تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 6:21
کد خبر : 94185

دبیر شورای عالی امنیت ملی: توافق امکان‌پذیر است

دبیر شورای عالی امنیت ملی: توافق امکان‌پذیر است

آرمان شرق-گروه بین الملل:در شرایطی که تمامی طرفین مذاکراتی از «روزهای پایانی» گفت‌وگوها سخن می‌‌‌گویند، طرف ایرانی تاکید دارد که پایان این گفت‌وگوها و رسیدن به یک توافق به «تصمیم سیاسی» غرب بستگی دارد. همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به این موضوع که به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، از باقی ‌‌‌ماندن برخی مسائل سخت در گفت‌وگوها خبر داد.
توافق امکان‌پذیر است

آرمان شرق-گروه بین الملل:در شرایطی که تمامی طرفین مذاکراتی از «روزهای پایانی» گفت‌وگوها سخن می‌‌‌گویند، طرف ایرانی تاکید دارد که پایان این گفت‌وگوها و رسیدن به یک توافق به «تصمیم سیاسی» غرب بستگی دارد. همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به این موضوع که به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، از باقی ‌‌‌ماندن برخی مسائل سخت در گفت‌وگوها خبر داد.
توافق امکان‌پذیر است

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این خصوص گفت: «مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب شکل نخواهد گرفت.» به گزارش «ایسنا»، علی شمخانی روز پنج‌شنبه در توییتر خود نوشت: «دستیابی به توافق خوب به‌‌‌دلیل پیشرفت‌‌‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده امکان‌‌‌پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقی مانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.» همچنین علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز گفت ‌برای اتمام کار، «تصمیم‌‌‌های مشخصی» وجود دارد که طرف‌‌‌های غربی باید تصمیم بگیرند. به گزارش «ایسنا»، علی باقری که چهارشنبه شب برای انجام مشورت‌‌‌هایی با پایتخت درسفری کوتاه به تهران بازگشته است، صبح روز پنج‌شنبه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌‌‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.»همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران در تماس تلفنی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین با اشاره به مذاکرات هسته‌‌‌ای، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی پایدار است، نه متزلزل؛ ارائه تضمین معتبر، پایان بخشیدن به ادعاهای سیاسی و لغو واقعی تحریم‌ها از ضرورت‌‌‌های دست یافتن به توافق پایدار هستند.» ولادیمیر پوتین نیز با اشاره به همکاری‌‌‌های فعال ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر تداوم رایزنی‌‌‌های دو طرف در رابطه با مذاکرات هسته‌‌‌ای تاکید کرد.
دیدار کمالوندی و اولیانوف در وین

همچنین طبق آخرین خبرهایی که از وین مخابره شد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی از دیدار و گفت‌‌‌وگو با بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران خبر داد. او در این خصوص نوشت: «دکتر علی باقری کنی، مذاکره‌‌‌کننده ارشد ایرانی در مذاکرات وین درباره برجام هم اکنون در تهران است. اما همکارانش در وین می‌‌‌مانند.» کمالوندی برای انجام رایزنی‌‌‌های فنی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است. وی چندی پیش نیز به وین سفر و با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد که در پی آن درباره نصب دوربین‌‌‌های آژانس در مجتمع تسای کرج توافق شد.
آمریکا: به توافق احتمالی نزدیکیم

از سوی دیگر سخنگوی‌‌‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌‌‌ کنفرانس خبری به سوالاتی درباره احتمال رسیدن به یک‌‌‌ توافق در مذاکرات وین در چند روز آتی گفت: «پیشرفت چشمگیری انجام شده است و ما به یک توافق احتمالی نزدیکیم. اما در عین حال، برخی مسائل بسیار سخت هنوز حل نشده‌‌‌اند.»به گزارش «ایسنا»، به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس تاکید کرد: «ما می‌‌‌دانیم با توجه به سرعت پیشرفت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران، زمان بسیار کمی برای رسیدن به یک‌‌‌ توافق‌‌‌ و حل کردن این مسائل باقی مانده است. در عین اینکه در حال کاستن از مسائلی هستیم که درباره‌‌‌شان بحث می‌‌‌کنیم، تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود.» سخنگوی‌‌‌ وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در یک‌‌‌ کنفرانس خبری با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، ادامه داد: «اگر ایران در هدفش در وین جدیت نشان دهد، ما بر این عقیده‌‌‌ایم که «می‌توانیم» و باید بر سر بازگشت دوجانبه بالقوه به پایبندی به توافق در بازه‌‌‌ای کوتاه، احتمالا ظرف چند روز، به تفاهم برسیم. اما اگر این روند بیش از این طول بکشد، احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.»
موضوع زندانیان مسیری جداگانه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان راجع به موضوع زندانیان آمریکایی در ایران، پیش از توافق انتظار چیزی را داشت؟ نیز توضیح داد: «این موضوعی است که بیشترین اهمیت را برای آمریکا دارد. ما در هر فرصتی، آزادسازی آمریکایی‌‌‌ها و زندانیان تبعه کشورهای طرف‌‌‌سوم را اولویت خود قرار می‌‌‌دهیم. ما به وضوح گفته‌‌‌ایم مذاکرات وین و تلاش‌‌‌های ما برای دیدن آزادی شهروندانمان که به ناحق زندانی شده‌‌‌اند، در مسیرهای جداگانه‌‌‌ای پیش می‌‌‌روند، دقیقا به این خاطر که بازگشت بالقوه به برجام همیشه در بهترین حالت، موضوعی نامعلوم بوده است و ما می‌‌‌خواهیم آزادی شهروندانمان موضوعی قطعی باشد.» او افزود: «بنابراین، ما موضوع این زندانیان آمریکایی‌‌‌مان را به پیشرفت مذاکرات هسته‌‌‌ای گره نزده‌‌‌ایم. اما رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به وضوح‌‌‌ مدعی شده است این موضوع، اینکه این دولت، دولتی است که به طور غیرقانونی آمریکایی‌‌‌ها و شهروندان کشورهای طرف سوم را به ناحق بازداشت کرده، بر تعامل ما در وین و جاهای دیگر اثر می‌‌‌گذارد.»
نسخه‌‌‌پیچی ریاض برای مذاکرات

در تحولی دیگر فیصل بن‌‌‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با نسخه‌‌‌پیچی برای مذاکرات رفع‌‌‌ تحریم‌ها در وین، گفت این روند و -به گفته او-ممانعت از ساخت بمب اتم، به موفقیت نمی‌‌‌انجامد، مگر آنکه غربی‌‌‌ها ریاض را در این پروسه مشارکت دهند.به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری آلمان (DPA،) مدعی شد: «ایران امکانات ساخت بمب اتمی داشته باشد، این شاید سبب شود برخی کشورهای دیگر همین راه را بپیمایند.»فیصل بن فرحان در ادامه ادعاهای ساختگی خود گفت که برخورداری ایران از توانمندی هسته‌‌‌ای «طبیعتا نشانه‌‌‌ای بسیار خطرناک خواهد بود.» او ادعا کرد که کشورش اصل مخالفت با تسلیحات‌اتمی و جنگ‌‌‌افزارهای کشتار جمعی را می‌‌‌پذیرد. بن فرحان در این خصوص گفت: «ما بر این اصل مُصر هستیم.» این مقام سعودی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما اعتماد نداریم که [برجام] در شکل کنونی خود بتواند جلوی ایران را برای ساخت بمب اتمی بگیرد. ما تمایل شرکایمان را برای بازگشت به این مذاکرات درک می‌‌‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات باید فقط آغاز باشد نه پایان خط.» بن فرحان افزود: «باید این مذاکرات فقط یک گام در جهت درست باشد سپس برای مشخص کردن دقیق روند برنامه هسته‌‌‌ای و برای بررسی مسائل منطقه‌‌‌ای این گام اولیه، اساس قرار داده شود.» او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید، مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند.» اظهارات وزیر خارجه ریاض در حالی مطرح می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در یک نشست به میزبانی عربستان سعودی اظهار کرد که آژانس با مصر و عربستان برای کمک به منظور توسعه انرژی هسته‌‌‌ای این دو کشور همکاری خواهد کرد.
گفت‌وگوی وزرای خارجه تهران و لندن

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس با اشاره به گفت‌وگوهای خود با همتای آلمانی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: «در این گفت‌وگوها به پیشرفت‌‌‌های خوبی رسیده‌‌‌ایم و هیات‌‌‌های مذاکره‌‌‌کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع‌گرایانه از سوی طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به‌خصوص رفع عینی تحریم‌ها برای دستیابی به توافقی پایدار‌است.» به گزارش «ایسنا»، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع‌بینانه نقش سازنده و مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا‌‌‌ کنند. در عین حال طرفین تاکید کردند که بازپرداخت بدهی‌های معوق انگلیس به ایران از موضوعات اصلی فی مابین است و ضروری است هر چه زودتر در مسیر مناسب حل و فصل شده و بدهی لندن به تهران تادیه شود. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این‌‌‌ گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: «در فرآیند مذاکرات تاکنون دستاوردهای خوبی داشته‌‌‌ایم، اما مناسب است هرچه سریع‌‌‌تر گفت‌وگوها تکمیل شود و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.»خانم تراس ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه فی مابین از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین تادیه بدهی‌های معوقه انگلیس به تهران حل و فصل شوند.
پیش‌بینی انگلیس درباره پایان گفت‌وگوها

همچنین چهارشنبه شب نماینده انگلیس در مذاکرات وین در توییتی از نزدیک شدن مذاکرات وین به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش «ایسنا»، استفانی القاق، نماینده ارشد انگلیس در مذاکرات وین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «عصر روز چهارشنبه با علی باقری کنی پیش از بازگشتش به تهران دیدار کردم.» وی در انتهای توییت خود از هشتگ «مرحله پایانی مذاکرات وین» استفاده کرده است. همچنین فیلیپ اررا، مدیرکل امور سیاسی و مسائل امنیتی وزارت خارجه فرانسه نیز در توییتی با اشاره به این مساله که «تا بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیزی توافق نشده است» نوشت: «این مساله امروز بیشتر از همیشه صدق می‌کند.»/دنیای‌اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.