تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 8:08
کد خبر : 92430

حاشیه‌های ادامه‌دار دو نامه!

حاشیه‌های ادامه‌دار دو نامه!

آرمان شرق-آن‌طور که یک منبع آگاه در رابطه با برخی اخبار مبنی بر نامه ۲۰۰ صفحه‌ای سعید جلیلی درباره برجام بیان کرده است، جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، تماس‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است.

طی روزهای گذشته ماجرای ارسال دو نامه به رهبری در مورد مذاکرات احیای برجام خبرساز شده است. دونامه جداگانه‌ای که گفته می‌شود ازسوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شده است و در اولی وزیر خارجه از سنگ‌اندازان در مسیر مذاکره گلایه جدی کرده و در دومی جلیلی خواستار خروج از برجام و تشدید غنی‌سازی شده است.

به دنبال انتشار این اخبار روز گذشته یک منبع مطلع اخبار منتشر شده در برخی از کانال‌های خبری در مورد نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات وین و دیگر ادعاهای مطرح شده در این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش «ایسنا» این منبع مطلع اعلام کرد: اخبار منتشره در مورد نامه وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات وین از اساس کذب و ادعاهای دیگر مطروحه در این خبر هم ساختگی و در راستای اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکست اجماع ملی در مورد مذاکرات وین است‌.

ماجرای نامه وزیر امورخارجه به مقام معظم رهبری درحالی مطرح شده است که ادامه دور هشتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از سه‌شنبه در شهر وین از سر گرفته شده و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و هیات همراه با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها روز سه‌شنبه رایزنی کرده‌اند. همچنین مذاکراتی میان هیات‌های ایران با روسیه و چین و مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی به همراه مورا صورت گرفته است. به گفته طرفین مذاکرات به مراحل حساس و مهمی رسیده و حتی برخی از احتمال رسیدن به توافق طی روزهای آینده خبر می‌دهند. از همین رو برخی انتشار اخباری مبنی بر گلایه وزیر امور خارجه از سنگ‌اندازان طی نامه‌ای به رهبری را در راستای تخت تاثیر قراردادن مذاکرات احیای برجام توصیف می‌کنند.

اما نامه سعید جلیلی به رهبری تکذیب قطعی نداشته است. همچنان‌که او روز سه‌شنبه در سخنرانی خود‌ با عنوان «پشت خیمه د‌شمن» د‌ر حسینیه جماران، د‌رباره برخی از اخبار نسبت به نامه منتسب به او د‌ر نقد‌ مذاکرات برجام گفت: می‌گویند‌ فلانی ۱۰۰ صفحه یا ۲۰۰ صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می‌شود‌‌؟ من که قبلا گفته‌ام برجام سند‌ طلبکاری ملت است و د‌ر د‌انشگاه باید‌ برجام‌خوانی راه بیفتد‌. اما مگر صحنه ما این مسائل است؟ جلیلی در ادامه گفت: من همیشه مکاتباتی د‌اشتم و وظیفه خود‌ می‌دانم نظراتم را بیان کنم. د‌ولت قبل د‌ر پایان د‌وره خود‌ گزارشی د‌رباره برجام د‌اد‌ من آن را بررسی کرد‌م و موارد‌ی که با واقعیت مطابقت ند‌اشت بیان کرد‌م. این نامه مربوط به ۶ ماه پیش و د‌ر نقد‌ گزارش د‌ولت قبلی د‌ر زمینه د‌ستاورد‌های برجام بود‌. البته این مسائل ارزش پرد‌اختن ند‌ارد‌. آن‌طور که خبر‌آنلاین از این جلسه گزارش داده است در این نشست برخی از حاضرین پلاکاردهایی در جهت مخالفت با برجام و مذاکره مستقیم با آمریکا در دست داشتند. خبرآنلاین عکس‌های حاضران را که این پلاکاردها را در دست داشتند نیز منتشر کرده است. در ادامه مخالفت مذاکره‌کننده ارشد ایران در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با مذاکرات، او روز گذشته نیز در توییتی نوشت: اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند این دولت (در مذاکره با آمریکا) مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود. به گزارش «انتخاب»، او در ادامه توییت خود افزود: می‌گفتند فروش نفت ایران باید به صفر برسد، در حالی که بعد از سه سال، ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به جز میعانات و فرآورده‌ها و… داریم می‌فروشیم و این تعداد در حال افزایش است.

او ادامه داد: اینکه آمریکا که امروز در موضع شکست است بخواهد برای ما شرط بگذارد، همان قدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بود برای رقبایش شرط می‌گذاشت و می‌گفت باید بیایید گفت‌وگو کنید!

به گزارش همشهری آنلاین، آن‌طور که یک منبع آگاه در رابطه با برخی اخبار مبنی بر نامه ۲۰۰ صفحه‌ای سعید جلیلی درباره برجام بیان کرده است، جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، تماس‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است./دنیای اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.