تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 19:09
کد خبر : 88693

اعتراض در کف خیابان هم لازم است

اعتراض در کف خیابان هم لازم است

آرمان شرق- ممکن است در مواقعی این اعتراضات به خیابان هم کشیده شود و نمی‌توان گفت که نباید چنین اتفاقی اصلا بیفتد، چراکه انسان معترض است و نیاز دارد که حرف خود را بزند. ما باید مسئله را حل کنیم نه اینکه مسئله را پاک کنیم. پاک کردن مسئله مشکلی را حل نمی‌کند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره چرایی بروز اعتراض در جامعه گفت: قطعا نمی‌توانیم نقش تحریم را در بروز مشکلات کشور نادیده بگیریم، اما بخش اصلی بروز اعتراضات به دلیل ناکارآمدی مدیریت جامعه است.

“غلامرضا جمشیدی‌ها” رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علل بروز اعتراضات و تجمعات گفت: قطعا نمی‌توانیم نقش تحریم را در بروز مشکلات کشور نادیده بگیریم و وقتی مشکلات ناشی از تحریم زیاد شود، ممکن است مردم مطالبات خود را از طریق اعتراضات مطرح کنند، اما بخش اصلی بروز اعتراضات به دلیل ناکارآمدی مدیریت جامعه است، البته ممکن است، بخشی از این نارضایتی‌ها و در نتیجه وقوع اعتراضات به دلیل وجود قوانینی باشد که از گذشته به ارث رسیده باشد.

“ناکارآمدی مدیران” از علل اصلی بروز اعتراضات

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به قوانین مدنی گفت: عوامل مختلفی در بروز اعتراضات تاثیرگذار است و فقط یک علت دلیل بروز اعتراضات نیست. ممکن است قوانین خوبی داشته باشیم، اما مدیر پیگیر کار نباشد و این باعث نارضایتی افراد شود و همچنین بخشی از این نارضایتی‌ها و اعتراضات ممکن است به دلیل قواعد حقوقی، قواعد و آیین‌نامه‌هایی باشد که وجود دارد و گاها نیازهای مردم با توجه به این قوانین و آیین‌نامه‌ها برآورده نمی‌شود و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی و در نتیجه اعتراض احتمالی می‌شود.

جمشیدی‌ها با بیان اینکه همه اعتراضاتی که اتفاق می‌افتد، سیاسی نیست، و بخش عمده اعتراضات صنفی است، تاکید کرد: سیستم اداری ما نیاز به خانه‌تکانی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی شد در واقع نظام اداری از نظر ساختاری خیلی متحول نشد و نظام اداری کنونی همان نظام اداری قبلی است که به حیات خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که باید تغییر و تحولات عمده‌ای اتفاق بیفتد تا جامعه بهتر اداره شود.

با سنگ‌اندازی در برابر برگزاری تجمعات، نارضایتی‌ها متراکم می‌شود

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که سنگ‌اندازی در برابر برگزاری تجمعات چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: به نظرم اعتراضات باید از هم تفکیک شود، یعنی اعتراضات صنفی را نباید سیاسی بدانیم. البته اعتراضات سیاسی هم می‌تواند با صدور مجوز برگزار شود. سنگ‌اندازی در مقابل برگزاری تجمعات هم می‌تواند تبعات روانشناختی داشته باشد و تبعات روانشناختی آن به این صورت است که نارضایتی‌‌ها متراکم می‌شود و این اصلا خوب نیست.

جمشیدی‌ها خاطرنشان کرد: این موضوع کاملا ساده است که وقتی همه مشکلات روی هم انباشته شود و اجازه برگزاری تجمعی داده نشود و یا برای آن سنگ‌اندازی شود و افراد نتوانند حرف خود را بزنند، قطعا تاثیرات منفی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

بین نظام آموزشی و نیازهای دولت هیچ ارتباطی نیست

وی با انتقاد از نظام آموزشی و عدم ارتباط آن با نیازهای کشور گفت: در نظام شغلی ما دیپلمه‌ها راحت‌تر کار پیدا می‌کند. بنابراین منطقی است در چنین شرایطی افراد معترض شوند. در واقع صرف اهمیت به آموزش و نادیده گرفتن دیگر موضوعات می‌تواند در نهایت باعث بروز نارضایتی شود و بعد از آن نیز آرام آرام باید شاهد مهاجرت‌ها هم باشیم.

او با بیان اینکه زمانی که اینقدر دکتر تربیت شود مسلم است که کاری برای آن‌ها نیست، گفت: متاسفانه بین نظام آموزشی ما و نیازهای دولت هیچ ارتباطی نیست. به طور مثال در همین رشته ما یعنی جامعه‌شناسی الی ماشاءالله هر دانشگاهی دانشجو پذیرش می‌کند.

جمشیدی‌ها در پاسخ به این سوال که اگر ناکارآمدی مدیران یکی از دلایل اعتراضات است، چرا با این موضوع قبل از آمدن مردم به کف خیابان برخورد نمی‌شود، گفت: باید راهی را برای اعتراض مردم نسبت به سیستم اداری داشته باشیم. به طور مثال اگر فردی به محل کار من می‌آید و من به عنوان مسئول بد برخورد می‌کنم آن فرد باید بتواند در جایی اعتراض خود را مطرح کند؛ یکی از این راه‌ها این است که اعتراض خود را کف خیابان نشان دهد که در کلیت آن موضوع خوبی نیست.

وی ادامه داد: در برخی از سیستم‌های اداری که پاسخگوی تلفنی دارند در پایان از ارباب‌رجوع نظرخواهی می‌شود و این موضوع بسیار خوبی است، چرا که باعث می‌شود که فردی هم که پاسخگوست به خوبی برخورد کند و پاسخگو باشد. در بخشی از نظام اداری ما که این نوع سیستم‌ها وجود ندارد خیلی بد برخورد می‌شود و باید این سیستم‌های ارزیابی وجود داشته باشد.

باید مسئله را حل کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه راهکاری می‌توان ارائه کرد تا نارضایتی مردم پاسخ داده شده و منجر به اعتراض نشود،‌ تصریح کرد: ممکن است در مواقعی این اعتراضات به خیابان هم کشیده شود و نمی‌توان گفت که نباید چنین اتفاقی اصلا بیفتد، چراکه انسان معترض است و نیاز دارد که حرف خود را بزند. ما باید مسئله را حل کنیم نه اینکه مسئله را پاک کنیم. پاک کردن مسئله مشکلی را حل نمی‌کند.

جمشیدی‌ها با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر فرمودند این افرادی که تو به آن‌ها حکومت می‌کنی یا هم دین تو هستند و یا مانند تو در خلقت هستند. براساس این فرمایش امام علی (ع) باید با مردم درست رفتار شود و مسئولان ژن خوب نیستند. نظریه ژن خوب در اسلام باطل شده است و مسئولان ما باید اینگونه رفتار کنند.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.