تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 17:51
کد خبر : 145308

بازی کشورهای عربی و روسیه و واکنش ایران

بازی کشورهای عربی و روسیه و واکنش ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:ایران در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه در مراکش، مطالب مندرج در این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را بی اساس و مردود دانست.

بازی کشورهای عربی و روسیه و واکنش ایران

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه در مراکش، مطالب مندرج در این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را بی اساس و مردود دانست و آن را محکوم کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، کنعانی تاکید کرد: جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه گانه را قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و هر ادعایی از هر طرف در این خصوص را مردود تلقی می‌کند و به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر سیاست تقویت روابط با همسایگان و لزوم احترام به اصل حسن همجواری اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان شمالی و جنوبی خود می‌خواهد با مد نظر قراردادن ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود در سطوح دو جانبه و منطقه‌ای، در راستای تقویت مناسبات گام برداشته ‌و از طرح و تکرار برخی ادعاهای مردود اجتناب کنند.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حفظ تمامیت سرزمینی خود ذره‌ای تردید نخواهد داشت.

ششمین دور مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراکش برگزار شد.

محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه، در گفتگو با «انتخاب»:

روس‌هابه دنبال بده بستان با اعراب هستند

این دیپلمات سابق درباره رفتار ایران در صورت تداوم سیاست روس‌ها و اعراب در زمینه جزایر گفت: همه چیز بستگی به نیاز و منافع طرفین دارد. اینکه کدام طرف نیاز به روابط با روسیه دارد؛ آیا ایران بیشتر نیاز دارد یا روسیه؟ چین بیشتر به ایران نیاز دارد یا ایران به چین نیاز دارد؟ اگر طرفین اینطور حس کنند که ایران خواسته هایشان را نادیده می‌گیرد و بر ضد آن‌ها می‌شود رفتار دیگری نشان می‌دهند.
مجمع اعراب و روسیه ضمن انتشار بیانیه مشترکی با اشاره به جزایر سه گانه ایران، خواستار حل و فصل مناقشات بین تهران و ابوظبی از طریق مذاکره یا دیوان بین المللی شده اند.

قاسم محبعلی، دیپلمات و مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه، درباره بیانیه اخیر اعراب و روسیه نسبت به جزایر سه گانه به «انتخاب» گفت: مواضع اعراب مواضع ثابتی است که در زمان‌های مختلف و در جلسات مختلف بیان کرده اند. نباید این انتظار را داشته باشیم که اعراب از این سیاست در قبال جزایر ایران عبور کنند. قبلا شدت برخی از این مواضع بیشتر بود، اما الان فرق کرده است.

وی افزود: روس‌ها طبیبعتا با این بیانیه‌ها دنبال یک نوع ارتباط و بده و بستان هستند. به هر حال متناسب با خواسته‌های خودشان رفتار می‌کنند و این متون با خواسته‌های دو طرف نوشته می‌شود. با توجه به اینکه موقعیت ایران ضعیف‌تر شده، روس‌ها نیز چنین صحبت‌هایی می‌کنند و به علت نیاز به ارتباط با اعراب، خواسته‌های آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند.

محبعلی در ادامه درباره تداوم چنین مواضعی اشاره کرد: تداوم این موضوع بستگی به شرایط منطقه‌ای دارد. در این بین قدرت حرف اول را می‌زند. اینکه انتظار داشته باشیم در شرایط فعلی این سیاست عوض شود اینطور نیست. اگر شرایط بین المللی عوض شود و مناسبات ایران متوازن با طرفین بین المللی باشد، از شدت این حرف‌ها کاسته می‌شود.

این دیپلمات سابق درباره رفتار ایران در صورت تداوم سیاست روس‌ها و اعراب در زمینه جزایر گفت: همه چیز بستگی به نیاز و منافع طرفین دارد. اینکه کدام طرف نیاز به روابط با روسیه دارد؛ آیا ایران بیشتر نیاز دارد یا روسیه؟ چین بیشتر به ایران نیاز دارد یا ایران به چین نیاز دارد؟ اگر طرفین اینطور حس کنند که ایران خواسته هایشان را نادیده می‌گیرد و بر ضد آن‌ها می‌شود رفتار دیگری نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: مشکل ایران عدم توازن در سیاست خارجی است؛ مثلا اعراب همزمان با چین، آمریکا و اروپا گفتگو می‌کنند و سعی در ایجاد روابط دارند، اما سیاست ایران سیاست یک طرفه است و یک انتخاب دارد. نباید انتظار داشت که دوستی و معرفت اخلاقی در سیاست بین المللی شکل بگیرد. همه طرفین به دنبال منافع هستند و تمام این اتفاقات ناشی از تفاوت منافع است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کرامت سلیمی جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۶

لیاقتمون در همین حده که روسیه چنین رفتاری با کشور ما داشته باشه.

روسیه هیچگاه متحد استراتژیک کشور ما نبوده و نخواهد بود. ما خودمان این تصور غلط را در خودمان ایجاد کرده ایم که روسیه متحد استراتژیک ماست.

راه مقابله با روسیه این است که ابروی این کشور فریبکار که به دروغ وجهه یک ابرقدرت را به خود گرفته است را برد.

روسیه فقط ۸ دهه نقش رقیب اتمی ظاهری امریکا را ایفا کرد و تاریخ مصرفش تمام شده و با جنگ اوکراین تجزیه و متلاشی خواهد شد. و داره دست و پا میزنه با وارد کردن ایران به جنگ اوکراین خودش را نجات بدهد.

بارها مطالبی را براتون فرستادم که اگر این مطالب به صورت گسترده رسانه ای شود باعث رسوایی روسیه و همینطور سایر کشورهای به ظاهر ابرقدرت خواهد شد.

اما متاسفانه شما و اکثر رسانه ها محافظه کار شده اید و حاضر به اندک همکاری در این زمینه نیستید.

باید انتظار رفتارهای بدتر با کشورمان و همچنین مصیبتهای بزرگتر برای مردم ایران را در اینده نزدیک داشته باشیم.

به نظر می رسد قرار است در پروژه تغییرات جهانی ، مردم ایران جزء قربانی شوندگان باشند.

دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم.

هرچه زودتر شما اصحاب رسانه برای رسوا کردن کشورهای به ظاهر ابرقدرت وارد میدان شوید.

رسوا کردن انها باعث توقف جنگها در کل دنیا خواهد شد.