تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 13:50
کد خبر : 88751

مگر متولی عزاداری کم داریم که شهرداری دنبال اعزام مداح به منازل است؟

مگر متولی عزاداری کم داریم که شهرداری دنبال اعزام مداح به منازل است؟

آرمان شرق- گورخوابی، اتوموبیل‌خوابی و اتوبوس‌خوابی همه جلوه‌های مختلف یک واقعیت هستند، واقعیت این است که اداره کشور با مشکل مواجه بوده و در نتیجه زندگی اقشار مختلف مردم دچار از جاکندگی شده است یعنی افراد قرار اجتماعی در شبکه خانوداه، شهر و دیار خود ندارند، منابع معیشتی آنها دچار اختلال شده و از محیط‌هایی که به آن تعلق دارند، کنده شده و به ناچار به حاشیه رانده شده‌اند و در حاشیه‌ها هم محیط مناسبی برای زندگی ندارند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در حال حاضر برجام را ماه‌ها معطل نگه داشته‌ایم تا در نهایت به آن توافقی برسیم که ماه‌ها قبل قرار بود برسیم.

علی محمد حاضری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مشکلات معیشتی جامعه با بیان اینکه گورخوابی، اتوموبیل‌خوابی و اتوبوس‌خوابی همه جلوه‌های مختلف یک واقعیت هستند، گفت: واقعیت این است که اداره کشور با مشکل مواجه بوده و در نتیجه زندگی اقشار مختلف مردم دچار از جاکندگی شده است یعنی افراد قرار اجتماعی در شبکه خانوداه، شهر و دیار خود ندارند، منابع معیشتی آنها دچار اختلال شده و از محیط‌هایی که به آن تعلق دارند، کنده شده و به ناچار به حاشیه رانده شده‌اند و در حاشیه‌ها هم محیط مناسبی برای زندگی ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این افراد که تا این حد از فلاکت رسیده‌اند درصد کمی از جامعه هستند اما همین تعداد هم مجبور هستند به آشیانه‌سازی و لانه‌سازی‌های خیلی موقت و کم‌هزینه روی بیاورند تا از سرمای شب خود را محفوظ نگه دارند. بنابراین راه‌های مختلف گورخوابی، کارتن‌خوابی، اتوموبیل‌خوابی، اجاره کانتیر در پشت بام و حالا هم اتوبوس‌خوابی را انتخاب می‌کنند. این‌ها همه اشکال مختلف یک پدیده است که اگر با آن برخورد شود، به شکل دیگری بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه دچار نابسامانی اجتماعی شده و هر روز گروه‌های مختلف دچار بی‌مکانی شده و تامین معیشت‌شان سخت‌تر می‌شود. سرقت‌های جزئی مثل قالپاق دزدی، سرقت دریچه‌های آب یا نرده‌های پل‌های هوایی هم جلوه دیگری از اختلال در سامان اجتماعی است. الان نرخ اجاره خانه در تهران با امکانات حداقلی با درآمد اقشار متوسط مثل کارمندان و معلمان هم هم‌خوانی ندارد و در نتیجه حاشیه‌نشینی افزایش می‌یابد. البته با تصمیماتی که قرار است در بودجه گرفته شود، شرایط سخت‌تر هم خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور و کاهش درآمدهای و منابع، خاطرنشان کرد: ما باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت می‌کردیم که دچار این تحریم‌ها و کمبود منابع نشویم. در حال حاضر هم برجام را ماه‌ها معطل نگه داشته‌ایم تا در نهایت به آن توافقی برسیم که ماه‌ها قبل قرار بود برسیم. اما در همین شرایط هم منابع موجود به درستی مدیریت نمی‌شود. در واقع ما داریم فرصت‌ها را از دست می‌دهیم البته مسئولان و تصمیم‌گیران کشور، میزان فشاری که به مردم وارد می‌شود را کمتر متوجه می‌شوند و این حد از آسیب‌هایی که به مردم وارد می‌شود را درک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت جامعه دچار نابسامانی است، تصریح کرد: شهرداری از سال‌ها قبل گرمخانه‌هایی برای افراد بی‌خانمان درست کرده و تا حدی مشکل این افراد را حل کرده است اما اکنون مساله این است که شهرداری چه اولویتی برای خود تعریف کرده است؟ همزمان با بروز پدیده اتوبوس‌خوابی، شهرداری اعلام کرده است که مداح برای عزاداری به منازل می‌فرستد. این یعنی مدیریت دچار نابسامانی است. مگر کم متولی عزاداری در کشور داریم که شهرداری هم در این موضوع دخالت می‌کند؟ با وجود پدیده اتوبوس‌خوابی و گورخوابی شهرداری فکر اعزام مداح به منازل است و این جای تامل دارد. اگر بدبین باشیم باید بگوییم چنین اقدام شهرداری بدسلیقگی یا حتی ریاکاری است.

وی افزود: مدیریت جامعه دچار اختلال است و نشانه آن بروز چنین پدیده‌هایی است. به جای حل موردی این معضلات، باید به فکر اصلاح نظام مدیریتی باشیم. برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌هایی هم باید مدیریت منابع محدود بهبود یابد و هم روش حکمرانی اصلاح شود. تصمیم‌سازی‌های کلان باید اصلاح شده و تعامل بهتری با جامعه خودی و نظام بین‌الملل برقرار کرد. باید از نظرات افراد کارشناس و صاحب‌نظر در نهادهای تصمیم‌گیر از جمله مجلس و شهرداری استفاده کرد. یک نمونه مدیریت اشتباه درباره کرونا بود. ما وارد پیک این بیماری و شدیم و روزانه صدها نفر جان خود را از دست می‌دادند در حالیکه مشخص بود باید واکسن وارد کشور می‌شد. چگونه مسئولان می‌خواهند در برابر تاخیر در واردات واکسن و مرگ آن تعداد از هم وطنان پاسخگو باشند؟

حاضری درباره نوع واکنش مسئولان به پدیده اتوبوس‌خوابی گفت: بروز چنین پدیده‌هایی گویا اصلا در نظام فکری و برنامه‌ریزی مسئولان جایی ندارد بنابراین واکنش آنی و لحظه‌ای و از جنس از سر خود واکنی دارند. آنها عمق فاجعه را درک نکرده‌اند و اصلا به آن فکر نمی‌کنند. بنابراین در مواجهه با این پدیده‌ها حرف‌های نسنجیده می‌زنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که چرا این افراد به گرمخانه‌ها نمی‌روند، گفت: من اطلاع دقیقی از نوع پذیرش در گرمخانه‌ها ندارم اما شاید این افراد نگران از پیامدهای استقرار در گرمخانه‌ها باشند که تحت تعقیب و مراقبت‌های بعدی قرار بگیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.