تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 8:21
کد خبر : 154149

نقطه تاریک کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی

نقطه تاریک کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی

آرمان شرق-گروه ورزش:باعث شرمندگی است که ما مقابل ضعیف‌ترین تیم آسیا بازی کردیم، اما دو گل خوردیم و آن تیم چند موقعیت دیگر هم داشت. فوتبال مدرن امروز خیلی فرق کرده و دارای مولفه‌های زیادی است که مهم‌ترین و ساده‌ترین آن مالکیت توپ است که ما در این زمینه خیلی ضعف داریم. بچه‌های ما در دوران پایه خوب آماده نشده‌اند و در مقایسه با تیم های بزرگ جهان در سطح پایینی قرار دارند.

نقطه تاریک کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی

نقطه تاریک کارنامه تیم ملی با قلعه‌نویی

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تیم‌های ملی ایران و هنگ‌کنگ روز گذشته برای نهمین‌ بار در طول تاریخ، رودرروی هم قرار گرفتند و در حالی‌ که در هشت بازی قبلی تنها یک‌ بار دروازه تیم ملی ایران باز شده بود، شرایط در مسابقه روز گذشته متفاوت بود و هنگ‌کنگی‌ها موفق شدند دو گل به‌ ثمر برسانند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، تیم‌های ملی ایران و هنگ‌کنگ روز گذشته برای نهمین‌ بار در طول تاریخ، رودرروی هم قرار گرفتند و در حالی‌ که در هشت بازی قبلی تنها یک‌ بار دروازه تیم ملی ایران باز شده بود، شرایط در مسابقه روز گذشته متفاوت بود و هنگ‌کنگی‌ها موفق شدند دو گل به‌ ثمر برسانند. قلعه‌نویی در حالی دوره جدید حضورش روی نیمکت تیم ملی را آغاز کرد که ملی‌پوشان در وهله نخست برابر تیم ملی روسیه قرار گرفتند که آن مسابقه با تساوی یک-یک به پایان رسید. بعد از جدال با روسیه، تیم ملی ایران مقابل کنیا قرار گرفت که این مسابقه با برتری ۲ بر یک ملی‌پوشان خاتمه یافت. سپس نوبت به حضور در تورنمنت کافا رسید که ملی‌پوشان برابر تیم‌های کم‌آوازه و درجه‌سوم فوتبال آسیا، یعنی افغانستان و قرقیزستان در حالی بردهای شش‌گله و پنج‌گله به‌ دست آوردند که ناکام در ثبت کلین‌شیت بودند تا اولین کلین‌شیت تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی در فینال مسابقات کافا برابر ازبکستان به ‌ثبت برسد. ملی‌پوشان در حالی در فینال کافا با ثبت کلین‌شیت پیروز شدند که سپس در دو بازی دوستانه در فیفادی ماه سپتامبر، موفق شدند برابر بلغارستان و آنگولا با ثبت کلین‌شیت پیروز شوند. اما ‌پس از آن در تورنمنت چهارجانبه اردن، دروازه تیم ملی ایران برابر تیم میزبان با گل‌زنی یزن النعیمات باز شد تا بعد از تنها سه بازی، مجددا نوار کلین‌شیت‌های تیم ملی قطع شود. کلین‌شیت برابر قطر و سپس هنگ‌کنگ در اولین بازی دور دوم انتخابی جام جهانی، باعث شد تا دو کلین‌شیت پیاپی در کارنامه ملی‌پوشان به‌ ثبت برسد. تیم ملی ایران در جدال با ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی، دو گل دریافت کرد و سپس دروازه تیم ملی برابر بورکینافاسو باز شد. ملی‌پوشان در آخرین بازی دوستانه قبل از جام ملت‌های آسیا برابر اندونزی کلین‌شیت کردند، اما سپس دروازه تیم ملی مقابل فلسطین باز شد تا سریال کلین‌شیت‌های تیم ملی ادامه‌دار نباشد. با این وجود، دروازه تیم ملی در جدال با هنگ‌کنگ در دومین مسابقه مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا بسته ماند، اما بعد از این مسابقه در چهار بازی پیاپی خبری از ثبت کلین‌شیت نبود و دروازه تیم ملی برابر تیم‌های ملی امارات، سوریه، ژاپن و قطر باز شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در دو بازی پیاپی مقابل ترکمنستان در مسیر انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، موفق به‌ ثبت دو کلین‌شیت پیاپی شدند، اما ملی‌پوشان در جدال با هنگ‌کنگ دو گل دریافت کردند تا در مجموع ۲۲ بازی تیم ملی در دوران جدید سرمربیگری امیر قلعه‌نویی، تنها ۹ کلین‌شیت به‌ ثبت رسیده باشد و ۱۷ بار دروازه تیم ملی باز شده که آماری ضعیف و ناامیدکننده محسوب می‌شود و نشان از ضعف ساختاری تیم ملی دارد. جالب آنکه در‌ این ۲۲ مسابقه، علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند و حسین پورحمیدی شانس حضور در خط دروازه تیم ملی را به‌ دست آورده‌اند.

بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ‌ باعث شرمندگی بود!

با این وضعیت قلعه‌نویی‌که هیچ، ‌فرگوسن‌ هم‌ نمی‌تواندکاری کند

تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف هنگ‌کنگ رفت و با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شد. شاگردان قلعه‌نویی که تا قبل از این مسابقه صعودشان قطعی شده بود، سه‌شنبه به مصاف ازبکستان دیگر تیم‌ صعود کننده از این گروه‌ خواهند رفت. اما پس از پایان مسابقه و دریافت دو گل از تیم ضعیف هنگ‌کنگ منتقدان به عملکرد تیم ملی نقدهایی وارد کردند. مسعود اقبالی یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال کشورمان هم یکی از‌ منتقدان سبک بازی  تیم ملی است که در ادامه گپ و گفت اختصاصی خبرنگار «اعتماد» با وی را می‌خوانید.

نمایش ایران مقابل هنگ‌کنگ چطور بود؟

باعث شرمندگی است که ما مقابل ضعیف‌ترین تیم آسیا بازی کردیم، اما دو گل خوردیم و آن تیم چند موقعیت دیگر هم داشت. فوتبال مدرن امروز خیلی فرق کرده و دارای مولفه‌های زیادی است که مهم‌ترین و ساده‌ترین آن مالکیت توپ است که ما در این زمینه خیلی ضعف داریم. بچه‌های ما در دوران پایه خوب آماده نشده‌اند و در مقایسه با تیم های بزرگ جهان در سطح پایینی قرار دارند. البته شاید توقع ما زیاد است اما برای اینکه حداقل به فوتبال آسیا نزدیک شویم باید پایه را درست کنیم. سه تا فاکتور خیلی مهم است در فوتبال که فرگوسن گفته. اول یک در مقابل یک را عبور کنید یا اجازه ‌ندهید از شما عبور کنند! دوم در مقابل دو را باید با حرکات ترکیبی و آگاهانه انجام داد آن هم در تمام قسمت‌های زمین و اینکه سه در مقابل سه یا همان مثلث‌ها را خوب بفهمی. باید از فضای بین خطوط به خوبی استفاده کنی. بازیکن چه از نظر فردی و چه گروهی باید بتواند خودش را به خوبی به دروازه حریف برساند یا در زدن ضربه آخر تبحر داشته باشد، اما ما هیچ کدام از اینها را نداریم! در یک بازی بسیار کودکانه، ما ۴ گل زدیم که دو تای آن پنالتی بود! حرکات آگاهانه و برنامه از قبل تمرین شده انجام نمی‌دهیم. استایل و سبک بازی ما چیست؟  بازی مستقیم؟ که باید توپ ها را جایی ارسال کنیم تا از توپ سوم درست استفاده کنیم. ‌اگر بازیسازی از یک سوم زمین خودی است که باید این کار را با دقت و سرعت انجام بدهیم. ما دو گل خوردیم که دروازه‌بان بسیار ضعیف عمل کرد به‌خصوص گل اول. در سایر نقاط هم ضعف داریم.

هنگ‌کنگ در ۸ بازی قبلی‌اش فقط یک بار دروازه ما را باز کرده بود. آنها قوی شدند یا فوتبال ما رو به افول است که‌ در یک بازی دو گل از این تیم دریافت کردیم؟

فوتبال ما ضعیف یا ساکن شده اما تیم‌های دیگر در حال کار کردن هستند. الان ‌همه جای دنیا در حال سرمایه‌گذاری هستند و تشکیلات مدیریت آنها درست کار می‌کند و به تیم‌های ‌پایه توجه می‌کنند و بچه‌های‌شان را با آموزش صحیح به سطح استاندارد می‌رسانند. الان ‌فوتبال ما دچار فساد شده و به چیزی که توجه نمی کنند رشد و شکوفایی این ب چه‌هاست. در این شرایط در راس هرم نمی‌توانیم‌ تیم ملی خوبی داشته باشیم. قلعه‌نویی که هیچی اگر فرگوسن و گواردیولا هم بیاوریم،‌ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم! بازی با هنگ‌کنگ‌ هم ‌بچه‌های لژیونر برای‌مان ‌درآوردند. وقتی خط دفاعی ما تا این حد ضعیف است چگونه‌ می‌توانیم‌ مقابل تیم‌های بزرگ آسیایی قد علم ‌کنیم؟ با این تیم ‌مقابل ازبکستان هم‌ مشکل خواهیم داشت. طارمی و آزمون و قایدی در باشگاه خودشان‌ خوب بازی می‌کنند، چون در آنجا برنامه‌ هست و با هدف کار می‌کنند و هر کسی در پست ‌خودش وظایفش را به‌ نحو احسن انجام ‌می‌دهد. اینجا طارمی از یک سوم دفاعی ما توپ ‌می‌گیرد  و می خواهد بازیسازی کند! کجای فوتبال جهان مهاجم می‌آید از دفاع وسط توپ ‌بگیرد؟

ایراد کار فنی است یا مدیریتی؟

به نظر من در درجه اول فنی است بچه‌هایی که انتخاب می شوند، استاندارد نیستند. بعد بازیکنانی که به زمین ‌می‌فرستند باید وظایف‌شان را القا کنند. در تیم ملی جایی نیست که بخواهند تکنیک یا آموزش ببینند. فقط وظایف سیستم و تاکتیکی در تیم ‌ملی مطرح است. باید مربی و کادر اینها را به بچه‌ها آموزش بدهند. اما تعویض‌هایی که انجام دادند هیچ ‌کدام‌شان در حد ملی نیستند یا جهانبخش آن جهانبخش باشگاهی نیست، طارمی و آزمون هم ‌همین طور. قایدی در زمین‌ چه کار کرد؟ او تکنیکی و بازیکن بامهارتی است اما چند بار توانست از یار مستقیمش  عبور کند؟

شاید‌ لژیونرها‌ آن ‌انگیزه لازم را نداشتند؟

انگیزه را چه کسی باید بدهد؟ سرمربی باید این انگیزه را بدهد.  انگیزه از صفر تا صد است مربی باید آن را به شرایط مطلوب انگیزشی برساند. مربی باید به طور فردی و تیمی صحبت کند و آنها را به این نقطه برساند. بازی قبل با این تیم را یک بر هیچ بردیم و حالا در زمین خودشان بازی می‌کنند و انگیزه زیادی دارند خب اینها را باید با بازیکنان‌حرف زد تا به آن سطح برسانیم. من فکر می‌کنم به بازیکنان آزادی عمل دادند که هر کاری دوست دارند، انجام بدهند اما فوتبال این طور نیست و روی اصول است که باید رعایت‌ شود. با کره‌جنوبی و ژاپن هم این طوری بازی کنیم؟‌ درست که با توجه ‌به افزایش سهمیه به جام‌‌جهانی می‌رویم،  اما قول می‌دهم‌ می‌رویم سه تا بازی می کنیم و برمی‌گردیم!

به جوانان تیم ‌ملی باید بیشتر فرصت داد یا نیاز است باز هم‌ به باتجربه‌ها اعتماد کنیم؟

خب ما تا سال ۲۰۲۶ وقت داریم و باید به جوانان فرصت داد. اما این ‌جوانان ‌حداقل نباید‌ مشکل تکنیکی و مهارتی داشته باشند. بقیه‌اش را می‌شود مربی با آنها کار کند. الان یک هافبک دفاعی از تیم‌ سپاهان آورده‌اند، ‌اما هنوز به بلوغ تاکتیکی در تیم ‌ملی نرسیده و وظایفش را نمی‌داند. شعاع حرکاتی این بازیکنان کجاست؟

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.