارد و آن است که قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد.

در پایان دور سوم مذاکرات وین که امروز انجام شد، همه منابع مطلع دو طرف روی این موضوع تاکید دارند که یک هدف کلی وجود دارد و آن است که قرار است مذاکرات در راند چهارم به نتیجه احتمالی برسد.

با پایان یافتن دور سوم مذاکرات وین، حالا منابع مطلع اروپایی و ایرانی میگویند با وجود اینکه اختلاف ها همچنان وجود دارد و تفاهمی فعلا صورت نگرفته اما با وجود پیچیدگی از روبه جلو بردن مذاکرات در هفته چهارم خبر میدهند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در خصوص نتایج عینی دور سوم مذاکرات وین پس از پایان این تشست میگوید: براساس توافقی که تاکنون صورت گرفته تحریم های موضوعی یا بخشی مانند بخش انرژی یا تحریم صنعت خودرو ، بیمه و بنادر و .. باید برداشته شوند و توافق هم درباره آن وجود دارد. در کنار آن برخی افراد ، اشخاص و نهادها هستند که به طور خاص مورد تحریم واقع شدند و مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد.

ارزیابی دور سوم مذاکرات وین از نگاه میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین این است که خیلی زود است که به سرخوشی بیفتیم ، اما خوشبینی محتاطانه و با اعتماد به نفس فزاینده ای وجود دارد. انریکه مورا، نماینده اروپا نیز گفته است: پیشرفت های متوسط اما با جزئیات بیشتر، پیچیدگی بیشتری به همراه دارد. دیپلمات اروپایی هم تاکید کرده اند هنوز تفاهمی صورت نگرفته و البته در هفته های بعد هیچ چیز بعید نیست، هر چند که تضمینی برای توافق نیست. بلومبرگ هم در پایان این نشست در گزارشی با رصد تحولات احیای برجام در وین به این نتیجه رسیده که ایران و امریکا به سمت یک توافق در حرکت هستند.

با این وصف نتیجه و گزاره قابل اتکا این است که گفتگوهای طرف های توافق هسته ای جمعه آینده از سر گرفته می شود. در سوم مذاکرات وین، بحث ها روشن تر، فاصله ها دقیق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شد. همه طرف ها البته یک هدف کلی را دنبال میکنند که مذاکرات در سه هفته به نتیجه برسد.

تروئیکای اروپا: وقت کم و کار زیادی در مذاکرات برجام باقی مانده است

دیپلمات‌های عالی‌رتبه سه کشور اروپایی عضو برجام می‌گویند که مذاکرات وین برای احیای این توافق در فضای جدی و متمرکزی جریان دارد اما کارهای زیادی با وجود وقت کم باقی مانده است. «لارنس نورمن» خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال امروز (شنبه) در توئیتی نوشته است که دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کردند: درک می‌کنیم که گفت‌وگوها به رغم تلاطم‌های بیرونی در فضای جدی و متمرکزی صورت گرفت و ما به همراه سایر مشارکت کنندگان برجام و آمریکا به صورت فعالانه در راستای موفقیت این مذاکرات کار می کنیم.

آنها با بیان اینکه «باید در مورد مسائل حساس به یک تفاهم برسیم» عنوان کردند: تضمینی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد اما غیر ممکن هم نیست.
رئیس جلسه کمیسیون مشترک برجام: پیشرفت‌های متوسطی در سومین هفته مذاکرات برجام حاصل شد
«انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پیام توئیتری نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته مذاکرات خود در وین را به پایان رساند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در پیام توییتری با اشاره به پایان نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت که در نشستی که از روز سه‌شنبه آغاز شد پیشرفت مداومی حاصل شد اگر چه موضوعات حل نشده بسیاری هنوز باقی مانده است.

اولیانوف با اشاره به این موضوع که نشست بعدی روز ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) برگزار خواهد شد، نوشت: گروه‌های کارشناسی طی روزهای آینده کار بر روی متن توافق را ادامه خواهند داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اتریش در پیام توییتری دیگر نوشت: «هنوز زود است که اعلام رضایت کنیم اما دلایلی برای ابراز خوشبینی مطمئنانه وجود دارد. یک هدف کلی وجود دارد که تلاش می‌شود مذاکرات طی سه هفته آینده به نتیجه برسد».

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود، ساعتی پیش پایان یافت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.