تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 7:48
کد خبر : 88459

آقای وزیر بهداشت، شما واکسن اسپوتنیک روسی زده‌اید نه واکسن ایرانی!

آقای وزیر بهداشت، شما واکسن اسپوتنیک روسی زده‌اید نه واکسن ایرانی!

آرمان شرق- وزیر بهداشت در حالی می‌گوید که وی و مجموعه دولت واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند که کارت واکسن او نشان می‌دهد که وی واکسن اسپوتنیک روسی تزریق کرده است.

وزیر بهداشت در حالی می‌گوید که وی و مجموعه دولت واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند که کارت واکسن او نشان می‌دهد که وی واکسن اسپوتنیک روسی تزریق کرده است.

تزریق واکسن روسی به وزیر بهداشت

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در اظهاراتی عجیب در رابطه با واکسن، نشان داد از سلف خود سعید نمکی چیزی کم ندارد. اگر نمکی هر روز از موفقیت‌های خیالی می‌گفت و آن را در چشم ایرانیان فرو می‌کرد، عین‌اللهی نیز در حال پا گذاشتن در راهی است که او برایش صاف کرده است.

عین‌اللهی روز گذشته در مراسم آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا علی‌رغم تأکید بر این موضوع که دولت‌های غربی واکسن را سیاسی کرده‌اند، برای بزرگ نشان دادن اقدام دولت، پای واکسن را به مناقشات سیاسی با دولت قبل باز و در ادعایی اظهار کرد: «در شروع کار دولت ۵ میلیون واکسن تزریق شده بود و متاسفانه واکسن به عنوان وسیله‌ای برای کار‌های سیاسی قرار گرفته بود. این طور بود که مردم تحت فشار قرار گیرند تا برخی کار‌ها را مانند برجام و اف‌ای‌تی‌اف قبول کنند، اما تاکنون ۱۸۰ میلیون دز واکسن تامین شده و در ۴ ماه اخیر بیش از ۱۱۵ میلیون دز واکسن تزریق شده است.»

واکسن اسپوتنیک یا ایرانی؟

این آمار واکسن، تنها گفته‌های شاذ او نیست بلکه وی در بخشی دیگر از گفته‌هایش در خصوص استقبال مسئولان از واکسن‌های ایرانی نیز می‌گوید: «بسیاری از مسئولان ما از واکسن داخلی استفاده می‌کنند، برای مثال حضرت آقا از واکسن برکت استفاده کردند، بنده و بسیاری از اعضای هیات دولت نیز همینطور.»

این گفته‌ها نیز در مورد شخص خود وزیر بهداشت صدق نمی‌کند. چندی قبل وزارت بهداشت کارت واکسن دیجیتال وزیر بهداشت را منتشر کرد. در این کارت، واکسن اسپوتنیک را برای دوز نخست او در تاریخ ۲۲ اسفندماه ثبت کرده و همین واکسن را نیز در تاریخ ۲۵ فروردین برای دوز دوم او ثبت کرده است. این در حالی است که در اسفندماه واکسن برکت به عنوان اولین واکسن ایران در فاز یک کارآزمایی خود بود.

از سوی دیگر در حالی وی از وجود ۱۸۰ میلیون دوز واکسن در کشور خبر می‌دهد که قرارداد تمامی این واکسن‌ها در زمان دولت قبل نوشته شده و با شروع به کار دولت جدید تنها برای ورود آن‌ها آسان‌کاری صورت گرفت. از سوی دیگر در زمان آغاز به کار وی در وزارت بهداشت حدود ۴۶ میلیون واکسن کرونا وارد کشور شده بود و عمده آن‌ها با تسهیل کاری وزارت امور خارجه و تلاش نهاد‌هایی مانند هلال احمر بود.

اگرچه دولت قبل و به ویژه عملکرد وزیر بهداشت آن در زمان کرونا به هیچ عنوان قابل دفاع نیست، اما سنگ‌اندازی‌های زیادی در آن زمان برای واردات واکسن به بهانه حمایت از تولید ملی در مقابل دولت انجام گرفت.

بسیاری از افرادی که اکنون به عنوان حامی دولت متبوع عین‌اللهی شناخته می‌شوند در زمان دولت قبل از جمله افرادی بودند که به صورت مداوم در نهاد‌هایی مانند مجلس شورای اسلامی مانع ایجاد می‌کردند.

نکته دیگر موضوع وضعیت واکسن‌های ایرانی است که به گفته عین‌اللهی تا امروز ۳۰ میلیون واکسن ایرانی از چهار واکسن دارای مجوز به خدمت جریان واکسیناسیون در آمده‌اند این در حالی است که علی رغم ادعای خریداری واکسن‌های فخرا، اسپایکوژن و پارس‌کووک تنها دو واکسن پاستوکووک و برکت در چرخه واکسیناسیون حضور دارند و عملا سایر واکسن‌ها انبار شده و خطر انقضای تاریخ آن‌ها نیز وجود دارد./جامعه ۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.