تاریخ انتشار : سه شنبه 3 خرداد 1401 - 7:46
کد خبر : 102299

حماسه خرمشهر/ روایتگر روزهای مقاومت با دست های خالی!

حماسه خرمشهر/ روایتگر روزهای مقاومت با دست های خالی!

آرمان شرق-گروه سیاست:سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، نمادی از خودباوری، عزم راسخ و اتحاد ملی مردم ایران بر محور آرمان های ماندگار جمهوری اسلامی در برابر هجمه های دشمنان است.خرمشهر به اسارت درآمده پس از ۵۷۵ روز مقاومت مصادف با سوم خرداد ۱۳۶۱ با رشادت دلیمردان ایرانی آزاد می شود. آزادی که طعم شیرین آن بعد از سال ها هنوز هم شیرین است و گوارا ولی شاید این طعم برای مردم زجر کشیده این دیار هنوز خرمشهر خونین شهر است.

آرمان شرق-گروه سیاست:سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، نمادی از خودباوری، عزم راسخ و اتحاد ملی مردم ایران بر محور آرمان های ماندگار جمهوری اسلامی در برابر هجمه های دشمنان است.خرمشهر به اسارت درآمده پس از ۵۷۵ روز مقاومت مصادف با سوم خرداد ۱۳۶۱ با رشادت دلیمردان ایرانی آزاد می شود. آزادی که طعم شیرین آن بعد از سال ها هنوز هم شیرین است و گوارا ولی شاید این طعم برای مردم زجر کشیده این دیار هنوز خرمشهر خونین شهر است.

حماسه خرمشهر/ روایتگر روزهای مقاومت با دست های خالی!

 

 
سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، نمادی از خودباوری، عزم راسخ و اتحاد ملی مردم ایران بر محور آرمان های ماندگار جمهوری اسلامی در برابر هجمه های دشمنان است.خرمشهر به اسارت درآمده پس از ۵۷۵ روز مقاومت مصادف با سوم خرداد ۱۳۶۱ با رشادت دلیمردان ایرانی آزاد می شود. آزادی که طعم شیرین آن بعد از سال ها هنوز هم شیرین است و گوارا ولی شاید این طعم برای مردم زجر کشیده این دیار هنوز خرمشهر خونین شهر است. شهری که روزی آباد و بالنده بود و یکی از قطب های مهم اقتصادی منطقه اما پس از جنگ تحمیلی و اسارت و سپس کندی در بازسازی هنوز هم نیازمند توجهات بیشتری است تا به شکوفایی سابق خود بازگردد.

اما چه شد که خرمشهر آزاد شد؟ 

ˈخرمشهر ۵۷۵ روز در اشغال دشمن بود و عملیات آزادسازی آن منجر به کشته و زخمی شدن ۱۶هزار و ۱۹هزار اسیر عراقی منجر شد. رزمندگان اسلام در عملیات سرنوشت ساز و تعیین کننده بیت المقدس که از مهم ترین نبردها در دفاع مقدس محسوب می شود با حضوری مقتدرانه در برابر تجاوزگران حزب بعث ایستادند و با اثبات برتری نظامی خویش متجاوزان و حامیان آنان را به حیرت واداشتند. دلاورمردان ارتش، سپاه و بسیج در عملیاتی مشترک به نام بیت المقدس در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ هجری خورشیدی با رمز «یا علی بن ابیطالب(ع)» از محورهای اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان حمله ای سراسری و بزرگ را علیه مواضع دشمن آغاز کردند که آزادسازی خرمشهر به عنوان هدف از اجرای این عملیات مشخص شده بود. آزادسازی خرمشهر نماد پیروزی اراده استوار جوانان این مرز وبوم بر دسیسه دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی به شمار می رود. رزمندگان اسلام پیش از آغاز عملیات بیت المقدس، تجربه ای خوبی را در جریان سه عملیات گذشته به دست آورده بودند و با استفاده از این تجربه ها طراحی هوشمندانه ای را برای آزادسازی خرمشهر انجام دادند که ویژگی های استثنایی از جمله عبور از رودخانه و غافلگیری دشمن داشت تا اینگونه رژیم بعثی را در شرایطی دشوار قرار دهند. نیروهای دشمن تصور طراحی و اجرای عملیاتی را از این منطقه خاص نمی کردند. سرعت عمل، پایداری و عبور نیروهای خودی از رودخانه کارون به غافلگیری دشمن انجامید و رزمندگان با استفاده از این برتری ها موفق شدند، مواضع خویش را استحکام بخشند.با آغاز عملیات بیت المقدس، حملات دشمن برای دفع این آفند ایران شروع شد و نیروهای خودی حداقل به مدت یک هفته در وضعیت محاصره قرار گرفتند اما پایداری آنان در این منطقه، سبب شد تا عقب نشینی نکنند که این امر به کنترل عملیات و حفظ حالت آفندی ایران انجامید تا نیروهای ایران بتوانند عملیات را در مراحل بعد ادامه دهند و پیش ببرند.

اتحاد و همبستگی ملی، رمز آزادسازی 

پس از فرار بنی صدر به مرور تفرقه ای که وی تلاش می کرد تا در صفوف نیروهای نظام ایجاد کند از میان برداشته شد و تمام نیروهای مسلح در اتحاد و همبستگی کامل به رویارویی با دشمن بعث شتافتند و فرماندهی مشترک برای اجرای عملیات آزادسازی سرزمین های اشغال شده، تشکیل شد.در جریان عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نیز نیروهای عمل کننده در این حماسه با هماهنگی بی نظیر به ایجاد قرارگاه های مشترک پرداختند و رزمندگان ارتش، بسیج و سپاه هنگام اجرای عملیات با یک فرماندهی مشترک در قرارگاه به پیاده سازی طرح های عملیاتی همت گماشتند. این نیروها در زیرمجموعه یک قرارگاه تیپ هایی از ارتش و سپاه با یکدیگر در منطقه ای به وسعت ۳۰ کیلومتر عملیات مشترک انجام دادند و توانستند منطقه اشغال شده را آزاد کنند. این تجلی همدلی در فرماندهی، طراحی، هدایت و اجرای عملیات ناشی از یک وحدت قلبی، عملی، رفتاری و کلامی در نیروهای مختلف بود و این وحدت در جبهه های حق علیه باطل به مردم منتقل می شد و ایرانیان نیز به حمایت از رزمندگان می پرداختند.

 

خاطره ای از محمد جهان آرا به نقل از پدر

سید هدایت‌الله جهان آرا در نقل خاطره ای از محمد، فرزندش می گوید: «محمد برایم تعریف کرد که رفته بودند با بنی‌صدر پیش امام(ره)، محمد به امام گفته بود که این آقا امکانات لازم را به ما نمی‌دهد و دست دست می‌کند، امام(ره) توپیده بود به بنی‌صدر. بعد از جلسه بنی‌صدر، محمد را دعوا کرده بود که چرا جلوی آقا این حرف‌ها را زده البته باز هم این دو نفر درگیری پیدا کردند. بنی‌صدر رفته بود خرمشهر، محمد یقه‌اش را گرفته بود و همدیگر را زده بودند. محمد می‌گفت بنی‌صدر جلوی نیروها را گرفته بود. پسرم از هیچ‌کس نمی‌ترسید.»
سید هدایت‌الله پدر ۱۳ فرزند، شش دختر و هشت پسر، می‌گوید: «محمد دو سال زندگی مخفی داشت توی کوره‌پزخانه‌ها می‌رفت و با دهن روزه آجر خالی می‌کرد به خاطر همین بدن قوی و محکمی‌داشت. خسته نمی‌شد. راستی یک خاطره دارم که تا حالا هیچ‌جا تعریف نکرده‌ام: «شب‌هفت محمد که تمام شد، خانمی‌آمد جلو و گفت من رفته بودم خرمشهر کاری داشتم چون حجاب مناسبی نداشتم نمی‌گذاشتن با جهان‌آرا صحبت کنم. وقتی ایشان متوجه شد آمد و سلام و علیک کرد و کارم را راه انداخت. آمده‌ام بگویم که این کار پسر تو باعث شد که من برای همیشه حجابم را به خوبی رعایت کنم.»/ تابناک

به گزارش شفقنا، مردم خرمشهر با مقاومت در برابر بعثی ها ایستادگی کردند تا شهر سقوط نکند و این مساله یکی بزرگترین حکایت ها و درس های شجاعت و پایداری ملت تاریخ ساز ایران را به تصویر کشید و هم مفهومی را در خصوص پیروزی های که آزادسازی خرمشهر برای ایرانیان تداعی کرد در ذهن ایجاد می کند. بنابراین این روز تاریخی باید قدر دانسته شود و با یادآوری این حماسه بزرگ، در روزهایی که تهدیدات خارجی همچنان علیه ملت ایران وجود دارد با وحدت و یگانگی در داخل و مقاومت و ایستادگی در خارج می توانند بر هر دشمنی غلبه کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.