تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 - 0:49
کد خبر : 85771

گفت و گوی تلویزیونی رئیس دولت سیزدهم چه بازخوردی داشت؟

گفت و گوی تلویزیونی رئیس دولت سیزدهم چه بازخوردی داشت؟

آرمان شرق-منتقدان و همراهان رئیسی ، دیدگاه های مختلف و حتی متعارضی در ارزیابی عملکرد او دارند؛ تا آن جا که مصطفی درایتی عضو حزب اتحاد ملت ، رئیسی را در هیچ کدام از حوزه‌ها موفق نمی‌داند و در نقطه مقابل او ، کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ، کارنامه رئیسی را مثبت ارزیابی می کند و اندک عدم موفقیت او را به ناکارآمدی مدیران بازمانده از دولت قبل ، نسبت می دهد

منتقدان و همراهان رئیسی ، دیدگاه های مختلف و حتی متعارضی در ارزیابی عملکرد او دارند؛ تا آن جا که مصطفی درایتی عضو حزب اتحاد ملت ، رئیسی را در هیچ کدام از حوزه‌ها موفق نمی‌داند و در نقطه مقابل او ، کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ، کارنامه رئیسی را مثبت ارزیابی می کند و اندک عدم موفقیت او را به ناکارآمدی مدیران بازمانده از دولت قبل ، نسبت می دهد

ابراهیم رئیسی حالا دیگر صد روز کاری را تمام کرده و در گفت‌وگو تلویزیونی ضمن تشریح دست‌اوردهای دولت خود ، ازمردم خواست تا به دولت او نمره بدهند. . طبیعی است که هر رئیس دولتی در زمان ارائه گزارش کار خود به مردم و رسانه ها ، نکات مثبت را بیان و برجسته ساز می سازد و نقاط ضعف را مغفول گذارده یا کوچک نمایی می کند. و به همان نسبت هم طبیعی است که کارنامه ارائه شده از سوی مقامات ، موافق و مخالفانی هم داشته باشد. ابراهیم رئیسی از زمانی که ورود به کارزار انتخاباتی را کلید زد واژه «مردم» و «معیشت» را در تمامی سخنرانی‌های خود حفظ کرده و بیشترین تاکید را بر سامان دادن اوضاع اقتصادی قرار داده است. حالا پس صد روزگی، دولتی که تورم را خط قرمز خود تعریف کرده، نتوانسته به هدف خود و کاهش تورم نزدیک شود. منتقدان و همراهان رئیسی ، دیدگاه های مختلف و حتی متعارضی در ارزیابی عملکرد او دارند؛ تا آن جا که مصطفی درایتی عضو حزب اتحاد ملت ، رئیسی را در هیچ کدام از حوزه‌ها موفق نمی‌داند و در نقطه مقابل او ، کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ، کارنامه رئیسی را مثبت ارزیابی می کند و اندک عدم موفقیت او را به ناکارآمدی مدیران بازمانده از دولت قبل ، نسبت می دهد . در ادامه نظر برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب ، اصولگر و مستقل را در مورد عملکرد ۱۰۰ روزه دولت ابراهیم رئیسی بخوانید:

داریوش قنبری/ نماینده سابق مجلس (نمره ۱۱)

نقطه قوت: واکسیناسیون و شروع مذاکرات

نقطه ضعف: اقتصاد

آقای رئیسی در حوزه واکسیناسیون توانست به موفقیت برسد و نمی‌توان آن را انکار کرد اما در زمینه اقتصاد در این صد روزه اتفاق خاصی رخ نداده و بررسی متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهد تورم همچنان روند افزایشی طی کرده است. باید گفت که وضعیت اقتصادی کشور با تحریم‌ها پیوند خورده و اقدام دولت در راستای گفت‌وگو و مذاکرات برجامی را باید به فال نیک گرفت. اگر رئیسی بتواند از مسیر رفع تحریم‌ها گشایشی در اقتصاد ایجاد کند نمره عملکرد او بالاتر می‌رود اما اگر موفق نشود، شعارهایی که درحوزه اقتصادی مطرح کرده به نوعی دست‌نیافتنی خواهد بود.

محمدکاظم انبارلویی / روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی موتلفه (نمره ۱۸)

نقطه ضعف: اقتصاد و معیشت

نقطه قوت: مذاکرات + واکسیناسیون

دو نمره پایین را دولت رئیسی در حوزه اقتصاد و معیشت نمی‌گیرد چرا که هنوز افرادی از دولت گذشته در بخش‌های مدیریتی بر سرکار هستند که این افراد باید تغییر کنند تا دولت به نتیجه و هدف مطلوب خود برسد. رئیسی در ۱۰۰ روزگذشته مسیر طولانی برای آوار برداری از خرابی‌های دولت گذشته طی کرده و رکوردهای خوبی در کارآمدی و حکمرانی به جای گذاشته است. صیانت از جان و امنیت مردم در برابر کرونا مهم‌ترین دستاورد دولت است و خانه تکانی درونی دولت و فروش املاک گشایش فوق‌العاده خوب در روابط خارجی در مسئله عضویت دائم ایران در شانگهای و حضور فعال در اکو و قراردادهای اقتصادی با کشورهای همسایه از دستاوردهای خوب دولت رئیسی است.

ناصر ایمانی تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی/ (نمره ۱۵)

دولت ابراهیم رئیسی در زمینه واکسیناسیون عمومی موفقیت خوبی کسب کرده است. در آرام کردن فضای کشور و تعامل با جریان‌های مختلف نیز عملکرد مثبت بوده اما در زمینه تیم اقتصادی و کارگزاران حکومتی نیز موفقیتی کسب نکرده و در زمینه انتصابات نیز عملکرد رئیسی قابل تامل است. در زمینه مذاکرات نیز نمی‌توان با قطعیت و در کوتاه مدت اظهارنظر کرد چرا که مذاکرات از سالیان پیش در حال انجام است و باید با گذر زمان در مورد آن اظهارنظر قطعی کرد.

کمال‌الدین پیرموذن نماینده دوره نهم مجلس/ (نمره ۱۵)

نقطه قوت: واکسیناسیون عمومی

نقطه ضعف: مذاکرات

دولت ابراهیم رئیسی در زمینه واکسیناسیون عمومی نمره قابل قبولی را کسب می‌کند و می‌توان عملکرد آن را مثبت ارزیابی کرد. از سمتی عملکرد رئیسی در حوزه اقتصادیآن چنان مورد قبول نیست و در این حوزه نمره ۱۲ را خواهد گرفت. مذاکرات در دوره رئیسی با کمترین نمره را یعنی ۱۰ را می‌گیرد اما اگر بتواند آن را به ثمر و نتیجه برساند می‌توان به رئیسی نمره ۲۰ را داد. اگر دولت ابراهیم رئیسی بتواند برجام را مقتدرانه و با عزت و با روکردی عزت‌خواه و سازنده با دنیا به سرانجام برساند، تحریم‌ها کنار می‌رود و می‌توان تاثیرات مثبت آن را دید. اما اگر روش جلیلی پرهیز از بازی در زمین برد_برد باشد، حتی نمره عملکرد دولت رئیسی تک رقمی هم نخواهد بود.

مصطفی ‌درایتی عضو حزب اتحاد ملت / (نمره ۸)

نقطه قوت: ندارد

نقطه ضعف: تمامی وعده‌های داده شده

ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن تا کنون نتوانسته در هیچ کدام از وعده‌های داده شده موفق باشد. بزرگترین مسئله کشور و مشکل اصلی مردم در جامعه اقتصاد بوده که از زمان روی کارآمدن دولت رئیسی وضعیت بدتر شده اما بهتر نشده است. از طرفی بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مسائل سیاست خارجی را با دنیا حل نکنیم، مسائل اقتصادی امکان حل شدن نخواهد داشت. متاسفانه در رفت و آمدی که بعد از آغاز دور جدید مذاکرات انجام شده نه تنها مسئله‌ای حل نشد بلکه وضعیت اقتصادی کشور نیز بدتر شده است. حتی چشم‌اندازی دیده نمی‌شود که بتوان به آن امیدوار بود. بعد از این چند ماه هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشده است و تنها واکسیناسیون عمومی پیش رفته که عدم پیشرفت آن در گذشته به این علت بود که موانع به دست خود این افراد شکل گرفته بود و در پی تولید واکسن بودند. در نهایت مجبور شدند به حرف روحانی تن بدهند و واکسن را وارد کنند تا نرخ بیماری و مرگ و میر مردم را کمتر کنند جز این مسئله هیچ توفیقی در کار دولت دیده نمی‌شود.

محمد غرضی نامزد پیشین ریاست جمهوری

ابراهیم رئیسی عضو دولت نبودند و مشکلات دولت را فقط شنیده‌اند و در حال یادگیری مشکلات دولت هستند. ۱۰۰ روز وقت مناسبی برای کشوری که نزدیک به ۱۵۰ سال دولت تشکیل داده است بسیار کم است که بخوهیم آن را قضاوت کنیم. مشکل اصلی آقای رئیسی این است که همکارانشان در دولت حضور نداشتند و سابقه وزرات نیز ندارند. به همین دلیل تا مسائل‌شان به حل مشکلات مردم برسد این زمان طول خواهد کشید.

بیژن مقدم مدیرمسئول و سردبیر وسایت الف

بیژن مقدم بر این باور است که دولت رئیسی دستاوردهای مثبتی داشته اما نمی‌توان عملکرد او را با نمره دادن ارزیابی کرد.

بیش از ۴۰ وعده اقتصادی

وعده‌های ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات تا به امروز را می‌توان در ۵ حوزه اقتصادی، سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی، بهداشت و سلامت و وعده‌های مدیریتی دسته‌بندی کرد. رئیس دولت بیش از ۴۰ وعده اقتصادی را بیان کرده و باید منتظر بود که در روزها و سال‌های آینده که عملکرد او بیشتر مورد قضاوت قرار می‌گیرد با کابینه‌اش چه خواهد کرد؟ برخی از وعده‌های ابراهیم رئیسی وضعیت آن‌ها در حال حاضر که دولت حالا ۱۰۰ روز کاری را به اتمام رسانده در در جدول می‌بینید.

وعده‌های ابراهیم رئیسی

وعده‌ها در ۱۰۰ روزگی

شناخت حقوق مردم زنان و دختران

سهم حداقلی زنان در مناصب مدیریتی

داشتن نگاه یکسان به همه مردم

حواشی انتصابات فامیلی

کاهش ۵۰ درصد هزینه درمان

افزایش هزینه‌های درمانی

اینترنت رایگان برای سه دهک پایین

سکوت وزارت ارتباطات

رونق اقتصاد فضای مجازی

مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی

پایبندی به برجام با اقتدار خارجی و اقتدار داخلی

ابهام و عدم شفافیت در رویه جدید ایران برای مذاکرات

رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن تک رقمی کردن تورم

نرخ تورم در مهر ماه سال ۹۹، ۴۱.۴ درصد که در مهرماه ۱۴۰۰ به ۴۵.۴ درصدرسیده

مدیریت بازار ارز

عرضه بی‌سابقه دلار یورو در سال ۱۴۰۰

کنترل گرانی و مبارزه با گران‌سازی

افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت؛ لبنیات, صیفی‌جات /خبرانلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.