تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 7:25
کد خبر : 94622

لحظات حیاتی و سرنوشت‌ساز مذاکرات وین

لحظات حیاتی و سرنوشت‌ساز مذاکرات وین

آرمان شرق- گروه بین الملل:مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین این روزها از نخستین ساعات کاری آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد. جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف به صورت پی‌درپی جریان دارد و تمام طرف‌ها برای دست یابی به توافق نهایی سخت در تلاش هستند.

آرمان شرق- گروه بین الملل:مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین این روزها از نخستین ساعات کاری آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد. جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف به صورت پی‌درپی جریان دارد و تمام طرف‌ها برای دست یابی به توافق نهایی سخت در تلاش هستند.

تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران متشکل از معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات را برعهده دارد، معاونین حقوقی و دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به همراه سخنگوی سازمان انرژی اتمی و تعدادی از کارشناسان کشورمان، هنگام مخابره این گزارش، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه سرگرم رایزنی‌های دیپلماتیک با نمایندگان سه کشور اروپایی هستند. این دومین جلسه هیات ایرانی و تروئیکا در هتل کوبورگ طی ۲۴ ساعت گذشته است.

« فیلیپه اره‌را» مذاکره کننده ارشد فرانسه دقایقی پیش با انتشار تصویری از برگزاری این نشست در توئیتر نوشت که دو طرف با تمام قوا به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند. استفنی القاق رئیس هیات انگلیس هم در حساب توئیتری خود تصویری از برگزاری جلسه منتشر کرد و نوشت که رایزنی‌ها در امتداد شب ادامه دارد.

ساعاتی پیش نمایندگان سه کشور اروپایی پس از برگزاری جلسات داخلی، با هیات آمریکایی در هتل ایمپریال دیدار کردند. تیم مذاکره کننده ایران هم در فاصله برگزاری جلسات با سایر هیات‌ها، سرگرم نشست‌های داخلی است.

این روزها تحرکات هیات‌های مذاکره کننده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. دیروز برای اولین بار در دور هشتم مذاکرات، جلسه‌ای غیررسمی با حضور روسای تمام هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برگزار شد و آخرین وضعیت گفت‌وگوها مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست، هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر طرف‌های غربی جهت حل و فصل چند موضوع باقی‌مانده تأکید کرد.

در پایان این جلسه مذاکره کننده ارشد چین در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد که مذاکرات به مرحله آخر رسیده و مشارکت کنندگان در گفت‌ وگوها، روشنایی پایان تونل را می‌بینند. «وانگ کوان» ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. وی افزود که زمان دست‌یابی به توافق نهایی رسیده است.

دقایقی بعد، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم از هتل کوبورگ خارج شد و به خبرنگاران گفت: ما به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم اما به تلاش‌های بیشتری در روزهای آینده نیاز است. وی که قبلا پیش‌بینی کرده بود مذاکرات تا پایان ماه فوریه (امروز) به پایان می‌رسد، بیان داشت: متاسفانه مذاکرات امروز خاتمه نیافت اما ابتدای مارس تکمیل می‌شود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

در واقع گفت‌وگوها پیش از اینکه نیازمند مذاکره و گفت‌ وگو باشد، نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن است و این تصمیم می‌تواند به نقطه‌ای برای بازگشت آمریکا به جمع اعضای برجام منجر شود.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی بیشتری را برای پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکا و پایدار نشان دهد، توافق نهایی زودتر حاصل خواهد شد.

علی باقری پیشتر در توئیتی اعلام کرد که مذاکرات بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ است «اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.» وی با بیان اینکه واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است خاطر نشان کرد: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.