تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 1:35
کد خبر : 84242

آقای رییسی و یادی از برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای

آقای رییسی و یادی از برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای

آرمان شرق- بهتر آن است که گفته شود برای فلان کار این برنامه را داریم چرا که در همین اردیبهشت ماه آقای سیدحسین جعفری مسئول جنبش مرکزی جوانان انقلابی ستاد ایشان از یک برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای گفته بود که از ماه‌ها قبل ۸۰ نفر از اساتید جوان دانشگاهی در۶ حوزه راهبردی تهیه و تدوین کرده‌اند و انتظار می‌رود در کنار تأکید بر ضرورت‌ها و بایدها به همان برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای هم ارجاع داده شود.

پربسامدترین واژگان در سخنان رییس جمهوری اینهاست: «باید، نباید، وظیفه دارید، وظیفه داریم، لازم است، ضرورت دارد» و تأکیداتی مانند اینها. به گونه ای که می توان کثیری از آنها را در هر گفتار استخراج کرد. اگرچه برخی واقعا «لازم است» و «ضرورت دارد» ولی در ایام انتخابات از یک برنامۀ اجرایی ۷۰۰۰ صفحه‌ای برای حل تمام مصایب و مسایل به مثابۀ نسخه‌ای برای درمان تمام آلام و نیل به جملۀ آمال سخن به میان آمده بود که به نظر می‌رسد اشارتی به آن نمی‌شود…

در خبر سخنان سید ابراهیم رییسی در جلسۀ اخیر هیأت دولت یک نکته بیشتر جلب توجه می کند. ابتدا خبر را به نقل از خبرگزاری‌ها مرور کنیم و بندها را جداگانه شماره می‌گذاریم در حالی که در خبر اصلی طبعا شماره ندارد. کلمات بولد (برجسته شده) البته نشان می‌دهد منظور چیست:

بایدها و نبایدهای آقای رییسی و یادی از برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای

« ۱. رسیدگی به مشکل کم‌آبی صرفاً به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود و همه دستگاه‌های مرتبط، وظیفه دارند در مشورت با جوامع دانشگاهی راه حل ملی برای برای خشکسالی بیابند.

۲. چنانچه مردم در موضوعی گله‌مند هستند وظیفه داریم ابعاد مختلف مشکلات و راهکارهای موجود را برای مردم تبیین و تشریح کنیم.

۳. باید متناسب با اقلیم و داشته‌های منابع آبی برای کشت محصولات اقدام شود و آموزش مورد نیاز نیز [باید]به کشاورزان ارایه شود.

۴. وزارتخانه‌های «علوم» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی ریاست جمهوری باید برای استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان و امیدوار کردن دانشجویان به آینده شغلی و تحصیلی خود راهکارهای لازم را اتخاذ کنند.

۵. خدمات ارائه شده در بستر فضای مجازی به مردم باید از امنیت کامل برخوردار باشد و باید از “خدمات و داده‌ها” در مقابل حملات سایبری دشمن کاملا حفاظت شود.

۶. عده‌ای قصد دارند به اعتماد و امید مردم لطمه بزنند. لازم است با سرعت و دقت به این گونه شایعات پاسخ داده شود.»

در بند اول: وظیفه دارند. چه کسانی؟ همۀ دستگاه های مرتبط.

در بند دوم: وظیفه داریم. چه کسانی؟ مقامات و مسؤولین.

در بند سوم: باید. چه بایدی؟ اقدام برای کاشت متناسب، آموزش به کشاورزان.

در بند چهارم: باید. این «باید» متوجه کیست؟ یک معاونت و دو وزارتخانه.

در بند پنجم: باید. چه بایدی؟ خدمات ارایه شده و حفاظت.

در بند ششم: لازم است. چی لازم است؟ پاسخ دادن.

باید و نباید و ان‌شاء‌الله خوب و گاهی اجتناب‌ناپذیر است اما بهتر آن است که گفته شود برای فلان کار این برنامه را داریم چرا که در همین اردیبهشت ماه آقای سیدحسین جعفری مسئول جنبش مرکزی جوانان انقلابی ستاد ایشان از یک برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای گفته بود که از ماه‌ها قبل ۸۰ نفر از اساتید جوان دانشگاهی در۶ حوزه راهبردی تهیه و تدوین کرده‌اند و انتظار می‌رود در کنار تأکید بر ضرورت‌ها و بایدها به همان برنامۀ ۷۰۰۰ صفحه‌ای هم ارجاع داده شود./عصر ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.