تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اسفند 1400 - 6:43
کد خبر : 96014

اعتماد کردن به دیگران نشانه چیست؟

اعتماد کردن به دیگران نشانه چیست؟

آرمان شرق-گروه جامعه:شاید به نظر برسد که اعتماد کردن به دیگران نشانه ساده لوحی است ولی تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که افراد باهوش بیشتر به دیگران اعتماد می کنند. این مساله ممکن است به این دلیل باشد که افراد باهوش تر قضاوت بهتری در مورد شخصیت افراد دارند.

آرمان شرق-گروه جامعه:شاید به نظر برسد که اعتماد کردن به دیگران نشانه ساده لوحی است ولی تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که افراد باهوش بیشتر به دیگران اعتماد می کنند. این مساله ممکن است به این دلیل باشد که افراد باهوش تر قضاوت بهتری در مورد شخصیت افراد دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، تیمی از پژوهشگران با بررسی داده‌های یک نظرسنجی عمومی اجتماعی تلاش کردند رابطه بین میزان هوش افراد و سطح اعتماد آن ها به دیگران را ارزیابی کنند. در این مطالعه از افراد شرکت کننده، در مورد نگرش‌ ها و ویژگی ‌هایشان سؤال شد.
ایده اصلی محققان طی مطالعه فوق، بر اعتماد عمومی متمرکز شده بود و ملاک اصلی اعتماد داشتن، اعتماد به افراد ناشناس در جامعه محسوب می شد نه اعتماد به دوستان نزدیک و خویشاوندان افراد. در این مطالعه، پژوهشگران این سوال را از افراد مختلف پرسیدند که به طور کلی، آیا اعتقاد دارید که می‌توان به اکثر مردم اعتماد کرد یا اینکه در برخورد با ذسایرین باید بسیار محتاطانه رفتار کرد.

محققان طی این بررسی ها دریافتند افرادی که اعتماد بیشتری به سایرین داشتند، شادتر بوده و همچنین از سلامت جسمانی بالاتری برخوردار بودند. از سوی دیگر بر اساس تحلیل داده های این مطالعه مشخص شد که اعتماد فقط یک ویژگی نشان دهنده هوش نیست و به عبارت دیگر هوش نمی تواند پیوند بین اعتماد و سلامت یا اعتماد و شادی را توضیح دهد.

نوح کارل از دانشگاه آکسفورد و سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد که سطح هوش افراد با موارد مختلفی همچون اعتماد به دیگران حتی پس از در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت تأهل، تحصیلات و درآمد مرتبط است. در واقع این مطالعات نشان می دهد نظریه های قدیمی تر مبنی بر اینکه تحلیل خوب از شخصیت دیگران، بخش مشخصی از هوش انسانی است که از طریق انتخاب طبیعی تکامل یافته است.
این تحقیقات جدید با تعدادی از یافته های ثابت در مورد ارتباط بین اعتماد در سطح فردی و اجتماعی همراه است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود افرادی که به سایرین اعتماد بیشتری دارند دارای ویژگی های زیر هستند:

• احتمال راه اندازی کسب و کار توسط این افراد بیشتر است.
• بیشتر برای انجام کارهای داوطلبانه پیشقدم می شوند.
• از زندگی خود راضی تر هستند.
• سلامت جسمانی بهتری دارند.
علاوه بر این، جوامعی که دارای سطوح بالاتری از اعتماد عمومی هستند نیز دارای موارد زیر هستند:
• نهادهای دولتی این جوامع، کارآمدتر هستند.
• سطوح بالاتر سرمایه اجتماعی در ان ها مشاهده می شود.
• رشد اقتصادی بیشتری تجربه می کنند.

پروفسور فرانچسکو بیلاری نویسنده همکار در این مطالعه، در توضیح بیشتر مساله فوق گفت: به نظر می رسد افرادی که به دیگران اعتماد دارند، سلامتی بهتر و شادی بیشتری را گزارش می کنند. شرح کامل این مطالعه در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.