تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 10:00
کد خبر : 140832

«علی اف» از آب گل آلود ماهی می‌گیرد؟

«علی اف» از آب گل آلود ماهی می‌گیرد؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:باید توجه داشت که آمریکا پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز چنین هشداری داده بود و احتمال دارد که علی اف از آب گل آلود خاورمیانه که درگیر چندین جنگ است، بخواهد ماهی بگیرد و به ارمنستان حمله کند.  خاورمیانه‌ای که این روزها تمامی نگاه‌ها را به خود جلب کرده و همگان صرفا به جنگ اسرائیل توجه دارند.

«علی اف» از آب گل آلود ماهی می‌گیرد؟

 

آرمان امروز-سرویس بین الملل: بلینکن به گروهی از قانونگذاران هشدار داد که وزارت خارجه آمریکا در حال رصد این احتمال است که جمهوری آذربایجان شاید به زودی به ارمنستان حمله کند.

این گفته‌ها از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نشان دهنده عمق نگرانی دولت واشنگتن درباره عملیات باکو در قره باغ و احتمال گسترش درگیری است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان پیشتر از ارمنستان خواسته بود تا یک کریدور را در سراسر مرز جنوبی خود باز کند که جمهوری آذربایجان را به نخجوان مرتبط می‌کند. علی‌اف همچنین به حل این مساله با زور تهدید کرده است.

بلینکن همچنین به قانونگذاران گفته که درباره مذاکرات در جریان دیپلماتیک بین ارمنستان و باکو مطمئن است.

سوم اکتبر سال جاری میلادی، قانونگذاران به بلینکن تاکید کردند تا اقداماتی ممکن را علیه علی‌اف در واکنش به حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۳ انجام دهد.

بلینکن پاسخ داده بود که وزارت خارجه آمریکا به دنبال راه‌هایی برای مسئول دانستن باکو است و به دنبال تجدید معافیت طولانی مدت کمک نظامی آمریکا به باکو نیست.

وی همچنین افزود، وزارت خارجه همچنین احتمال می‌دهد که باکو در هفته‌های آتی به جنوب ارمنستان حمله کند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در نشست شورای سران اتحادیه کشورهای مستقل مشترک ‌المنافع گفت که با همتای آذربایجانی خود «الهام علی‌اف» گفت‌وگو کرده و درباره بحران قره ‌باغ به طور مفصل رایزنی کرده‌اند.

پوتین مدعی شد: به عنوان یک مثال تازه دیگر از فعالیت غرب در مناطقی که بسیار دورتر از آن‌ها واقع شده است اما مناطقی با اهمیت ویژه و از نظر استراتژیکی نزدیک به ما هستند، می‌ توان به بحران قره‌باغ اشاره کرد که دیروز به طور مفصل درباره آن با رییس جمهور الهام علی‌اف گفت‌وگو کردیم.

او مدعی شد که مسکو آماده برقراری مذاکرات میان ایروان و باکو، در درجه اول، در سطح وزیران و پس از پیش‌برد بیشتر ابتکار صلح، در سطح وزیران است.

رییس جمهور روسیه در حالی که عملا با بدعهدی پشت ارمنستان را خالی کرده است، مدعی شد: در این مدت، کارهای دشواری در چارچوب سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان با هدف عادی‌سازی روابط میان دو پایتخت، باکو و ایروان انجام شده است.

صلح‌بانان روس، با وظیفه‌شناسی، ماموریتشان در قره‌باغ را در حیطه اختیاراتشان انجام دادند. اگرچه قره‌باغ از نظر بین‌المللی بخشی از آذربایجان محسوب می‌شود، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در جنگی از تصرف باکو خارج شد و دهه‌ها، با حمایت مستقیم ارمنستان و به لطف جاده مواصلاتی گذرگاه لاچین دوام آورد. اما آذربایجان در جنگ دومی در سال ۲۰۲۰ این منطقه را بازپس گرفت و ارمنستان کنترل این گذرگاه را از دست داد و برقراری نظم و اداره آن تا زمانی که در دسامبر، توسط جمهوری آذربایجان محاصره شد، بر عهده صلح‌بانان روسیه قرار گرفت.

تا کنون، هزاران نفر از جمعیت ارمنی‌نشین این منطقه، از آن خارج شده‌اند و ساکنان فعلی به دلیل بروز مشکلاتی تامین مواد غذایی، انرژی تحت تاثیر شرایط محاصره در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

باید توجه داشت که آمریکا پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز چنین هشداری داده بود و احتمال دارد که علی اف از آب گل آلود خاورمیانه که درگیر چندین جنگ است، بخواهد ماهی بگیرد و به ارمنستان حمله کند.  خاورمیانه‌ای که این روزها تمامی نگاه‌ها را به خود جلب کرده و همگان صرفا به جنگ اسرائیل توجه دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.