تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 - 17:19
کد خبر : 88851

آزاد‌شدن دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی و زلزله در بازار ارز !

آزاد‌شدن دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی و زلزله در بازار ارز !

آرمان شرق- اگر این پول‌ها آزاد شود، شکی نیست که بازار ارز هم تکانی می خورد. تحولات مثبت احتمالی بازار ارز به دو علت است: اولا، صرف آزاد شدن پول‌ های بلوکه شده باعث می شود پول به بازار تزریق شود. ثانیا، پالس مثبت ناشی از این اقدام و نشانه ای که در مورد توافق احتمالی ایران و غرب دارد، می تواند باعث آرامش نسبی بازار و تزریق خوش بینی به آن گردد.

هر چند سفر مقام کره ای به وین، می تواند به بازار ارز شوک مثبت بدهد، اما برخی نگرانی ها در مورد آینده مذاکرات و بالطبع، منفی شدن جوّ بازار ارز وجود دارد.
مذاکرات هسته ای همیشه بر بالا و پایین رفتن قیمت دلار تاثیرگذار بوده است؛ این قاعده همین حالا هم جواب می دهد. قیمت رسمی دلار در حال حاضر از کانال ۲۶ هزار تومان گذشته و بسیاری نگرانند که به ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

با این حال، شرایط وین به نحوی پیش می رود که بسیاری تا حدی خوشبین شده اند. برخی معتقدند بازار ارز با ریزش قیمت مواجه خواهد شد و علت این امر، سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین است. گفته می‌شود محور مذاکرات این مقام بلندپایه کره ‌ای در وین، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور است.

کره ‌جنوبی به استناد تحریم های آمریکا از آزادسازی بدهی خود بابت خرید میعانات گازی از سال ۲۰۱۸ خودداری کرده است. ایران در دوره تصدی دولت روحانی بارها مذاکراتی را با مقامات کره ‌ای و سایر کشورهای بدهکار به ایران پیش برد اما در نهایت چراغ سبز امریکا برای تادیه بدهی کره جنوبی و سایر شرکایش به ایران روشن نشد.

لازم به ذکر است که میزان بدهی کره‌جنوبی به ایران به ۷ تا ۹ میلیارد دلار اعلام شده است

اگر این پول‌ها آزاد شود، شکی نیست که بازار ارز هم تکانی می خورد. تحولات مثبت احتمالی بازار ارز به دو علت است: اولا، صرف آزاد شدن پول‌ های بلوکه شده باعث می شود پول به بازار تزریق شود. ثانیا، پالس مثبت ناشی از این اقدام و نشانه ای که در مورد توافق احتمالی ایران و غرب دارد، می تواند باعث آرامش نسبی بازار و تزریق خوش بینی به آن گردد.

با این حال، نباید گمان برد که این خوش‌بینی لزوما تداوم خواهد داشت. مسیر مذاکرات هنوز پر پیچ و خم است و اگرچه خبرهای خوبی از وین می رسد و نگاه بدبینانه سابق تا حدی از بین رفته است، اما هنوز موانعی وجود دارد که می تواند حداقل بازار ارز را در چند ماه اخیر دچار تنش کند./خبرفوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.