این همه خوشبختی محاله!

دنیای اقتصاد : در تمام این سال‌ها بعضی دلال‌های فرصت‌طلب یا به عبارت بهتر زالوهای فوتبال ایران در ترکیب با مدیران ناکارآمد کاری کرده‌اند که همواره شاهد حضور بازیکنان به درد نخور خارجی در کشور بوده‌ایم. این فاجعه شاید هیچ‌کجا به اندازه پرسپولیس پررنگ نبوده یا لااقل به چشم نیامده است. سرخ‌پوشان آن‌قدر بازیکن وارداتی بد داشته‌اند که از آنها می‌شود برق تولید کرد!

سیاهه فرنگی‌های بی‌کیفیتی که برای سرخ‌پوشان توپ زده‌اند حسابی بلند‌بالاست؛ از امثال الکسی پلی یانسکی، ممدوتال، خوزه آنتونی تورس و سپانوویچ در فاز دفاعی تا جلوی زمین که اصلا دیگر وضعیت افتضاح می‌شود و شاهد حضور نوابغی مثل دی‌کارمو، جونیور براندائو، تادئو، پریموف، پریرا و… بوده‌ایم. همه اینها را گفتیم که یادآوری کنیم چقدر از اتفاق فعلی رخ داده در پرسپولیس متعجبیم؛ اینکه شاید برای نخستین بار در تاریخ معاصر باشگاه، همه بازیکنان خارجی تیم کیفیت قابل دفاعی دارند. واقعا در این شرایط سخت اقتصادی و مخصوصا با توجه به گرانی ارز، کاش اگر دلاری هم تامین و هزینه می‌شود، بابت بازیکنان نسبتا کارآمد باشد.

وحدت هنانوف: بین خارجی‌های کنونی پرسپولیس به او کمتر از همه بازی می‌رسد، اما این به معنای ضعف مدافع تاجیکستانی نیست. وحدت که قادر به بازی در پست‌های دفاع وسط و راست است، در پرسپولیس پشت خط بازیکنان اصلی مانده، اما در تیم ملی کشورش نقش یک ستاره را ایفا می‌کند. او مهره موثر تاجیک‌ها در صعود باورنکردنی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا بود. همین حالا هم تاجیکستان در پیش‌مقدماتی جام‌‌جهانی وضع خوبی دارد. آنها که در آخرین بازی موفق شدند عربستان مانچینی را با نتیجه مساوی یک-یک متوقف کنند، با ۵ امتیاز در جدول رده‌بندی در رتبه دوم قرار دارند؛ پایین‌تر از عربستان و بالاتر از اردن و فلسطین.

گئورگی گولسیانی: پرسپولیس خیلی خوش‌شانس بود که ابتدای فصل او را از دست نداد. بعد از جذب محمدحسین کنعانی‌زادگان و با توجه به حضور مرتضی پورعلی‌گنجی، احساس می‌شد دیگر نیازی به گولسیانی نیست، اما او در آخرین لحظات ماندگار شد و ارزش‌های این موضوع بعد از پارگی رباط پورعلی‌گنجی به چشم آمد. گولسیانی امسال هم بازیکن باثباتی بوده و غیر از ارزش‌های دفاعی، در بخش گلزنی هم موثر واقع شده. بعد از جدایی شهاب زاهدی ۶ گله، هم‌اکنون گولسیانی با ۵ گل زده بهترین گلزن فصل پرسپولیس به شمار می‌آید. او همچنین با ۱۵ گل زده برای سرخ‌پوشان، خودش را به رده دوم برترین گلزنان خارجی تاریخ باشگاه رسانده و پشت سر آلن ویتل ۱۶ گله ایستاده است. گولسیانی هم توفیق ملی داشته و به تازگی همراه با سایر بازیکنان گرجستان برای نخستین بار به مرحله پایانی جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۴) رسیده است.

عبدالکریم حسن: از خریدهای زمستانی تیم بوده است؛ یک دفاع چپ مسلط و تنومند که در کارنامه‌اش تجربه فتح توپ طلای آسیا را هم داشته است. او اهل قطر است و صرفا به دلایل غیرفنی (کامنتی که در واکنش به انتقاد یک هوادار زد) به تیم ملی این کشور دعوت نمی‌شود.

اوستون اورونوف: دیگر خرید زمستانی پرسپولیس که در همین مدت کوتاه با سرعت و تکنیک بالایش حسابی از هواداران دلبری کرده. اورونوف بازیکن بسیار خوب و خلاقی است که از زمان حضورش، نوع بازی سرخ‌پوشان متحول شده. این وینگر ۲۳ ساله در تیم ملی ازبکستان هم مهره موثری به شمار می‌آید.