تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1397 - 19:53
کد خبر : 34304

محدود کردن حق صحبت نمایندگان محدود کردن حق مردم است/برچسب زنی‌ها باعث سرخوردگی سیاسی و اجتماعی در جامعه شده است/تندروها مردم را نسبت به نظام بدبین می‌کنند/یکی از مشکلات جدی کشور ما عدم رعایت قواعد رقابت واقعی و توجه نکردن به مردم‌سالاری است/

محدود کردن حق صحبت نمایندگان محدود کردن حق مردم است/برچسب زنی‌ها باعث سرخوردگی سیاسی و اجتماعی در جامعه شده است/تندروها مردم را نسبت به نظام بدبین می‌کنند/یکی از مشکلات جدی کشور ما عدم رعایت قواعد رقابت واقعی و توجه نکردن به مردم‌سالاری است/

آرمان شرق–اشکان شریعتی: در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی سخنوران و نیز صاحبان تریبون حملاتی را متوجه شماری از نمایندگان مجلس و مشخصا علی مطهری و محمود صادقی بابت اظهارات پر بازتاب شان در محافل رسانه ای و عمومی داشتند.  از جمله آنکه حسین شریعتمداری در سر مقاله کیهان در روز گذشته حملات تندی

آرمان شرقاشکان شریعتی: در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی سخنوران و نیز صاحبان تریبون حملاتی را متوجه شماری از نمایندگان مجلس و مشخصا علی مطهری و محمود صادقی بابت اظهارات پر بازتاب شان در محافل رسانه ای و عمومی داشتند.  از جمله آنکه حسین شریعتمداری در سر مقاله کیهان در روز گذشته حملات تندی را متوجه این دو نماینده کرده و تاکید کرده بود که صحبت کردن این نمایندگان مجلس در مورد مسائل روز کشور را خارج از وظایف نمایندگی می داند . امری که به نظر می رسد فارغ از صحبت های آقایان مطهری و صادقی به نحوی تعرض به حقوق بدیهی شهروندی و نمایندگی آنان است . نکته ای که می تواند تاثیرات ناخوشایند و منفی بر جامعه بگذارد و حتی چهره سیاسی کشور را نیز مخدوش کند. صحبت هایی که در گذشته بارها آن ها را  از سوی این طیف شنیده ایم و به نحوی گویا قصد دارند تریبون های جناح مقابل را از آن ها بگیرند و صرفا خودشان به صحبت در رابطه با مسائل بپردازند. در راستای بررسی این مسئله آرمان شرق گفت و گویی با مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور  در دولت اصلاحات داشته است که در ادامه می خوانید.

 

آیا این صحبت که نظر دادن نمایندگان در مورد مسائل روز کشور در چارچوب قانون اساسی نیست ،صحت دارد و آیا این حرف وارد است ؟

 

با مراجعه به قانون اساسی مشاهده می کنیم که نمایندگان حق دارند در مورد همه مسائل کشور اظهار نظر کنند. این اظهار نظر هیچ محدودیتی نیز ندارد و شامل تمامی موارد می شود . تنها خط قرمز این است که به کسی توهین نشود. خط قرمز این است که نباید حق کسی تضییع شود. در این شرایط هم باید به شخص اجازه داده شود تا از خودش دفاع کند و اظهار نظر کند. محدود کردن صحبت کردن نمایندگان محدود کردن حق مردم است. این محدود کردن حق نمایندگان و حق مردم است. این نظر دادن ها هیچ منافاتی با قانون اساسی ندارد.

 

این نگرش های سلبی و عدم احترام به حقوق دیگران و حق آزادی بیان آنان توجیه پذیر است؟

 

در کشور ما متاسفانه جریان هایی وجود دارد که به نحوی در قدرت هم نفوذ دارند و با ادبیات مسائل مربوط به مردم سالاری دینی آشنایی ندارند و گویا اصلا به این مسئله اعتقاد ندارند. آزادی بیان ،حقوق شهروندی و سایر مسائل از این قبیل یا اعتقاد ندارند و یا آشنایی ندارند. اگر به نفع آن ها باشد و یا در راستای اهدافشان باشد آنگاه به آن توجه می کنند. یکی از مشکلات جدی کشور ما عدم رعایت قواعد رقابت واقعی و توجه نکردن به مردم سالاری است. در بستر همین حرکت ها و رفتارها است که اتهام زنی و تهمت زدن ها انجام می شود. تا این راهبردها که توسط برخی افراد اجرایی می شود ،کنار نرود کشور دچار التهاب است و مشکلاتی دیگری نیز برایش پیش می آید.

 

آیا رویه برچسب زنی و اتهام پراکنی در جامعه امروز ما خریدار دارد ؟ هدف این افراد از این اقدامات چیست ؟

 

این صحبت ها قطعا خریدار ندارد. یکی از علت های تنفر عموم نسبت به برخی جریانات همین اقدامات و بد اخلاقی هایشان است. این سخن گفتن های غیر مسئولانه آن ها است که باعث شده مردم نسبت به این جریانات حس خوبی نداشته باشند. این صحبت ها و برچسب زنی ها حتی باعث تسری سرخوردگی سیاسی و اجتماعی در جامعه شده است. متاسفانه شاهد هستیم به برخی از چهره های دلسوز نظام اسلامی و مردم همین جریان ها دروغ های بزرگی نسبت دادند . متاسفانه دستگاه قضایی نیز با این اقدامات برخوردی نمی کند و این اشخاص به راحتی به همین روند خود ادامه می دهند . اگر این رفتارها از سوی جریانی دیگر انجام شود بزرگترین هیاهو را به راه می اندازند اما با این برچسب زنی ها هیچ کاری ندارند .

 

تاثیرات منفی اینچنین رویدادها و اقداماتی بر جامعه و کشور چیست ؟

 

این حرکت ها در میان مردم در وهله اول تنفر ایجاد می کند و آن ها را دلسرد می کند. در مرحله بعد مردم را نسبت به مسئولین نظام بدبین می کند. مردم وقتی می بینند این افراد به راحتی در داخل نظام این اقدامات را انجام می دهند ،سبب می شود تا به خود نظام نیز بدبین شوند. تاثیر منفی دیگر این امر ایجاد شکاف اجتماعی و چند پارگی در جامعه است. این حرکات مردم را نسبت به آموزه های اخلاقی بدبین می کند. وقتی کسانی که مدعی ارزشمداری هستند به این راحتی دروغ بگویند و اتهام بزنند به اشخاص ، این ارزش ها نزد مردم کمرنگ می شود. در تمامی عرصه ها این اقدامات تاثیرات منفی زیادی می گذارد. افکار عمومی را خدشه دار می کند. این اقدامات به جامعه ،مردم ،کشور و نظام آسیب وارد می کند.

 

آیا هدف از این برچسب زنی ها منحصر کردن تریبون ها برای خودشان است ؟

 

این طیف ها به علت اینکه خودشان را محور حق می دانند هرگونه تریبونی را که خلاف این ها صحبت کند را تخطئه می کنند. حتی اگر دستشان برسد برخورد نیز می کنند. این خود حق پنداری  این افراد است که سبب می شود دست به چنین اقداماتی بزنند. این افراد تحمل شنیدن نظر مخالف خودشان را ندارند و دقیقا تریبون ها را فقط برای نظریات خودشان می خواهند. اینکه فکر می کنند فقط خودشان حرف صحیح را می زنند منشا این رفتارها است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.