تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 6:54
کد خبر : 94820

نفس مذاکرات وین به شماره افتاد ؛ همه در انتظار خبر پایانی توافق

نفس مذاکرات وین به شماره افتاد ؛ همه در انتظار خبر پایانی توافق

آرمان شرق-گروه بین الملل:نفس مذاکرات به شماره افتاده است. همه در انتظار خبر پایانی هستند و عجیب نیست که هر اظهارنظر گنگ و مبهم، دامنه تحلیل ها را تا آنسوی واقعیات بکشاند..در روزهایی که شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شروع شده است، برخی از مذاکره کنندگان از هم اکنون پایان گفت و گوها را جشن گرفته‌اند و عکس یادگاری می گیرند اما تا جایی که به ایران وآمریکا مربوط است، هیچ چیز تمام نشده است.این یکی دو روز را هم باید منظور کرد.

آرمان شرق-گروه بین الملل:نفس مذاکرات به شماره افتاده است. همه در انتظار خبر پایانی هستند و عجیب نیست که هر اظهارنظر گنگ و مبهم، دامنه تحلیل ها را تا آنسوی واقعیات بکشاند..در روزهایی که شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شروع شده است، برخی از مذاکره کنندگان از هم اکنون پایان گفت و گوها را جشن گرفته‌اند و عکس یادگاری می گیرند اما تا جایی که به ایران وآمریکا مربوط است، هیچ چیز تمام نشده است.این یکی دو روز را هم باید منظور کرد.

آمریکا با شرایط ایران موافقت کرد؟!
مشاور تیم مذاکره کننده در وین گفت: اکنون یک نقطه عطف برای این آخر هفته در افق به نظر می رسد.
آمریکا با شرایط ایران موافقت کرد؟!
خوش چشم مشاور تیم مذاکره کننده در وین گفته است: سرانجام، پس از یک موج ناموفق عملیات روانی، نشانه هایی وجود دارد که بحران اوکراین، آمریکا را مجبور به عقب نشینی از رویکرد تشدیدکننده خود در گفتگوهای وین برای تن دادن به شرایط درخواستی ایران برای توافق کرده است.
او در ادامه گفت: در هر صورت، اکنون یک نقطه عطف برای این آخر هفته در افق به نظر می رسد.منبع: اقتصاد آنلاین

در یک قدمی توافق

نفس مذاکرات به شماره افتاده است. همه در انتظار خبر پایانی هستند و عجیب نیست که هر اظهارنظر گنگ و مبهم، دامنه تحلیل ها را تا آنسوی واقعیات بکشاند..در روزهایی که شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شروع شده است، برخی از مذاکره کنندگان از هم اکنون پایان گفت و گوها را جشن گرفته‌اند و عکس یادگاری می گیرند اما تا جایی که به ایران وآمریکا مربوط است، هیچ چیز تمام نشده است.

دیپلمات روس از سایه بیرون آمد
نخسیتن خبر از پایان مذاکرات را میخائیل اولیانوف زد. نماینده روسیه که پیش از آن لورا روزن خبرنگارآمریکایی گفته بود مذاکرات را برای توجه بیشتر به وضعیت جنگ روسیه و اوکراین رها کرده، توییتی زد و نوشت : مذاکرات تقریبا تمام شده است. دیروز ۱۱ ماه از آغاز مذکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی طافت فرسا تقریبا به پایان رسییده است.
حقیقت آن بود که در دو روز ، اولیانوف یازده توییت زد که همه آنها مربوط به چنگ روسیه با اوکراین بود. این آمار هم کمی تردیدها نسبت به حضور او در مذاکرات را بیشتر می کرد . این توییت هم مزید بر علت شد. تا اینکه تصویری از دیدار او با علی باقری منتشر شد و پس از آن هم در مقابل هتل کوبورگ به میان خبرنگاران رفت و به پرسش ها درباره مذاکرات پاسخ داد.

توییت های خبرساز اروپاییان
فییپ اره‌را مذاکره‌کننده فرانسه در وین در توییتی تصویری از تیم تروییکای اروپا در مذاکرات را منتشر کرد و از تلاش خستگى ناپذیر همکاران انگلیسى و آلمانى در ١١ ماه مذاکرات تشکر کرد.

استفانی القاق مذاکره کننده انگلیس هم ابتدا تصویر یک دسته گل را توییت زد و از همکارانش در مذاکرات تشکر کرد. سپس در توییتی دیگر هشتگ EndgameViennaTalks را منتشر کرد که پایان مذاکرات را در ذهن مخاطبان تداعی می کرد.

شاید القاق متوجه برداشتها از توییتش شده بود که این بار به زبان فارسی نوشت: ما خیلی به یک توافق نزدیک هستیم. همه طرف ها به طور سازنده تحت رهبری هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.

خبرنگار بی بی سی هم خبر داد که “کمیسیون مشترک در سطح وزیران خارجه ایران و ۴+۱ احتمالا روز شنبه تشکیل خواهد شد. همه در وین در انتظار آخرین چراغ سبزها از تهران هستند.

یکی از مسائل حل نشده در مذاکرات پرونده جدید پادمانی ایرانی است . گفته شده که ایران تاکید بر بسته شدن این پرونده دارد اما طرف های دیگر ضمن رد درخواست ایران نتیجه رسیدگی به این پرونده را به تصمیم فنی آژانس موکول کرده اند”.

کنایه مذاکره کننده ارشد فرانسه به خبرنگار وال استریت ژورنال هم برای رسانه ها خبرساز شد.
پس از آنکه که نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال در توییتی نوشت: خبر قطعی دریافت کرده‌ام که هیچ پایان قطعی برای مذاکرات ایران وجود ندارد و نه توافقی انجام شده و نه به هم خورده است»
مذاکره‌کننده ارشد فرانسه خطاب به او نوشت: آیا کاملاً مطمئن هستید؟
دیپلمات ارشد روس هم به خبرنگاران گفت که شکست مذاکرات دور از ذهن دانست و گفت موارد باقیمانده اندک هستند ولی باید حل شوند.

اولیانوف افزود که به پایان مذاکرات بسیار بسیار نزدیک شده ایم واحتمال دارد همین روزها با حضور وزیران خارجه توافق اعلام شود. هیچ کس نمی داند چه روزی./روزپلاس

ایران و آمریکا و اروپا دستیابی به توافق را رد کردند

با وجود آنکه رسانه های رسمی دو خبر به نقل از منبع آگاه منتشر کرد و دستیابی به توافق را قطعی ندانست، اما لازم بود یک مقام رسمی پا جلو بگذارد و به صراحت مواضع ایران را بیان کند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درتوییتی به ذوق زدگی اروپاییان و روس ها پایان داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد.اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی شود.هیچ کس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود.
تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده اند.

ساعتی بعد، آمریکا هم دستیابی به توافق را رد کرد.یک مقام کاخ سفید که نامش ذکر نشد به خبرنگاران گفت: همه طرف ها در مذاکرات وین در تلاش برای شفاف سازی مواضع خود در خصوص سخت ترین مسائل هستند.
این مقام در پاسخ به اینکه آیا توافق حاصل شده است یا نه گفت: از زمان اظهارات معاون سخنگوی کاخ سفید که گفته بود “در این مرحله نهایی، همه طرف ها در تلاش برای شفاف سازی مواضع خود در خصوص سخت ترین مسائل هستند”، تغییری در مذاکرات ایجاد نشده است.

هماهنگ کننده اروپایى مذاکرات وین هم اعلام موضع کرد تا مهر تاییدی باشد بر مواضع ایران و آمریکا.
انریکه مورا در توییتى نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین درباره برجام هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده ای هرگز تضمین نمی شود. تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ کننده انجام می دهیم اما قطعاً هنوز در آن مرحله نیستیم.

دیروز در مذاکرات وین چه گذشت

ماراتن مذاکرات؛ ادامه گفت‌ وگوها برای رفع موارد اختلافی در متن پیش‌نویس
مذاکرات وین این روزها در حالی ادامه پیدا می‌کند که مذاکره‌کنندگان روزهای مهم و حساسی را پشت سر می‌گذارنند و در حال حل مسائل مهم و کلیدی و رفع موارد اختلافی با آمریکا و متن پیش‌نویس هستند.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌ وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند.

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز خود را در این مذاکرات برای طرف‌های غربی روشن کرده است و توافق خوب در مذاکرات در صورتی در دسترس خواهد بود که آمریکا تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند.

هیات مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست علی باقری در هفته‌های اخیر روزهای پرکاری را در وین می گذرانند و مذاکرات و دیدارهای طولانی و فشرده‌ای را برای انتفاع اقتصادی ملت ایران از توافقنامه برجام برگزار می‌کنند.
در همین باره، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز پنجشنبه در دیداری دو جانبه با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها دیدار و تبادل نظر کرد./ایرنا

ماراتن مذاکرات؛ ادامه گفت‌ وگوها برای رفع موارد اختلافی در متن پیش‌نویس

در حالی که برخی از رسانه‌ها از دستیابی به توافق در وین خبر می‌دهند اما یک منبع آشنا با فضای گفت‌ وگوها اظهار کرد که موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است و تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی در مورد روند مذاکرات وین نوشت: گفت‌ وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

در همین زمینه انریکه مورا نیز پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم. برخی از موضوعات مرتبط هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکره پیچیده‌ای هرگز تضمین شده نیست.

وی افزود: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را در تیم هماهنگ‌کننده انجام می‌دهد، اما قطعاً هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.
در روزهای اخیر برخی از تیم‌های غربی مذاکره‌کننده در تلاش بودند تا با استفاده سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر روی روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند و به نوعی فشارهای خود را بر روی تیم مذاکره‌کننده کشورمان ادامه دهند تا بتوانند با دادن امتیاز حداقلی به کشورمان، امتیازات حداکثری کسب کنند.
اما جمهوری اسلامی ایران همچنان بر حفظ ماهیت فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید و اذعان دارد که همچنان به همکاری‌های فنی خود با آژانس ادامه خواهد داد.
طی روزهای گذشته، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم خود برای سفر به ایران خبر داد که محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین این خبر را تأیید کرده و تصریح کرد گروسی در جریان این سفر ضمن ملاقات با مقامات کشورمان، در خصوص تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس به رایزنی خواهد پرداخت.
آژانس بین المللی انژی اتمی در جدیدترین گزارش از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرده بود که میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی سازی شده ایران نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است.
در این گزارش آمده است میزان نظارت و راستی آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران به شدت تاثیر پذیرفته است.
سرپرست نمایندگی ایران در وین درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی در پی انتشار این گزارش گفت: تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام برنگردد، اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.
دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.