تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 0:55
کد خبر : 121442

باکو در مقابل تهران ؛ اختلافات ادامه دارد

باکو در مقابل تهران ؛ اختلافات ادامه دارد

آرمان شرق-گروه بین الملل:ضرورت دارد تا دیپلماسی در این عرصه تقویت شود تا طرفین به یک راه حلی برسند که به ضرر طرف های دیگر نباشد. مساله بسیار حساس است و ایران نیز باید با جدیت موضوع را دنبال کند تامرز مشترک خود را با ارمنستان به صورت کامل حفظ کنیم.

باکو در مقابل تهران ؛ اختلافات ادامه دارد

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: محمدباقر قالیباف در دیدار رئیس مجلس ترکیه گفت: نباید ارتباطات را در حالت فعلی حفظ کرد چرا که ما و ترکیه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که روابط را در عرصه‌های مختلف و با توجه به شرایط و اقتضائاتی که در منطقه و جهان داریم گسترش دهیم.
قالیباف با اشاره به موضوع مهم آب رودخانه ارس و لزوم رعایت حقآبه ایران از این رودخانه اظهار کرد: در رابطه با موضوع آب و رودخانه ارس نگرانی‌هایی وجود دارد که به محیط زیست منطقه باز می‌گردد و در خصوص آن نیز نشستی بین وزرای نیرو و کشاورزی دو کشور انجام شده و باید نشست دوم نیز تشکیل شود و این از موضوعاتی است که می‌تواند برای هر دو کشور، مردم و البته محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار باشد چرا که مشکلات فراوانی برای پایین دست رود ارس ایجاد کرده است.
پیگیری مسائل مرز نشینان موضوع مهمی دیگری که در دیدار قالیباف با رئیس مجلس ترکیه مطرح شد موضوع کسب و کار مرزنشینان بود.
قالیباف در خصوص این موضوع مهم به شنتوپ تأکید کرد: مسئله بازارچه‌های مرزی و تبادلات مرزی یکی از مطالبات مورد توجه مردم و از اولویت‌های پیگیری گروه‌های دوستی پارلمانی است و توجه کنید که ما هرچه قدر در این حوزه و تسهیل در تبادلات شهروندان دو کشور گام برداریم می‌تواند موجب رونق اقتصاد منطقه و امنیت مرزی شود.
از سوی دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران عنوان کرده است که در حاشیه این اجلاس نشست‌هایی به طور خاص با روسای مجالس آذربایجان و ترکیه به صورت دو جانبه و سه جانبه داشتیم که در نشست سه جانبه موضوعات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا و انرژی بین ۳ کشور مورد تأکید قرار گرفت.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: همچنین این اواخر سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل نیز برطرف شد و قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم، همچنین مقرر شد این نشست‌ها تداوم داشته باشد. گفت ‌و گوها برای مسیرهای ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب صورت گرفت و مقرر شد نشست‌های سه جانبه در سطح وزرای خارجه، دفاع و سران شکل گرفته و بحث‌های مرتبط با حمل و نقل، ترانزیت و تجارت نیز مورد توجه قرار گیرد. میرقاسم مومنی، تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز در این خصوص می گوید: آقای قالیباف با هدف توسعه دیپلماسی پارلمانی به ترکیه سفر کرده بود و در این سفر تلاش کرد تا توسعه همکاری ها را در در دستور کار قرار دهد. در این سفر یک نشست سه جانبه نیز میان سران سه کشور تشکیل شده است و ترکیه و باکو بر ترسیم کریدور زنگزور تاکید کرده اند. آقای قالیباف نیز در مقابل عنوان کرده است که این مساله برای ایران خط قرمز است و یک چالش امنیتی خواهد بود اما با این وجود باب مذاکراتی باز شده است تا طرفین به توافق هایی دست پیدا کنند. وی افزود: در مقابل نمایندگان باکو نیز عنوان کرده اند که کار احداث کریدور آغاز شده و راه دسترسی به نخجوان برای آن ها همیت بسزایی دارد. باکو مشخصا نسبت به این امر بی تفاوت نخواهد بود و تلاش می کند به هر شکل ممکن کریدور زنگزور را احداث کند. آن ها در این مقطع زمانی بیشترین فشار را به ارمنستان وارد کرده اند و بر همین اساس دالان لاچین را مسدود کرده اند تا فشار بیشتری بر دولت ارمنستان وارد شود و آن ها مجبور به پذیرش احداث کریدور زنگزور شوند.  مومنی ادامه داد: مشصا اختلافات همچنان وجود دارد و باید جلسات متعددی تشکیل شود تا به یک راه حل واحد رسید و از سطح تنش ها کاسته شود. سوتفاهم ها برطرف نشده و اختلاف نظر در خصوص زنگزور جدی است. مهم ترین هدف دولت باکو از راه اندازی جنگ نیز رسیدن به زنگزور بوده اس و آن ها می خواهند به هر شکل ممکن به نخجوان دسترسی پیدا کنند.  وی افزود: در این میان جنگ اوکراین بسیار تعیین کننده است زیرا اگر روسیه در جنگ اوکراین متحمل شکست شود، نمی تواند پیرامون ارمنستان نیز مانور خاصی داشته باشد و ان گاه است که شاید دولت ارمنستان مجبور به عقب نشینی بیشتر شود و مجبور شود تا امتیازات بیشتری به دولت باکو بدهد. فعلا هیچ اتفاقی رخ نداده است و هیچ قراردادی امضا نشده است و راه ارتباطی ایران به ارمنستان باز است و خودروهای ایرانی به آسانی به ارمنستان می روند و هیچ مشکلی وجود ندارد و ترانزیت به خوبی صورت می گیرد.
مومنی تصریح کرد: ضرورت دارد تا دیپلماسی در این عرصه تقویت شود تا طرفین به یک راه حلی برسند که به ضرر طرف های دیگر نباشد. مساله بسیار حساس است و ایران نیز باید با جدیت موضوع را دنبال کند تامرز مشترک خود را با ارمنستان به صورت کامل حفظ کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.