تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 16:39
کد خبر : 92459

صدای کسانی که تمایل به رفع مشکلات کشور ندارند، از سایرین بلندتر و قوی‌تر است!

صدای کسانی که تمایل به رفع مشکلات کشور ندارند، از سایرین بلندتر و قوی‌تر است!

آرمان شرق-گروه بین الملل: هر وقت شما به دیگران احترام نگذارید و منافع متقابل را مد نظر قرار ندهید، بدون تردید دیگران هم همین رفتار را با شما انجام می‌دهند این یک مسأله کاملاً ساده در روابط بین‌الملل است ؛ نمی‌دانم چرا یک موضوع به این سادگی را چندین سال است پیچیده جلوه می‌دهند. ما می‌دانیم که در کشورمان اکثریت بزرگ نهادها و اشخاص، این مسائل را کاملاً و با آگاهی ۱۰۰ درصد می‌دانند، اما متاسفانه صدای کسانی که تمایل به حل مشکلات کشور ندارند، از سایرین بلندتر و قوی‌تر است.

آرمان شرق-گروه بین الملل: هر وقت شما به دیگران احترام نگذارید و منافع متقابل را مد نظر قرار ندهید، بدون تردید دیگران هم همین رفتار را با شما انجام می‌دهند این یک مسأله کاملاً ساده در روابط بین‌الملل است ؛ نمی‌دانم چرا یک موضوع به این سادگی را چندین سال است پیچیده جلوه می‌دهند. ما می‌دانیم که در کشورمان اکثریت بزرگ نهادها و اشخاص، این مسائل را کاملاً و با آگاهی ۱۰۰ درصد می‌دانند، اما متاسفانه صدای کسانی که تمایل به حل مشکلات کشور ندارند، از سایرین بلندتر و قوی‌تر است.
الملل:
کارشناس مسائل آمریکا گفت: توجه داشته باشید زمانی که برجام امضاء شد، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حاشیه خلیج فارس اینگونه نبود، بلکه حالا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جدید را با اسرائیل و اروپایی‌ها برقرار کردند و حتی دیگر مایحتاج خود را از ما نمی‌خرند، بلکه کشورهای دیگری مانند ترکیه و غیره نیازهایشان را تامین می‌کنند. اینها تغییر آرایش و مشارکت‌هایی است که حالا و بعد از امضاء برجام اتفاق افتاده که باید در وضعیت کنونی مورد نظر ما قرار بگیرد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شکل‌گیری آرایش‌های جدید سیاسی – نظامی در منطقه حین و پس از امضای احتمالی برجام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: معتقدم که امضاء یا رد برجام در شرایط کنونی در اختیار ما است و ما می‌توانیم با امتیازات مناسب، این پرونده را به یک نقطه معقول برسانیم اگر برجام را مجدداً امضاء کنیم، می‌توانیم استقلال و جایگاه واقعی خود را در دنیا بازیابیم و به نظرم این استقلال در پشت‌پرده، توسط اسرائیل هدف گرفته شده است.

وی افزود: کاملاً واضح است که ما در جنگ با تل‌آویو هستیم. از سوی دیگر اصلی‌ترین مشکل ما در منطقه، تضاد با عربستان است. اینکه عده‌ای از درِ سفارت بالا رفتند و منافع ملی را ظرف چند دقیقه با خاک یکسان کردند و حالا هیچ صدایی از آنها در نمی‌آید، اینها مسائلی است که باعث می‌شوند در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم به شما احترام گذاشته نشود و علیه ما اجماع ‌کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: هر وقت شما به دیگران احترام نگذارید و منافع متقابل را مد نظر قرار ندهید، بدون تردید دیگران هم همین رفتار را با شما انجام می‌دهند این یک مسأله کاملاً ساده در روابط بین‌الملل است و نمی‌دانم چرا یک موضوع به این سادگی را چندین سال است پیچیده جلوه می‌دهند. ما می‌دانیم که در کشورمان اکثریت بزرگ نهادها و اشخاص، این مسائل را کاملاً و با آگاهی ۱۰۰ درصد می‌دانند، اما متاسفانه صدای کسانی که تمایل به حل مشکلات کشور ندارند، از سایرین بلندتر و قوی‌تر است.

وی افزود: نمی‌توانم فرض کنم که برجام امضاء شود و کسی در داخل کشور با آن بر اساس منافع خودش مخالفت نکند؛ در حالی که همسایگان ما در حال توسعه پایدار هستند و همکاری‌های بسیار پیشرفته و مفیدی در حوزه تکنولوژی، اقتصاد، انرژی و حتی مسائل نظامی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال در همین عربستان سعودی از بحث تولید انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا آب‌شیرین‌کن‌ها، مسائل تکنولوژیک و اقتصادی، شاهد جهش‌های عظیمی هستیم و این در حالی است که ما در تهران ساختار حوزه انرژی‌مان را با ساختار آرامکو مقایسه می‌کنیم و به آن می‌بالیم!

مجلسی گفت: اگر مجدداً برجام هم امضاء شود، آرایش‌های سیاسی و نظامی در منطقه دیگر همانند گذشته نخواهد بود. همه به یاد دارند زمانی که برجام امضاء شد، اسرائیل به صورت علنی با امارات، بحرین، مراکش، سودان و حتی پادشاهی بوتان رابطه علنی در چارچوب توافق ابراهیم برقرار نکرده بود اما حالا تمامی این کشورها به صورت علنی با اسرائیل روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی دارند. زمانی که برجام امضاء شده بود، افغانستان به دست بنیادگرایانی به نام طالبان نیفتاده بود و مردمش برای زنده ماندن به کشورهای همسایه پناه نمی‌آوردند. از سوی دیگر، زمانی که برجام امضاء شده بود نزاع میان روسیه و آمریکا و همچنین نفوذ چین در پاکستان و منطقه به اندازه فعلی نبود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: توجه داشته باشید زمانی که برجام امضاء شد، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حاشیه خلیج فارس اینگونه نبود، بلکه حالا تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی جدید را با اسرائیل و اروپایی‌ها برقرار کردند و حتی دیگر مایحتاج خود را از ما نمی‌خرند، بلکه کشورهای دیگری مانند ترکیه و غیره نیازهایشان را تامین می‌کنند. اینها تغییر آرایش و مشارکت‌هایی است که حالا و بعد از امضاء برجام اتفاق افتاده که باید در وضعیت کنونی مورد نظر ما قرار بگیرد.

وی گفت: من معتقدم در مسائل منطقه‌ای، عربستان و ایران محور اصلی هستند و در کنار آنها اسرائیل هم به صورت آشکار در حال یارگیری‌های جدید است. توسعه اقتصادی و تکنولوژیک امروز در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اساساً با زمان امضاء برجام در دولت روحانی قابل قیاس نیست و سرعت تحولات به شدت زیاد است. به عنوان مثال در مسائل امنیتی و نظامی شاهد آن هستیم که اسرائیل پیشنهاد فروش گنبد آهنین را به مراکش، امارات و حتی بحرین می‌دهد.

وی گفت: از سوی دیگر برای اولین بار شاهد حضور تل‌آویو در رزمایشی هستیم که به رهبری آمریکا و با مشارکت کشورهایی مانند امارات، عربستان، مصر و عمان برگزار شده است. این رزمایش که در دریای سرخ انجام شد، اساساً اهمیتی ویژه‌ای برای اسرائیلی‌ها دارد؛ چراکه آنها به دنبال کاهش نقش ایران در تنگه باب‌المندب و مناطق مذکور هستند. از جهت دیگر توجه داشته باشید که در زمان امضاء برجام در دولت گذشته، ترکیه تا این حد با تل‌آویو روابط آشکار و حسنه نداشت؛ تا جایی که قرار است در ماه جاری میلادی رئیس اسرائیل (اسحاق هرتزوگ) به آنکارا سفر کند. اینها مسائلی است که نشان می‌دهد آرایش‌های جدید در منطقه شکل گرفته است و اوضاع دیگر همانند گذشته نیست و نخواهد بود.

وی افزود: اینکه می‌بینیم آمریکا به حمایت از امارات و عربستان برمی‌خیزد و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را مجدداً در این کشورها مستقر می‌کند یا اینکه می‌بینیم اسرائیل را در رزمایش دریای سرخ در کنار اعراب مشارکت می‌دهند اساساً چنگ و دندان نشان دادن به رزمایش اخیر ایران، چین و روسیه است.

مجلسی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که جهان امروز، جهان تقابل و موازنه‌های ریز و درشت است. غرب به رهبری ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای خود با برگزاری این رزمایش‌ها و برجسته‌سازی تهدیدها به دنبال آن هستند تا ما را تحریک کنند. طبیعتاً ما هم اقدام به برگزاری رزمایش می‌کنیم که برای ما در شرایط اقتصادی فعلی، میلیاردها تومان هزینه دارد. بر همین اساس معتقدم چاره کار، اتخاذ یک تصمیم و رفتار عقلایی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.