تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 8:41
کد خبر : 107571

کنکور طبقاتی می‌شود!

کنکور طبقاتی می‌شود!

آرمان شرق-گروه جامعه:به‌تازگی خبری در مورد بازبینی در مورد ۲۶ نوع سهمیه‌ کنکور و همچنین سهمیه‌بندی بر اساس دهک‌بندی باعث پیچیده‌تر شدن آینده کنکور شد. از یک سوی بازبینی در مورد سهمیه‌های کنکور که همواره با انتقادهایی روبه‌رو بود، مثبت ارزیابی می‌شود ولی به دلیل ابهامات موجود در مورد چگونگی سهمیه‌بندی‌ها بر اساس دهک‌بندی کنکور، جامعه آموزشی را با شوک روبه‌رو کرد.

آرمان شرق-گروه جامعه:به‌تازگی خبری در مورد بازبینی در مورد ۲۶ نوع سهمیه‌ کنکور و همچنین سهمیه‌بندی بر اساس دهک‌بندی باعث پیچیده‌تر شدن آینده کنکور شد. از یک سوی بازبینی در مورد سهمیه‌های کنکور که همواره با انتقادهایی روبه‌رو بود، مثبت ارزیابی می‌شود ولی به دلیل ابهامات موجود در مورد چگونگی سهمیه‌بندی‌ها بر اساس دهک‌بندی کنکور، جامعه آموزشی را با شوک روبه‌رو کرد.

کنکور طبقاتی می‌شود!

یکی از ایده هایمان این است که دانش آموزان را بر اساس دهک‌ها دسته بندی کنیم و متناسب با آن‌ها سهم قبولی در دانشگاه‌ها را ایجاد کنیم!

 
روزنامه آرمان امروز نوشت:کنکور در ایران همواره حاشیه‌های زیادی به همراه دارد و خبرهایی که در مورد آن منشتر می‌شود واکنش‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. تفاوتی ندارد که ثروتمند باشی یا فقر و یا اینکه شاگرد زرنگی باشید یا نمرهای پایینی در امتحانات آخر سال گرفته باشید، در واقع همه اقشار جامعه به‌نوعی با کنکور دست به گریبان هستند. باتوجه به حواشی مربوط به برگزاری کنکور که در سال‌های اخیر پیرامون برگزار نشدنش آن و نقش مافیا در تداوم این آزمون با سود چند هزار میلیاردی، به‌تازگی خبری در مورد بازبینی در مورد ۲۶ نوع سهمیه‌ کنکور و همچنین سهمیه‌بندی بر اساس دهک‌بندی باعث پیچیده‌تر شدن آینده کنکور شد. از یک سوی بازبینی در مورد سهمیه‌های کنکور که همواره با انتقادهایی روبه‌رو بود، مثبت ارزیابی می‌شود ولی به دلیل ابهامات موجود در مورد چگونگی سهمیه‌بندی‌ها بر اساس دهک‌بندی کنکور، جامعه آموزشی را با شوک روبه‌رو کرد.

فاصله طبقاتی در علم، مثبت یا منفی؟
محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جدیدترین تغییراتی که در حوزه کنکور سال آینده به وجود خواهد آمد گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بازنگری هرچه سریع‌تر سهمیه‌های کنکور در ۴ دهه گذشته است. یکی از ایده‌هایمان این است که دانش آموزان را بر اساس دهک‌ها دسته بندی کنیم و متناسب با آن‌ها سهم قبولی در دانشگاه‌ها را ایجاد کنیم. حدود ۲۶ نوع سهمیه برای ورود به دانشگاه داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به سرعت در حال بازطراحی آنها است.» به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «طی سال‌های گذشته هیچ کدام از سهمیه‌های کنکور منظم نشده بودند و همه آن‌ها که در ۴۰ سال گذشته به صورت اقتضایی تصویب شده بودند در فرایندی به صورت یکپارچه شکل خواهند گرفت. بخش مهمی از بازنگری سهمیه‌های کنکور مربوط به طبقات جامعه است که باید به خود فرد اختصاص یابد. یکی از ایده هایمان این است که دانش آموزان را بر اساس دهک‌ها دسته بندی کنیم و متناسب با آن‌ها سهم قبولی در دانشگاه‌ها را ایجاد کنیم.»

ناعدالتی در راه ورود به دانشگاه
با این حال محمد‌رضا نیک‌نژاد، کارشناس حوزه آموزش در مورد بازنگری شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور سال آینده به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید:‌ «خبرهای مربوط به کنکور همواره با حساسیت‌هایی روبه‌رو است و باعث می‌شود شاخک‌های بسیاری از جناح‌ها در حوزه آموزشی، تیز شود.‌ ابتدا باید به موضوع تجدید نظر در مورد ۲۶ نوع سهمیه کنکور اشاره کنیم، چنین دیدگاهی در جامعه وجود داشت که این سهمیه‌ها که اکثرا به خانواده‌های ایثارگران اختصاتص داده می‌شد در راه ورود به دانشگاه ناعدالتی به‌وجود می‌آورد. زیرا ما سال‌هاست که جنگ و تهاجم نظامی به کشور نداریم و به‌نوعی باید بگوییم که پس از پایان جنگ ۸ ساله نوع عملکرد نیروهای نظامی هم تغییر کرد. به همین دلیل باید این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی را مثبت ارزیابی کنیم. توجه داشته باشید که درحال حاضر به دلیل مسایل مختلف می‌بینیم که کادر درمانی در راه مبارزه با کرونا رشادت‌های فروانی از خود نشان داده‌اند، اگر قرار باشد برای نیروهای مسلح برای ورود به دانشگاه سهمیه‌ای در نظر بگیریم، خانواده‌‎های کادر درمان هم باید از این سهیمه‌ها برخوردار باشند. بهترین تصمیم این است که سهمیه‌ای در راه ورود به کنکور وجود نداشته باشد.»
این کارشناس حوزه آموزش با انتقاد از اینکه کنکور قرار است بر اساس دهک‌بندی‌ها سهمیه‌بندی شود، ادامه می‌دهد: «جامعه ما خاطره خوبی در مورد سهیمه‌بندی بر اساس دهک‌های اقتصادی و اجتماعی ندارند. بعد از گذشت سال‌ها از دهک‌بندی برای پرداخت یارانه‌ها می‌بینیم که همه اقشار به این موضوع اعتراض دارند چه آنان که این یارانه‌ها را به صورت کامل دریافت می‌کنند و چه آنانی که به دلیل درآمد بالا از این دریافتی‌ها محروم شده‌اند. توجه داشته باشید که در دولت‌های مختلف دهک‌بندی‌ها با مشکلات و اعتراض‌های بسیاری روبه‌رو بوده است آن هم به این دلیل است که هیچ مبنای علمی و پژوهشی در مورد چگونه‌گی مرزبندی این دهک‌بندها وجود ندارد.»
او در همین مورد ادامه می‌دهد: «متاسفانه مسئولان ما به این موضوع توجهی ندارند که موضوعات حوزه آموزش به این دلیل که اقشار مختلف جامعه با آن درگیر هستند باید با مشورت شهروندان تغییر کند. در این زمینه باید یک مثال بزنم، هنگامی که مسئولان کشور انگلستان اعلام کردند که همه‌گیری کرونا به پایان رسیده است تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شد. در ادامه مسوولان حوزه آموزش در انگلستان در یک مدت زمان ۵ ماهه از خانواده‌ها و دانش‌آموزان و کارشناسان خواستند که نظرات خود را در مورد چگونگی بازگشایی مدارس را به آنها منتقل کنند و بعد از آن بود که مدارس در انگلستان رفته رفته بازگشایی شد ولی در کشور ما به این موضوع توجهی نمی‌کنند و دیدم که در مورد بازگشایی مدارس چقدر بی‌برنامه عمل کردند و باعث شد بسیاری قید مدرسه رفتن فرزندانشان را هم بزنند.»
نیکنژاد در مورد عدم وجود خط‌ کشی در مورد دهک‌بندی آموزشی اضافه می‌کند: «ما با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که تصمیمات متفاوتی در مورد تحصیل فرزندان خود می‌گیرند. شاید یک خانواده ثروتمند باشد ولی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری برای تحصیل فررندان خود را نداشته باشد و برعکس بر روی ورزش فرزندان خود تمرکز بیشتری دارند و یا در یک خانواده با وضعیت اقتصادی ضعیف می‌بینیم که همه توان خود را برای موفقیت تحصیلی فرزندانشان می‌گذارند. یا اینکه در یک مدرسه متوسط نخبه‌های تحصیلی زیادی داریم ولی در یک مدرسه بالای شهر می‌بینیم انگیره دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه متفاوت است. با توجه به اینگونه مسائل باید منتظر خبرهای بعدی در مورد چگونگی سهمیه‌بندی دانش‌آموزان در کنکور سال آینده براساس دهک‌بندی باشیم زیرا با توجه به‌گفته یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ابهام در مورد کنکور سال آینده را بیشتر کرده است و همچنین باید منتظر پس لرزه‌های این تصمیم به‌نظر پرحاشیه مسئولان باشیم. بهتر بود اگر در زمینه کنکور و دیگر مسایل حوزه آموزش که می‌خواهند تغییراتی انجام دهند ابتدا نظر کارشناسان، معلمان، مدیران، کارشناسان آموزشی، خانواده‌ها و از همه مهم‌تر نظر دانش‌آموزان را بدانند تا بر اساس آن تصمیمات جدیدی بگیرند.»

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.