تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 14:26
کد خبر : 128162

سیاست اروپایی جمهوری اسلامی؟

سیاست اروپایی جمهوری اسلامی؟

آرمان شرق-گروه بین الملل: اروپا یک مجموعه کاملاً یکسان و همگن نیست. یکی از رؤسای جمهور آمریکا می‌گفت وقتی می‌خواهم با اروپا تماس تلفنی بگیرم چه کدی را باید بگیرم؟ شاید بتوانیم با اندکی تسامح بگوییم ما به تعداد پایتخت‌های کشورهای اروپایی، اروپا داریم و در همین پایتخت‌ها هم به حسب این که کدام حزب به‌صورت فردی یا ائتلافی به قدرت می‌رسد باز در تعیین سیاست‌های آن کشور اثرگذار است. 

سیاست اروپایی جمهوری اسلامی؟

دستیار وزیر امور خارجه گفت: مورد خصومت بودن برابر با منزوی بودن نیست زیرا یک کشور منزوی اساساً در هیچ موردی نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند و از او نامی برده نمی‌شود.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دکتر سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی و دستیار وزیر امور خارجه در خصوص افزایش سطح همکاری‌های بین المللی با کشورهای مختلف جهان تصریح کرد: جمهوری اسلامی موفق شده آن تعریف بسته‌ای را که کشورهای غربی از جامعه جهانی داشتند و جامعه جهانی را به آمریکا و کشورهای همسو با آمریکا تقلیل می‌دادند، تغییر داده و شکل جدیدی به مناسبات خود در روابط خارجی بدهد.

وی در گفتگو با سایت  KHAMENEI.IR به تبیین راهبرد گسترش دایره ارتباطات خارجی با کشورهای مختلف جهان و محدود نماندن این ارتباطات به کشورهای غربی پرداخت و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی با حفظ اصل اساسی  «نه شرقی، نه غربی»  و حفظ دستاوردها با توجه به تجارب قبلی به دنبال تعامل با تمام کشورهاست و این را به‌عنوان نقطه قوت می‌بیند.

وی افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی، سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورهای غربی را مغایر امنیت و منافع ملی کشور تشخیص داده است؛ بنابراین با اتخاذ رویکرد ژئوپلتیک نگاه به شرق، فضای جدیدی در همکاری با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی لاتین به وجود آورده است. در این فضای جدید، جمهوری اسلامی به جهت ابتکاری‌بودن و اعتماد به نفس خود موفق شده است آن تعریف بسته‌ای را که کشورهای غربی از جامعه جهانی داشتند و جامعه جهانی را به آمریکا و کشورهای همسو با آمریکا تقلیل می‌دادند، تغییر داده و شکل جدیدی به مناسبات خود در روابط خارجی بدهد.

موسوی در عین حال تاکید کرد: اساساً رویکرد گسترش روابط با جهان غیر از غرب حتی برای خود این مجموعه کشورها، تجربه جدیدی است و آن اعتماد به نفسی که جمهوری اسلامی از خود برای همکاری‌ها با این کشورها نشان داده و می‌دهد در خود این مجموعه کشورها چنین اطمینان خاطری کمتر بوده و در حال حاضر رو به افزایش است.

وی در خصوص تلاش غرب برای منزوی کردن ایران نیز گفت: آمریکا و اروپا ایران را هدف خصومت‌های خود قرار داده‌اند؛ ولی اساساً نمی‌شود گفت که مورد خصومت بودن برابر با منزوی بودن است؛ زیرا یک کشور منزوی اساساً در هیچ موردی نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند و از او نامی برده نمی‌شود.

دستیار وزیر امور خارجه افزود: امروز روزی نیست که خبری درباره ایران در رسانه‌های مهم جهان نباشد هرچند بخش عمده این اخبار به جهت سلطه صهیونیسم خبری بر آنها اخبار تحریف شده و منفی و با هدف جنگ روانی علیه ملت ایران منتشر می‌شود؛ ولی خود این جنگ روانی – ترکیبی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران اثبات‌کننده این موضوع است که ایران منزوی نیست و همچنان نقش‌آفرینی تعیین‌کننده در منطقه و جهان است. ایران امروز جایگاه خاص و فزاینده خود را در جهان غیر غربی تثبیت کرده است.

وی در خصوص ارتباط ایران با کشورهای اروپایی نیز توضیح داد:  اروپا یک مجموعه کاملاً یکسان و همگن نیست. یکی از رؤسای جمهور آمریکا می‌گفت وقتی می‌خواهم با اروپا تماس تلفنی بگیرم چه کدی را باید بگیرم؟ شاید بتوانیم با اندکی تسامح بگوییم ما به تعداد پایتخت‌های کشورهای اروپایی، اروپا داریم و در همین پایتخت‌ها هم به حسب این که کدام حزب به‌صورت فردی یا ائتلافی به قدرت می‌رسد باز در تعیین سیاست‌های آن کشور اثرگذار است.

وی افزود: البته نمی‌شود نقش کشورهای قدرتمند اروپایی در تعیین سیاست‌های مسلط را نادیده گرفت؛ ولی در کل می‌تواند گفت که آن چه در رویکرد سیاست اروپایی جمهوری اسلامی ایران تعیین‌کننده است رویکرد خود آن کشورهاست.

موسوی تصریح کرد: برای ارتباط با کشورهای اروپایی حکمی کلی نمی‌توان داشت جز آن که بگوییم به جهت ماهیت متحول سیاست خارجی کشورهای اروپایی، باید مرتب سیاست‌های خارجی این کشورها را رصد کرد و هر زمان که سیاست آنها همسو با منافع کشور ما شد از آن استقبال کرد و هر زمان که سیاستی مداخله‌جویانه و مغایر با منافع ملی ما داشتند عطایشان را به لقایشان بخشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.