تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 8:55
کد خبر : 133336

“صنعت” را دریابیم؛ امیدآفرین است

“صنعت” را دریابیم؛ امیدآفرین است

آرمان شرق-گروه سیاست:توسعه دموکراسی صنعتی در صنایع و سهیم شدن صنعتگران از منافع صنعت و امکان مشارکت کامل و پیشبرد آن، امری ضروری به نظر می رسد. امروز، فرصت مغتنمی است تا صنعت را دریابیم و با توسعه صنعتی، امید را در جامعه توسعه دهیم، زیرا صنعت و دستاوردهای آن می تواند امیدآفرین باشد.

“صنعت” را دریابیم؛ امیدآفرین است

هوشمند سفیدی

آرمان امروز  : ۱۰  تیرماه “روز صنعت” است؛ روزی که باید اهمیت صنعت را برای جامعه و سیاستگذاران تبیین کرد و تلاشهای صنعتگران کشور را پاسداشت.

طی سالهای اخیر که کشورمان درگیر تحریم های ناروا و ناصواب سلطه گران قرار دارد، یکی از بخش هایی که مایه استواری اقتصاد بوده، صنعت است و علی رغم کمبود و بعضاً فقدان اخباری که به اصطلاح “اخبار توسعه” نام دارند، شاهد بودیم و هستیم که صنعت به ویژه صنایع فولاد، مس و پتروشیمی نه تنها گرفتار رکود نبوده اند، بلکه با رکورد زنی های مکرر در زمینه های تولید، سود و ارزآوری، مایه دلگرمی مردم شده اند. این توفیق و موفقیت ها در وضعیتی رقم خورده است که آن ها را با چالش کمبود انرژی از جمله آب و برق مواجه بوده و در این زمینه، همواره دچار استرس و نگرانی بوده اند، گرچه تعدادی از آن ها با رویکرد مسئولیت اجتماعی خود به دنبال نوآوری و حل مسئله برق و آب بوده اند و گام های بلندی را در این زمینه برداشته اند.

بی تردید، “سرمایه داری صنعتی” و “تولید صنعتی”، مفاهیم مهمی هستند که باید در راستای تقویت صنعت در کشور که می تواند موتور محرکه توسعه صنعتی و از عوامل مهم در توسعه یافتگی کشور باشد، بازی کند؛ درواقع، تولید صنعتی را باید ابزاری مهم برای پیش بینی میزان تولید ناخالص داخلی و در نتیجه عملکرد موثر اقتصادی در بازارهای آتی محسوب کرد. از طرف دیگر، تقویت سرمایه داری صنعتی در ایران، نیازمند زمینه های دیپلماتیک و پلتیک بوده و به یک طبقه متوسط قدرتمند نیاز دارد که طی سالهای اخیرا به سمت کوچکتر شدن هر چه بیشتر پیش رفته است، بی تردید، کشور ما از همه لحاظ ظرفیت های تولید صنعتی و شکل گیری سرمایه داری صنعتی را دارد، اما این باید در قالب برنامه توسعه جامع کشور مدنظر قرار گیرد، آن گاه صنعت می تواند به نقش آفرینی لازم دست یابد.

نکته آخر اینکه توسعه دموکراسی صنعتی در صنایع و سهیم شدن صنعتگران از منافع صنعت و امکان مشارکت کامل و پیشبرد آن، امری ضروری به نظر می رسد. امروز، فرصت مغتنمی است تا صنعت را دریابیم و با توسعه صنعتی، امید را در جامعه توسعه دهیم، زیرا صنعت و دستاوردهای آن می تواند امیدآفرین باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.