تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 خرداد 1403 - 12:19
کد خبر : 154033

سیستم سیاسی آمادگی تغییر ریل قابل ملاحضه ندارد/ بیانیه خاتمی پر از تردید نسبت به سرنوشت پیش رو است/ یک شخص اگر رای‌آور باشد،تأیید نمی‌شود!

سیستم سیاسی آمادگی تغییر ریل قابل ملاحضه ندارد/ بیانیه خاتمی پر از تردید نسبت به سرنوشت پیش رو است/ یک شخص اگر رای‌آور باشد،تأیید نمی‌شود!

آرمان شرق-گروه سیاست:من گمان نمی‌کنم که سیستم سیاسی ما در حال حاضر آمادگی یک تغییر ریل قابل ملاحضه داشته باشد. فرض کنید که انتخابات به شیوه‌ای برگزار شود که بخواهد شرایطی شبیه ۹۲ اتفاق بیوفتد. من گمان نمی‌کنم این پذیرش و آمادگی وجود داشته باشد که چنین تغییر ریلی را بپذیرند. ارزیابی و آمار‌ها از یک شخص اگر رای‌آوری باشد، تأیید نمی‌شود.

سیستم سیاسی آمادگی تغییر ریل قابل ملاحضه ندارد/ بیانیه خاتمی پر از تردید نسبت به سرنوشت پیش رو است/ یک شخص اگر رای‌آور باشد،تأیید نمی‌شود!

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال تأیید صلاحیت اصلاح طلبان و میانه رو‌ها گفت: کسانی تأیید صلاحیت خواهند شد که ادامه‌ی مسیر دولت رئیسی باشند. برنامه‌ای که رئیسی در دولتش دنبال می‌کرد، باید با کمترین تغییر ادامه پیدا کند. من گمان نمی‌کنم که سیستم سیاسی ما در حال حاضر آمادگی یک تغییر ریل قابل ملاحضه داشته باشد.

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره احتمال شکل‌گیری دو قطبی در انتخابات به «انتخاب» گفت: درباره دو قطبی انتخابات باید ببینیم کسانیکه حضور دارند، اساساً توان نمایندگی بخش‌های مختلف جامعه و قطب‌های فکری را دارند یا خیر؛ اگر نامزد‌های فعلی قدرت واگویی جامعه را نداشته باشند، دو قطبی شکل نمی‌گیرد. مشخص نیست که شورای نگهبان چه رویکردی اتخاذ خواهد کرد. چهره‌های موجود انتخابات حداقل در گام اولی که به وزارت کشور آمدند، توجه نخبگان را جلب نکردند. کاندیدا‌هایی که سابقه اصلاح طلبی دارند یا از اردوگاه اصلاح طلبی آمده‌اند، در این مرحله کاملاً محافظه کارانه حضور پیدا کردند. نکاتی که از سوی آن‌ها بیان شد خیلی نرم بود تا موجب رد صلاحیتشان نشود.

وی در ادامه در رابطه با چهره‌های دو قطبی ساز بیان کرد: من فکر می‌کنم اساساً دو قطبی شکل نمی‌گیرد. کسانیکه طراح انتخابات هستند، اجازه نمی‌دهند که دو قطبی شکل بگیرد. آن‌ها به هیچ وجه مایل نیستند که انتخابات دو قطبی شود. ناراضیان به یک سمت رقابت امید نمی‌بندند. اگر ناراضیان وضع موجود به انتخابات بپیوندند، کسانیکه دنبال تداوم دولت آقای رئیسی هستند، رأی نمی‌آورند. ممکن است تنش‌ها و بگو مگو‌های شدیدی بین برخی از کاندیدا‌ها ایجاد شود، اما منجر به دو قطبی نمی‌شود.

وی در رابطه با احتمال تأیید صلاحیت اصلاح طلبان و میانه رو‌ها اظهار داشت: کسانی تأیید صلاحیت خواهند شد که ادامه‌ی مسیر دولت رئیسی باشند. برنامه‌ای که رئیسی در دولتش دنبال می‌کرد، باید با کمترین تغییر ادامه پیدا کند. من گمان نمی‌کنم که سیستم سیاسی ما در حال حاضر آمادگی یک تغییر ریل قابل ملاحضه داشته باشد. فرض کنید که انتخابات به شیوه‌ای برگزار شود که بخواهد شرایطی شبیه ۹۲ اتفاق بیوفتد. من گمان نمی‌کنم این پذیرش و آمادگی وجود داشته باشد که چنین تغییر ریلی را بپذیرند. ارزیابی و آمار‌ها از یک شخص اگر رای‌آوری باشد، تأیید نمی‌شود.

شریعتی درباره احتمال انشعاب درون اصلاح طلبان در انتخابات گفت: در بین اصلاح طلبان می‌دانی برای کنش فراهم نمی‌شود که بخواهند در آن دچار انشعاب شوند. این‌ها را به طور کلی کنار می‌گذارند. بیانیه خاتمی را اگر ببینید، پر از تردید نسبت به سرنوشت پیش رو است. در مورد بیانیه‌های راهگشایی و روزنه گشایی هم که روزنامه نگاران و سیاسیون داده‌اند، خودشان هم ادعایی ندارند که بخشی از جریان اصلاحات هستند و مشی جداگانه‌ای را پیش گرفته‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.