تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 - 20:48
کد خبر : 85833

ایران و آمریکا در حال دوئل؛ مذاکرات منتظر نرمش دو طرف!

ایران و آمریکا در حال دوئل؛ مذاکرات منتظر نرمش دو طرف!

آرمان شرق- پیش نویس هایی که ایران به طرف های مذاکره کننده ارائه کرد از قبل آماده شده بود زیرا پیش بینی می شد که برخی طرف ها ممکن است جمهوری اسلامی را به جدی نبودن و ارائه نکردن پیشنهادهای روشن متهم کنند. ولی این پیش نویس ها نشان داد دولت جدید ایران با برنامه ای روشن و قابل اجرا وارد مذاکرات شده است.

هرگاه دولت آمریکا از سیاست «فشار حداکثری» دست بردارد و اروپایی ها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، راه برای دستیابی به توافقی سریع باز می شود.

به گزارش تازه نیوز، مذاکرات هسته‌ای پیرامون برجام در وین، همچنان جزو خطوط اصلی رسانه‌های منطقه و جهان است. الشرق الاوسط چاپ انگلستان در مقاله‌ای تحلیلی با عنوان «تهران: خط مشی اروپا و آمریکا چالشی در برابر پیشرفت مذاکرات وین» به قلم عادل السالمی، نوشت: یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران گفت خط مشی تروئیکای اروپایی در مذاکرات و بی میلی آمریکا به لغو تحریم ها، بزرگترین چالش ها در برابر پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین هستند. به عقیده وی، هرگاه دولت آمریکا از سیاست «فشار حداکثری» دست بردارد و اروپایی ها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، راه برای دستیابی به توافقی سریع باز می شود.

این مقام ایرانی، هیئت اروپایی در مذاکرات را فاقد اختیارات و دغدغه آن‌ها را جلب رضایت آمریکا و هماهنگی مواضع خود با هیئت آمریکایی دانست و از آمریکا خواست پاسخی مناسب به پیشنهادهای عملی ایران بدهد وگرنه بیان سخنان منفی، بیش از آن که مرتبط با محتوای مذاکرات باشد، نوعی تاکتیک مذاکره محسوب می شود که هدف آن مقصر جلوه دادن ایران برای فشار بر مذاکره کنندگان است.

یک مقام آمریکایی شرکت کننده در مذاکرات وین نیز با انتقاد از ایران به علت نادیده گرفتن نتایج مذاکرات قبلی و تسریع برنامه هسته ای خود گفته برای ما قابل قبول نیست که ایران برنامه هسته ای خود را سرعت ببخشد و در این حال در دیپلماسی هسته ای وقت کشی کند. وی دیپلماسی را بهترین گزینه از نظر دولت جو بایدن دانست ولی خاطرنشان کرد آمریکا ابزارهای دیگری هم دارد که می تواند برای افزایش فشار بر ایران به آنها متوسل شود.

روشن است که مقامات ایرانی مایل نیستند درباره پیشنهادهایی حرف بزنند که در خصوص پایبندی تهران به تعهدات هسته ای خود مطرح کرده اند. اما با توجه به این که ایران از زمان خروج آمریکا از برجام، برنامه هسته ای خود را در سطوح مختلف تسریع کرده است، این پرسش مطرح است که آیا پیش نویس ارائه شده از سوی ایران به طرف مقابل، شامل بازگشت به تعهدات تصریح شده در برجام می شود یا با آن تفاوت دارد.

به گفته یک مقام ایرانی، پیش نویس هایی که ایران به طرف های مذاکره کننده ارائه کرد از قبل آماده شده بود زیرا پیش بینی می شد که برخی طرف ها ممکن است جمهوری اسلامی را به جدی نبودن و ارائه نکردن پیشنهادهای روشن متهم کنند. ولی این پیش نویس ها نشان داد دولت جدید ایران با برنامه ای روشن و قابل اجرا وارد مذاکرات شده است.

این مقام ایرانی در خصوص علت زیاد بودن تعداد نفرات هیئت ایرانی نیز به لزوم توانمند بودن هیئت ایرانی برای تصمیم گیری و تحلیل مناسب در مذاکرات و اطمینان از بدون نقص بودن متونی که در میز مذاکره مطرح می شوند اشاره کرد تا مذاکرات به سریع ترین شکل ممکن پیش برود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.