تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 7:18
کد خبر : 93837

انتظار دلار برای «خبر موثق»

انتظار دلار برای «خبر موثق»

آرمان شرق-گروه اقتصاد: شاخص بازار ارز به سمت پله‌های میانی کانال ۲۶هزار تومانی حرکت کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران از فضای تنفس ایجادشده در روز دوشنبه ۲ اسفند ماه استفاده کرده و دیروز توانستند قیمت دلار را در کانال ۲۶هزار تومانی تثبیت کنند. این در حالی است که ضمن مثبت بودن کلیت اخبار منتشرشده حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، هنوز خبری قطعی از حصول توافق جدید مخابره نشده است.

آرمان شرق-گروه اقتصاد: شاخص بازار ارز به سمت پله‌های میانی کانال ۲۶هزار تومانی حرکت کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران از فضای تنفس ایجادشده در روز دوشنبه ۲ اسفند ماه استفاده کرده و دیروز توانستند قیمت دلار را در کانال ۲۶هزار تومانی تثبیت کنند. این در حالی است که ضمن مثبت بودن کلیت اخبار منتشرشده حول محور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، هنوز خبری قطعی از حصول توافق جدید مخابره نشده است. عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز همین عدم قطعیت در اخبار سیاسی روزهای گذشته را عامل اصلی تداوم روند افزایشی شاخص بازار ارز می‌دانند.

به نوعی بازار دنبال یک خبر قطعی و موثق است. البته انتشار سیگنال‌های مثبت از فضای مذاکرات هسته‌ای همچنان ادامه دارد. دیروز انریکه مورا، قائم‌مقام مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری ضمن اشاره بر تلاش تمام طرفین مذاکرات در راستای حصول توافق جدید گفت: پس از ۱۰ماه مذاکره به پایان و حصول نتیجه نزدیک می‌شویم. با توجه به احتیاط طرفین اروپایی در انتشار اخبار مرتبط با مذاکرات وین، عده‌ای از تحلیلگران سیاسی سخنان دیروز این مقام مسوول اروپایی را جزو معدود اخبار قابل استناد خواندند. دلار در روز چهارم هفته جاری به سطح قیمتی ۲۶هزار و ۴۰۰تومان رسید.دیروز سه‌شنبه ۳اسفند ماه بازار ارز تهران با تداوم روند افزایشی روز دوشنبه گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. نرخ شاخص بازار ارز که در روز نخست هفته جاری توانسته بود در پنجمین کانال‌شکنی خود طی دو ماه گذشته پس از حدود ۷ماه به کانال ۲۵هزار تومانی بازگردد، علاقه‌ای نسبت به حضور طولانی مدت در این کانال نشان نداد. در روز سوم هفته جاری و پس از تثبیت حضور شاخص بازار ارز در کانال ۲۵هزار تومانی روند افزایشی جدیدی برای دلار شروع شد. این روند افزایشی در مرحله اول خود توانست قیمت این ارز را در روز دوشنبه با ۳۵۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی ۲۵هزار و ۹۵۰تومان برساند. مرحله دوم روند افزایشی مذکور در روز گذشته مشاهده شد. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در تحرکات کاهشی ماه‌های اخیر شاخص بازار ضرر و زیان‌های قابل توجهی را متحمل شده بودند، از فضای تنفس ایجادشده در روز گذشته استقبال کرده و توانستند از لنگراندازی دلار در کانال ۲۵هزار تومانی جلوگیری کنند. معاملات دلاری بازار ارز تهران در صبح روز گذشته با افزایشی ۱۵۰تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه و در سطح قیمتی ۲۶هزار و ۱۰۰تومان آغاز شد. این حرکت افزایشی در ادامه روز نیز تداوم داشت؛ به‌صورتی‌که قیمت اسکناس آمریکایی در بازار ظهر دیروز به رقم ۲۶هزار و ۲۵۰تومان رسید. اما این پایان ماجرا نبود و شاخص بازار ارز در آخرین ساعات کاری روز گذشته نیز از روند افزایشی خود دست نکشید. درنهایت روز گذشته قیمت دلار در معاملات بازار آزاد ارز تهران با افزایش قابل توجه ۴۵۰تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی ۲۶هزار و ۴۰۰تومان رسید.

انتشار سیگنال‌های مثبت از فضای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ همچنان ادامه دارد. اما به عقیده عده‌ای از فعالان بازار ارز تهران عدم قطعیت در اخبار منتشرشده در روزهای اخیر می‌تواند فضای تنفس در بازار ارز تهران را تمدید کند. این افراد با اشاره به کانال‌شکنی‌های دلار پس از انتشار هر خبر مستند و قطعی در ماه‌های اخیر همچنین بر این باورند که با وجود مثبت بودن اخبار روزهای اخیر مذاکرات وین، هیچ‌کدام از این اخبار را نمی‌توان خبری جریان‌ساز برای بازار ارز تهران دانست. عده دیگری از کارشناسان سیاسی-ارزی بازار تهران نیز معتقدند که عبور دلار از مرز حمایت ۲۶هزار تومانی به واسطه هیجانات اولیه ناشی از احتمال حصول توافق در هفته جاری بوده است. این افراد همچنین بر این باورند که علت بازگشت دلار به سطوح میانی کانال ۲۶هزار تومانی می‌تواند به‌دلیل وجود فشارهای افزایشی غیرمرتبط با اخبار سیاسی باشد./دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.