تاریخ انتشار : جمعه 8 تیر 1403 - 11:15
کد خبر : 155331

ایران ؛ محور مناظره پرتنش بایدن و ترامپ / ترامپ برنده نخستین مناظره/گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن

ایران ؛ محور مناظره پرتنش بایدن و ترامپ / ترامپ برنده نخستین مناظره/گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن

آرمان شرق-گروه بین الملل: جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما ( عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ  گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

ایران ؛ محور مناظره پرتنش بایدن و ترامپ / ترامپ برنده نخستین مناظره/گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن

جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نخستین مناظره خود از دست دادن با یکدیگر خودداری کردند و حتی به یکدیگر نگاه نکردند.

   نخستین مناظره ریاست جمهوری آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴ به میزبانی شبکه سی ان ان بین دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و جو بایدن رئیس جمهور کنونی برگزار شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ارزیابی مشترک روزنامه نیویورک تایمز و شبکه سی سی ان آمریکا نشان می‌دهد، ۷۴ درصد مردم این کشور، بیننده نخستین مناظره بین جو بایدن و دونالد ترامپ دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهند بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، یک چهارم رای دهندگان آمریکایی هنوز تصمیم نهایی خود را درباره رای دادن به بایدن یا ترامپ اتخاذ نکرده اند.

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در ابتدای نخستین مناظره خود در آتلانتا از دست دادن با یکدیگر خودداری کردند و حتی به یکدیگر نگاه هم نکردند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پیروز مناظره: ترامپ

مناظره امشب نشان داد که در ماه نوامبر ما باید اکثریت مجلس نمایندگان را افزایش بدهیم، سنا را تحت کنترل بگیریم و بار دیگر دونالد ترامپ را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنیم.

مناظره پرتنش و توهین آمیز بایدن و ترامپ

 

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان گفت: نتیجه انتخابات را تنها در صورتی می پذیرم که منصفانه باشد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی در واشنگتن نیز در توئیتی در شبکه ایکس، درباره نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ نوشت: این اصلا یک مناظره ریاست جمهوری نیست، بلکه یک تقابل و تبادل اتهامات در قالب بحث درباره سیاست ها و برنامه های نامزدهاست.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بایدن گفت (در زمان ترامپ) ایران به نیرو‌های آمریکایی حمله کرد و باعث آسیب مغزی برای تعدادی از این نیرو‌ها شد و ترامپ هیچ کار نکرد و فقط گفت که این نیرو‌ها فقط سردرد گرفته اند. او هیچ کار در برابر این حمله نکرد.

 

به گزارش تلویزیون سی ان ان، بایدن در طول مناظره با ترامپ گفت ۴۰ نفر از ۴۴ عضو ارشد کابینه دولت ترامپ این دوره او را تأیید نکرده اند و دلیل این مسئله آن است که آن‌ها با او کار کرده اند و او را خوب می‌شناسند.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد: جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ، در زمان سخن گفتن درباره مهاجران، لکنت گرفت و دونالد ترامپ هم سپس گفت: نفهمیدم در پایان جمله‌اش چه چیزی گفت و فکر نمی‌کنم، خودش هم فهمیده باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و رئیس جمهور سابق این کشور در مناظره با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: ما اکنون مثل یک کشور جهان سومی هستیم.

وی افزود: آنچه در دوران بایدن در این چهار سال اتفاق افتاد، شرم آور بود. آنچه در سال‌های گذشته در آمریکا اتفاق افتاد، فاجعه‌بار بود.

ترامپ تصریح کرد: کاری که بایدن در دوران ریاست جمهوری خود انجام داد، جنایتکارانه است. ما احترام کشور‌های جهان را از دست داده ایم و مانند کشور‌های جهان سوم شده ایم.

وی تأکید کرد: بایدن سیستم تامین اجتماعی را در آمریکا نابود کرد. دولت بایدن سیستم بهداشت و درمان کشور را نابود کرده و نظام سلامت را تا سر حد مرگ تنزل داده است.

به گزارش تلویزیون سی ان ان، ترامپ خطاب به بایدن گفت: جو، درست همین الان که من و تو وقتمان را در این مناظره تلف می‌کنیم، کشور ما در حال نابودی است. اصلاً مناظره‌ای نباید باشد. بایدن بدترین رئیس جمهور است، او کشور ما را نابود کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا  گفت: بایدن مثل فلسطینی‌ها شده؛ او یک فلسطینی بد است.
وی افزود: اسرائیل باید جنگ را تا نابودی حماس ادامه دهد. باید اسرائیل را رها کنیم تا کار را در غزه تمام کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: دونالد ترامپ در مناظره با جو بایدن، از پاسخ دادن به سوالی درباره حمایت از تشکیل کشور فلسطین طفره رفت و در مدت زمان تعیین شده برای پاسخ به این سوال، به دیگر مسائل پرداخت.

 

به گزارش تلویزیون سی ان ان، بایدن گفت اگر ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود اقتصاد ما دچار رکود می شود و تورم افزایش خواهد یافت چرا که او بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دونالد ترامپ گفت: هانتر پسر بایدن یک جنایتکار است و باید محکوم شود. بایدن باید به ارتکاب جرم و جنایت در مرز محکوم شود.

وی افزود: انتقام من با پیروزی در انتخابات گرفته خواهد شد.

جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ، زمانی که ترامپ درباره پسر او سخن گفت، خشمگین شد و خطاب به ترامپ گفت: پسرم شکست خورده و احمق نبوده است، تو احمق و شکست خورده هستی!

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت زمانی که دولت را از ترامپ تحویل گرفتم اقتصاد آمریکا در حالت سقوط آزاد قرار داشت و همه گیری کرونا با سوء مدیریت همراه بود و افراد زیادی جان خود را از دست دادند و تمام چیزی که ترامپ گفت این بود که این ها جدی نیست.

بایدن افزود: اقتصاد دچار فروپاشی شد و مشاغل از دست رفت و نرخ بیکاری به ۱۵ درصد رسید. اوضاع وحشتناک بود.نامزدی جدیدی به جای او معرفی کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و رئیس جمهور سابق این کشور در مناظره با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و رئیس جمهور فعلی آمریکا گفت: باز هم تکرار می‌کنم که بایدن بدترین رئیس جمهور آمریکاست و من رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهم بود.

 بایدن یک فلسطینی شده، اما فلسطینی خیلی بدی

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
 جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما ( عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.
رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ  گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»
بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.
ترامپ بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد 
اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و  مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.
رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.
ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.
بایدن: حماس باید نابود شود
جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جنگ اسرائیل در غزه گفت: حماس باید نابود شود. این حماس است که نمی خواهد جنگ پایان یابد اما تمرکز ما اکنون بر توقف درگیری هاست
ترامپ: بایدن یک فلسطینی شده اما فلسطینی خیلی بدی شده است
ترامپ همچنین درباره جنگ اسرائیل در غزه با اشاره به نارضایتی فلسطینی ها از بایدن گفت: اسرائیل باید کار را تمام کند. بایدن مثل یک فلسطینی شده است اما او را دوست ندارند چون فلسطینی خیلی بدی شده و آدم ضعیفی است.
رئیس جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می کند، گفت: باید بیینیم چه می شود اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم ، مشکلی که داریم این است که همه هزینه ها بر عهده ماست.
بایدن فساد اخلاقی ترامپ را پیش کشید؛ ترامپ هم پسر بایدن را مجرم خواند
در نخستین مناظره انتخاباتی میان روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴ این کشور، دونالد ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا مخالفان سیاسی خود را هدف تعقیب قضائی قرار خواهد داد گفت: «پسر ایشان (بایدن) یک مجرم است.»
ترامپ خطاب به بایدن تصریح کرد: «پسر او مجرم است و بارها و بارها محکوم خواهد شد. او قبلا باید محکوم می‌شد. جو خودش هم می‌تواند به خاطر کارهایی که انجام داده یک مجرم دادگاهی باشد. او کارهای وحشتناکی انجام داده است.
بایدن نیز خطاب به ترامپ گفت: «اینکه من درباره مسائلی که گفتی کار خطایی انجام دادم، مشمئز کننده است. اینها دروغ هستند. اینکه تو حق داری فقط به خاطر اینکه رئیس‌جمهور هستی دنبال دادگاهی کردن کسی باشی غلط است. هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا اینطور صحبت نکرده است.»
رئیس جمهور آمریکا سپس به پرونده فساد اخلاقی ترامپ اشاره کرد و گفت که او در زمانی که همسرش باردار بوده با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن رابطه جنسی برقرار کرده است.
بحث بر سر سن و سال بایدن و ترامپ از زبان خودشان
بایدن که ۸۱ سال دارد و دونالد ترامپ که ۷۸ ساله است، مسن‌ترین افرادی هستند که تاکنون به‌ دنبال کسب مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده‌اند.
دانا بش مجری سی ان ان در این مناظره از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا سوال کرد که آیا به لحاظ جسمانی خود را مناسب یک دوره چهار سالخ پر کار در کاخ سفید می بینند یا خیر.
بایدن پاسخ داد: وقتی وارد کنگره آمریکا شدم یکی از جوان‌ترین سیاستمداران و سناتورهای کنگره بودم و به همین علت مورد انتقاد قرار می‌گرفتم و حالا هم چون مسن‌ترین هستم مورد توجه قرار گرفته ام.
او گفت: «به کارنامه نگاه کنید. به این که من چه طور وضعیت اسفناکی را که او (ترامپ) بر جای گذاشته بود تغییر دادم».
اما ترامپ پاسخ داد: احساس خیلی خوبی به لحاظ جسمی و سلامتی دارم و اخیرا در آزمایش های شناختی دو بار «بهترین نتیجه» را گرفته ام. «من در وضعیت سلامتی خیلی خوبی قرار دارم… من به لحاظ جسمی مانند ۲۵ – ۳۰ سال پیش هستم و کمی هم بهتر. کمی هم وزن کم کردم».
پاسخ های ترامپ و بایدن درباره  ۶ ژانویه و یورش به کنگره
 یایدن در پاسخ به سوالی درباره یورش حامیان ترامپ به کنگره آمریکا نیز گفت که از نظر او دونالد ترامپ «مشوق» حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بوده است و حتی در حالی که معاون او ( مایک پنس ) در خطر جانی قرار داشت، هیچ کاری نکرد.
بایدن همچنین افزود که ترامپ در آن روز به جای واکنش به یورش، مهاجمان را «وطن‌پرست آمریکایی» خوانده است. ترامپ نیز در پاسخ به حملات بایدن گفت: او زندگی خیلی از مردم  راکه «خیلی بی‌گناه» بودند را ویران کرده است.
ترامپ به کمیته مجلس نمایندگان که درباره نقش ترامپ در این شورش در کنگره تحقیق می‌کرد ،حمله کرد و این کمیته را «غیرانتخابی» دانست و گفت: آنها اطلاعاتی را در جریان تحقیقات خود پاک کردند.
در پایان بخش اول این مناظره، بایدن خطاب به ترامپ گفت: «حتما دلیلی وجود دارد که معاون ریاست جمهوری و ۴۴ عضو سابق کابینه» حاضر به حمایت از او در کارزار فعلی نشدند و  ترامپ هم برای چندمین بار ،بایدن را بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواند.
 ترامپ: رئیس جمهور واقعی داشتیم به اوکراین حمله نمی‌شد
در نخستین مناظره ترامپ و بایدن از آنها سوال شد که آیا شرایط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای پایان جنگ در اوکراین قابل قبول است؟
ترامپ در پاسخ گفت که پوتین تصمیم به حمله به اوکراین گرفت، چون شاهد بودیم دولت بایدن چقدر در خروج از افغانستان نالایق بوده است. رئیس جمهور پیشین آمریکا تصریح کرد: «زمانی که پوتین این را دید ، گفت می دانید چیست؟ فکر می کنم وقت حمله است.
ترامپ در نخستین مناظره با رقیب دموکرات خود گفت که بایدن بدترین فرمانده کل نیروهای مسلح است و اگر رئیس‌جمهور بهتری در آمریکا بر سر کار بود، روسیه هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد.
ترامپ به کمک‌های گسترده دولت بایدن به اوکراین اشاره کرد و گفت: «بایدن ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین داده است، این رقم بی سابقه است… زلنسکی هر زمان که به آمریکا می‌آید ۶۰ میلیارد دلار با خود می‌برد، او بزرگترین تاجر تاریخ است.
بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا از کارنامه سیاست خارجی خود در خاورمیانه و افغانستان دفاع کرد و در مورد اوکراین گفت : «پوتین یک جنایتکار جنگی است؛ آیا گمان می‌کنید او متوقف می‌شود؟»
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ترامپ به پوتین گفت که «هرکاری می خواهد بکند.» پوتین فکر می کرد می تواند ظرف پنج روز اوکراین را بگیرد. او در واقع اصلا چنین نکرد و  انها هزاران هزار سرباز را از دست داده اند.
در این هنگام ترامپ در واکنش به این سخن بایدن که به پوتین گفته است «هرکاری می خواهد بکند»، گفت: هرگز چنین چیزی نگفتم.
بایدن: ایده ترامپ درباره ناتو احمقانه است
بایدن همچنین ایده ترامپ برای خروج از ناتو را احمقانه دانست و خطاب به ترامپ در این مناظره گفت: « ایشان فردی است که می خواهد از ناتو خارج شود. تو نمی توانی ناتو را تحمل کنی؟ او می خواهد از ناتو خارج شود.»
اما ترامپ در پاسخ گفت: من توافق های تجاری بزرگی با کشورهای اروپایی به ثمر رساندم. آنها هیچ چیزی را که ما داریم، نمی خواهند ولی ما باید خودروها، مواد غذایی و همه چیز آنها را بخریم . من این را تغییر دادم و این بود که آنها باید پول پرداخت کنم.
ترامپ ادامه داد: تنها دلیلی که بایدن می تواند با ناتو بازی کند، این است که من آنها را وادار کردم صدها میلیارد دلار پول بدهند. من به آنها گفتم که اگر پول ندهید من از ناتو حمایت نخواهم کرد. در یک جلسه بسیار محرمانه در سال ۲۰۱۸ از من سوال کردند، از ما در برابر روسیه محافظت خواهید کرد؟ گفتم اگر پول ندهید، این کار را نخواهم کرد.
ترامپ پیش از پایان مناظره نیز بار دیگر سیاست خارجی و نظامی بایدن را هدف گرفت و گفت که «ما بیش از آنچه تصور می شود به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم.»
او گفت که دیکتاتورهای خارجی، مثل کیم جونگ اون از کره شمالی و شی جین‌پینگ از چین به او احترام نمی‌گذارند یا از او نمی هراسند.
بایدن نیز با طرح ماده پنجم پیمان ناتو که زمانی اجرا می شود که یک عضو این پیمان هدف حمله قرار گرفت به این انتقادها پاسخ داد و گفت: «اکنون به ما نیاز است. برای حفاظت از جهان به ما نیاز هست چون امنیت ما در خطر است.»
رئیس جمهور آمریکا افزود که آلترناتیو این است که به پوتین اجازه داده شود حمله به اوکراین را بدون مقاومت ادامه دهد و این موضوع است که باعث جنگی دیگر خواهد شد.

ترامپ برنده نخستین مناظره انتخاباتی شد

رسانه های آمریکایی نوشتند که حزب دموکرات باید ناقوس خطر را به صدا در بیاورد.

ترامپ برنده نخستین مناظره انتخاباتی شد

رسانه های آمریکایی نوشتند که حزب دموکرات باید ناقوس خطر را به صدا در بیاورد.

به گزارش جماران و به نقل از یورونیوز، بیشتر رسانه های مطرح آمریکایی عملکرد جو بایدن در مناظره با تراپ را «فاجعه بار» توصیف کردند.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند که حزب دموکرات باید ناقوس خطر را به صدا در بیاورد.

پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود ساعت ۲۱ روز پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا و صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، به مصاف کلامی یکدیگر رفتند.

این مناظره علاوه بر اینکه بدلیل تمرکز دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه بر مسائل اقتصادی و مهاجرت ازاهمیت بالایی برخوردار بود، نخستین مناظره‌ در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گرفت.

جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها درگرفت

مطالعه بیشتر: اولین واکنش کمپین بایدن به نمایش ضعیف او در مناظره با ترامپ

این دو نامزد در طول مناظره در موارد بسیاری به موضوعات شخصی یکدیگر پرداختند: ترامپ دو بار به هانتر پسر جو بایدن و محکومیت او در دادگاه به دلیل حمل غیرقانونی سلاح اشاره کرد. بایدن نیز به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد

صدای جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در طول مناظره خش‌دار و خسته بود و در مواردی سخنان خود را فراموش می‌کرد

ترامپ ۷۸ ساله پر انرژی بود اما بر اساس راستی‌آزمایی خبرگزاری‌ها ادعاهای نادرست بسیاری را مطرح کرد

هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در پاسخ به سوال درباره سن و سال‌شان از خود دفاع و یکدیگر را به ناتوانی در اداره کشور متهم کردند

هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با در موضوع جنگ غزه، به حمایت از اسرائیل پرداختند و خواستار نابودی حماس شدند. بایدن در این باره گفت که تمرکز دولت او بر پایان دادن به درگیری‌ها در غزه است اما دونالد ترامپ تاکید کرد که اسرائیل باید «کار را تمام کند»

دونالد ترامپ در بخش دیگری از مناظره در ادعاهایی حمله حماس به سرزمین های اشغالی را نتیجه سیاست خارجی بایدن در قبال ایران دانست و گفت: «در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کس با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند.»

کارشناسان و ناظران دموکرات و جمهوریخواه دونالد ترامپ را پیروز این مناظره خواندند تا جائیکه برخی از دموکرات‌ها ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مناظره، گزینه کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی را نیز مطرح کردند.

گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن

جو بایدن در مناظره امروز خود در برابر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ضعیف ظاهر شد و زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال کناره‌گیری او از دور رقابت‌ها مطرح شده است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که برگزارکننده مناظره بود، اعلام کرد نظرسنجی انجام‌شده توسط این شبکه نشان می‌دهد ترامپ نسبت به بایدن عملکرد بهتری داشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

ایسنا: با توجه به عملکرد ضعیف «جو بایدن» در نخستین مناظره انتخاباتی، احتمال کناره‌گیری یا برکناری او از دور رقابت‌ها مطرح شده و گزینه‌هایی هم برای جایگزینی او معرفی شده‌اند.
جو بایدن در مناظره امروز خود در برابر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ضعیف ظاهر شد و زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال کناره‌گیری او از دور رقابت‌ها مطرح شده است.
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که برگزارکننده مناظره بود، اعلام کرد نظرسنجی انجام‌شده توسط این شبکه نشان می‌دهد ترامپ نسبت به بایدن عملکرد بهتری داشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.
نظرسنجی سی‌ان‌ان همچنین نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.
گرچه پیش‌تر یکی از مشاورهای بایدن احتمال کناره‌گیری او را تکذیب کرد، اما روزنامه گاردین گزارشی منتشر کرده که در آن به معرفی گزینه‌های احتمالی حزب دموکرات در صورت کناره‌گیری بایدن پرداخته است.
کامالا هریس
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
بی‌شک باید نخستین گزینه دموکرات‌ها پس از بایدن، معاون او باشد؛ اما کامالا هریس به این دلیل که نقش مستقلی برای خود شکل نداده و محبوبیت پایینی در نظرسنجی‌ها دارد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. او می‌توانست در دسترس‌ترین گزینه دموکرات‌ها برای جانشینی بایدن باشد، اما حالا مشخص نیست که آیا می‌تواند در برگه‌های رای جای او را بگیرد یا نه.
گوین نیوسام
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
فرماندار ۵۶ ساله کالیفرنیا پس از مناظره امروز تمام‌قد پشت بایدن ایستاد و شایعاتی مبنی بر احتمال کناره‌گیری بایدن را «گمانه‌زنی‌های بی‌اساس» توصیف کرد. او در سال میلادی گذشته در مناظره انتخابات فرمانداری عملکرد خوبی در برابر «ران دی‌سانتیس» نامزد جمهوری‌خواهان از خود نشان داد و می‌تواند یکی از گزینه‌های دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن باشد.
جی رابرت پریتسکر
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
این فرماندار ۵۹ ساله ایالت ایلینوی احتمالا یکی از ثروتمندترین گزینه‌ها برای جایگزینی بایدن است و در مسئله سقط جنین و تلاش برای حفاظت از آنچه برخی آن را حق سقط جنین می‌دانند، چهره خوبی از خود به جای گذاشته است. او همچنین توانسته در ایالتی که فرمانداری آن را برعهده دارد کنترل سفت‌وسختی بر حق حمل سلاح گرم وضع کند و استفاده تفریحی از ماری‌جوانا را قانونی کرده است.
گرچن ویتمر
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
او فرماندار میشیگان است و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ یکی از گزینه‌های اصلی برای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا بود؛ منصبی که در نهایت به کامالا هریس رسید. ویتمر در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هم نقش پررنگی در عملکرد نامزدهای حزب دموکرات داشت. این فرماندار ۵۲ ساله حامی تشدید نظارت بر حق حمل سلاح و لغو ممنوعیت سقط جنین است و می‌تواند نظر رأی‌دهندگان دموکرات را جلب کند.
شراد براون
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
او پیرترین گزینه برای جایگزینی بایدن است، البته با این حال، باز هم ۱۰ سال از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و هفت سال از دونالد ترامپ جوان‌تر است. عدم ورود او به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برای بسیاری موجب تعجب بود، اما براون گفت در این برهه از زمان عضویت در مجلس سنای آمریکا را بهترین راه برای «مبارزه برای طبقه کارگر می‌داند». او هم به دلیل حمایت‌هایش از حقوق کارگران در میان آن‌ها جایگاه خوبی دارد و هم از حامیان برجسته سقط جنین و لقاح مصنوعی محسوب می‌شود.
دین فیلیپس
گزارش گاردین از گزینه‌های حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن
این نماینده ۵۵ ساله مینسوتا در مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در سال جاری رقیب اصلی بایدن محسوب می‌شد، اما نشان داد که در جلب حمایت گسترده دموکرات‌ها در سراسر آمریکا ناتوان است و بعید است که وارد عرصه انتخابات شود. با این حال، او هم یکی از گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.