تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 8:26
کد خبر : 152395

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز/ شمارش معکوس برای آتش بس در غزه

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز/ شمارش معکوس برای آتش بس در غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند. توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز/ شمارش معکوس برای آتش بس در غزه

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز

منابع صهیونیستی جزئیات توافق تبادل اسرا پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس ۳ الی چهار نظامی زن اسرائیلی را نزد خود نگه می‌دارد و در مرحله اول ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود، ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۸۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی آماده پایبندی به پایان جنگ در این مرحله نیست.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

در این راستا منابعی به «عربی ۲۱» گفتند که مذاکرات آتش‌بس در غزه شاهد تحولات جدید و بی‌سابقه‌ای است که ممکن است به توافقی قریب الوقوع منجر شود، در حالی که اطلاعاتی در مورد تضمین‌های آمریکا برای متقاعد کردن حماس به امضای آن وجود دارد.

یک منبع به «عربی ۲۱» گفت: دور اول مذاکرات بعد از ظهر شنبه در مقر اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطری، مصری و آمریکایی آغاز شد.

این منبع تاکید کرد که در صورت پیشرفت، هیئت اسرائیلی به طور مستقل برای تکمیل توافق مورد انتظار که شامل مبادله اسرا و بازداشت شدگان در چارچوب سه مرحله متوالی است، فراخوانده خواهد شد.

شمارش معکوس برای آتش بس در غزه

آرمان امروز-سرویس بین|الملل: میانجیگران مصری و قطری در حال برقراری تماس‌های گسترده با هیئت‌های جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با هدف پر کردن شکاف بین مواضع در خصوص پیشنهاد مصر برای آتش‌بس و تبادل اسرا هستند و افزودند که تلاش‌ها پیشرفت‌هایی داشته است.

این منابع انتظار دارند که مصر از دو هیأت دعوت کند تا به زودی به قاهره سفر کنند تا در مورد برخی از موضوعات باقی مانده در این پیشنهاد گفت‌وگو کنند. این منابع نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوشبینی کردند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، طی دو تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و عباس کامل، مدیر سازمان اطلاعات مصر گفت وگو و تحولات مربوط به مذاکرات در خصوص آتش‌بس در غزه را بررسی کردند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اشاره کرد که به زودی یک هیئت از این جنبش به مصر سفر می کند.

هنیه، نقش قطر در میانجیگیری را تحسین و بر مثبت بودن بررسی پیشنهاد آتش بس که اخیرا دریافت کرده تاکید کرد.

جزئیات پیشنهاد مصر برای آتش‌بس

بر اساس این گزارش، پیشنهاد مصر شامل ۳ مرحله است که مرحله اول ۴۰ روز، مرحله دوم ۴۲ روز و مرحله سوم ۴۲ روز به طول می‌انجامد.

مرحله اول شامل توقف موقت عملیات نظامی بین دو طرف و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به سمت شرق و دور از مناطق پرجمعیت به منطقه‌ای نزدیک به مرز در تمام مناطق نوار غزه به جز دره غزه است.

در مورد مبادله اسرا در مرحله اول، پیشنهاد مصر تصریح می‌کند که حماس ۳۳ زندانی را آزاد می‌کند که شامل تمامی اسرای زنده اسرائیلی شامل زنان و سربازان غیرنظامی، کودکان زیر ۱۹ سال، سالمندان بالای ۵۰ سال و … بیماران و مجروحان می‌شود.

در مقابل، اسرائیل به ازای هر زندانی اسرائیلی ۲۰ کودک و زن فلسطینی را بر اساس لیست‌های ارائه شده از سوی حماس بر اساس قدیمی‌ترین بازداشت‌ها و ۲۰ زندانی مسن را آزاد می‌کند، مشروط بر اینکه باقی‌مانده محکومیت آن‌ها از ۱۰ سال بیشتر نباشد.

این پیشنهاد همچنین تصریح می‌کند که حماس تمام سربازان زن اسرائیلی زنده را که در ۷ اکتبر در خدمت نظامی فعال بودند آزاد می‌کند و اسرائیل به ازای هر سرباز زن، ۴۰ اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند، از جمله ۲۰ نفر که به حبس ابد محکوم شده‌اند و ۲۰ نفر دیگر که محکوم نشده‌اند با حفظ این حق برای اسرائیل تا بیش از ۲۰۰ نام را رد کند یا زندانیان محکوم به حبس ابد را به خارج از کشور یا به نوار غزه تبعید کند و آنها به کرانه باختری نروند.

حماس به شدت به این موضوع که به اسرائیل حق رد و اخراج می‌دهد، اعتراض کرده، اما منابع به «الشرق» گفتند که در ساعات اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه رخ داده است.

در مورد بازگشت غیرنظامیان آواره به مناطق مسکونی خود، پیشنهاد مصر تصریح می‌کرد که این بازگشت در هفتمین روز از اجرایی شدن توافقنامه و پس از آزادی تمامی زنان اسرائیلی  صورت گیرد.

در این پیشنهاد آمده است که هواپیمای نظامی و شناسایی اسرائیل در نوار غزه به مدت ۸ ساعت در روز و به مدت ۱۰ ساعت در روزهای آزادی بازداشت شدگان و اسرا متوقف شود.

 

پیش‌نویس توافقنامه تصریح می‌کند که نیروهای اسرائیلی پس از آزادی دو سوم بازداشت شدگان به ویژه از محور الشهدا و محور کویت در شرق صلاح الدین، در بیست و دومین روز از نوار غزه مرکزی عقب‌نشینی خواهند کرد.

این پیشنهاد به تسهیل ورود «مقدار فشرده و مناسب» از کمک‌های بشردوستانه تصریح می‌کند که شامل مواد امدادی و سوخت (۵۰۰ کامیون، از جمله ۵۰ کامیون سوخت، از جمله ۲۵۰ کامیون به شمال)، از جمله سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه، و تجهیزات نیاز به آواربرداری، بازسازی و راه‌اندازی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها در تمام مناطق نوار غزه
می‌شود.

بر اساس این پیش‌نویس، مذاکرات غیرمستقیم حداکثر تا شانزدهمین روز از آغاز مرحله اول آتش‌بس و پس از آزادی نیمی از بازداشت‌شدگان، برای توافق بر سر تمهیدات لازم برای بازگشت آرامش پایدار آغاز می‌شود.

حماس خواستار تبدیل این بند به متنی الزام‌آور برای آرامش دائمی یعنی آتش‌بس است و نه شروع بحث در مورد آن.

یکی از مقامات این جنبش به «الشرق» گفت: ما ترس زیادی داریم که اسرائیل بلافاصله پس از پایان مرحله اول دوباره جنگ را به بهانه عدم توافق بر سر شرایط آرامش دائمی از سر بگیرد.

وی افزود: ارتباطات فشرده‌ای بین میانجی‌ها و دو طرف با هدف تغییر این متن در حال انجام
است.

پیش‌نویس توافق تصریح می‌کند که سازمان ملل متحد، آژانس‌های مربوطه آن و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق نوار غزه ادامه خواهند داد و این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

یک رسانه عبری زبان پیش نویس توافق پیشنهادی از سوی مصر برای مبادله اسرا را که گفته می‌شود حماس با آن موافقت کرده است، منتشر کرد.

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی در رابطه با روند این توافق اعلام کرد، اسرائیل متعهد شده است که در مقابل هر زن نظامی اسیر موجود در اختیار حماس که همچنان در قید حیات باشد، ۲۰ اسیر دارای حکم ابد را آزاد می‌کند.

به نوشته آحارانوت با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود حماس بین ۳ تا ۵ اسیر نظامی زن در اختیار داشته باشد، در مرحله اول بین ۶۰ تا ۱۰۰ اسیر فلسطینی دارای حکم ابد از زندان آزاد می‌شوند.

براساس این پیش نویس، توافق در سه مرحله و در مدت ۱۲۴ روز اجرا می‌شود.

 مرحله اول:

  1. آتش بس ۴۰ روزه
  2. آزادی ۳۳ اسیر اسرائیلی
  3. آزادی حدود ۸۰۰ اسیر فلسطینی
  4. بازگشت مردم نوارغزه به خانه‌های شان در شمال این منطقه

مرحله دوم:

  1. آتش بس ۴۲ روزه.
  2. آزادی بقیه اسرای اسرائیلی از جمله نظامیان
  3. آزادی اسرای فلسطینی (هنوز توافقی در رابطه با نام اسرای فلسطینی و تعداد آنها صورت نگرفته است).

مرحله سوم:

  1. آتش بس ۴۲ روزه
  2. آزادی اجساد اسرای اسرائیلی
  3. آزادی تمامی اجساد اسرای فلسطینی
  4. عقب نشینی کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه

به نوشته این رسانه عبری زبان، تل‌آویو تا لحظه تهیه گزارش حاضر به تعهد به پایان جنگ نشده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.