در حالیکه گفته می‌شود به زودی سرمربی پرسپولیس معرفی خواهد شد، اکنون نام مارکوس پاکتا سرمربی ۶۵ ساله برزیلی نیز به میان آمده است.

بعد از جدایی اوسمار ویرا باشگاه پرسپولیس بار دیگر تلاش خود را برای انتخاب سرمربی استارت زده و در میان گزینه‌های پرتعدادی که به این باشگاه معرفی شده‌اند، در نهایت آنها اکنون روی پنج نام بررسی نهایی خود را دنبال می‌کنند.

یکی از اسامی که اکنون بررسی روی آن صورت می‌گیرد مارکوس پاکتا برزیلی است که پیش از این نیز در پنجره زمستانی و بعد از جدایی یحیی گل محمدی نام او به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده بود که در نهایت اما مدیران باشگاه با دستیار برزیلی خود به توافق دست یافتند و در نهایت نیز قهرمانی لیگ را جشن گرفتند.

اکنون اما در ساعاتی که گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس در حال بررسی نهایی و توافق با گزینه مدنظر خود است، نام مارکوس پاکتا به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های خارج شده از این جلسه به بیرون درز کرده است.

نکته جالب توجه اینکه گفته می‌شود مدیران پرسپولیس از رافائل دستیار اوسمار که رابطه نزدیکی با مارکوس پاکتا دارد نیز در این خصوص مشورت گرفته و او نیز به تمجید وی پرداخته و مدعی شده با توجه به اینکه مدرک مربیگری‌شان را با یکدیگر گرفته‌اند، از شناخت نسبی از وی برخوردار است.

پاکتا رقم مالی پر‌سپولیس را پذیرفته و حتی حاضر شده با کادر فعلی پرسپولیس ادامه بدهد.

نکته جالب این است که پاکتا در فصل ۲۰۰۸ در لیگ قهرمانان آسیا دو بار هم با الغرافه مقابل پرسپولیس بازی کرد که یک بار سه بر یک شکست خورد و بازی بعد پنج بر یک موفق به پیروزی شد. پاکتا در شباب امارات و الغرافه هم سه بار با استقلال بازی کرده که دوبار باخته و یک بار مساوی کرده.

مارکوس پاکتای ۶۵ ساله برزیلی بیست سال پیش بعد از دو عنوان قهرمانی با تیم زیر ۱۷ و ۲۰ سال این کشور در ادامه سال ۲۰۰۴ راهی الهلال عربستان شد و سال ۲۰۰۵ با این باشگاه بهین قهرمانی لیگ و جام حذفی رسید. او در ادامه هدایت تیم ملی این کشور را در جام جهانی عهده‌دار شد که با تساوی مقابل مراکش و دو شکست مقابل اوکراین و اسپانیا توفیق خاصی با آنها کسب نکند و دوباره سرمربی الهلال شد اما در کمتر از دو ماه برکنار شد.

او در همان فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ راهی لیگ قطر شد و با الغرافه به قهرمانی رسید. او فصل بعد نیز با این تیم به عنوان قهرمانی حذفی و لیگ ستارگان دست یافت. فصل بعد ۲۰۱۰-۲۰۰۹ نیز با قهرمانی در جام حذفی قطر و اینبار با الریان برای او همراه بود.

در کارنامه این مربی برزیلی، هدایت تیم ملی لیبی نیز دیده می‌شود. با این حال او بار دیگر در سال ۲۰۱۲ راهی آسیا شد و اینبار در امارات هدایت الشباب را طی دو فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و ۲۰۱۳-۲۰۱۲ عهده‌دار شد. پس از آن باز هم برای دو فصل هدایت الغرافه را به عهده گرفت که در این سالها به مقام خاصی نرسید.

بازگشت دوباره به آفریقا و اینبار در سال ۲۰۱۶ با هدایت الزمالک مصر همراه بود اما بعد از ۵ بازی به واسطه فوت پدرش این تیم را ترک کرد. دو سال بعد او بار دیگر به آسیا برگشت و اینبار در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ با الشرطه عراق به عنوان دومی دست یافت. وی فصل ۲۰۱۸ سرمربی پون سیتی هند شد اما کمتر از یک ماه بعد قراردادش را فسخ کرد و هدایت بوتافوگو برزیل را به دست گرفت و پس از شکست در ۴ مسابقه از ۵ بازی اخراج شد.

او فصل ۲۰۲۰ -۲۰۱۹ را در المحرق بحرین گذراند و در نهایت پس از یک فصل بیکاری در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ با تیم بلوزداد الجزایر قهرمانی لیگ الجزایر را به کارنامه خود اضافه کرد. وی فصل بعد راهی تیم حسنیه اکادیر مراکش شد و پس از ۴ برد، ۵ تساوی و ۱۰ باخت از ۱۹ بازی از کار برکنار شد. وی در نهایت در فصل ۲۰۲۴ به بلوزداد مراکش برگشت و با عنوان نائب قهرمانی کار را به پایان رساند.

این بخشی از کارنامه سرمربی جدیدی است که رزومه و درخواست مالی‌اش در باشگاه تحت بررسی قرار گرفته و باید دید در نهایت طبق وعده مدیران این تیم که قرار است طی ساعات آتی سرمربی‌اش را معرفی کند، با چه شرایطی همراه خواهد شد.