تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 0:18
کد خبر : 84134

حل بی‌آبی بدون سیاسی‌کاری

حل بی‌آبی بدون سیاسی‌کاری

آرمان شرق- «کارد به استخوان کشاورزان اصفهانی رسیده است و طرح‌های رئیس‌جمهور نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات کم آبی را حل کند. مردم ایران، به اصفهان کمک کنید تا فکر عاجلی برای حل مشکل کم آبی اصفهان صورت گیرد. حقیقتا تاب و توان کشاورزان تمام شده است.دو سال است که آنها هیچ کشتی نداشته و زندگی‌شان به سختی اداره می‌شود.» اینها جملات رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان است که در گفت‌وگو با «ایسنا» منتشر شده است. هر چند سه روز از تجمع مردم اصفهان در زاینده‌رود می‌گذرد و کلیه مقامات اجرایی و قضایی با اصفهان همراهی کردند، اما اثرگذار نبودن تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت، بزرگ‌ترین عامل نگرانی نمایندگان اصفهان در حوزه رفع مشکلات کم آبی است.

«کارد به استخوان کشاورزان اصفهانی رسیده است و طرح‌های رئیس‌جمهور نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات کم آبی را حل کند. مردم ایران، به اصفهان کمک کنید تا فکر عاجلی برای حل مشکل کم آبی اصفهان صورت گیرد. حقیقتا تاب و توان کشاورزان تمام شده است.دو سال است که آنها هیچ کشتی نداشته و زندگی‌شان به سختی اداره می‌شود.» اینها جملات رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان است که در گفت‌وگو با «ایسنا» منتشر شده است. هر چند سه روز از تجمع مردم اصفهان در زاینده‌رود می‌گذرد و کلیه مقامات اجرایی و قضایی با اصفهان همراهی کردند، اما اثرگذار نبودن تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت، بزرگ‌ترین عامل نگرانی نمایندگان اصفهان در حوزه رفع مشکلات کم آبی است. بر اساس اطلاعات موجود، مهم‌ترین طرحی که از اتاق استراتژیک ریاست‌جمهوری برای حل بحران آب اصفهان بیرون آمده، طرح انتقال آب از دریا به اصفهان است. این طرح واکنش‌های متفاوت نمایندگان استان اصفهان و برخی استان‌ها‌ی همجوار را برانگیخته است.

به گفته لارگانی طرح‌ها و قول‌هایی که رئیس مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری ارائه داده است نمی‌تواند به فوریت مشکلی را حل کند. در حالی که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به وزرا‌ی نیرو و جهادکشاورزی دستور داد تا مشکلات کم آبی اصفهان را به سرعت حل کنند، اما نمایندگان مجمع استان اصفهان معتقدند که باید برای انتقال آب از طریق پمپاژ هم طرح و برنامه‌های کوتاه و بلندمدت داشته باشد. زیرا اگر هدف، انتقال آب دریا به اصفهان باشد فقط برای بخش صنعت قابل استفاده است، زیرا برای بخش کشاورزی گران تمام می‌شود. برخی نمایندگان مجلس استان‌های همجوار اصفهان روز گذشته از اجرای طرح‌های انتقال آب به استان‌های دیگر از جمله اصفهان انتقاد کردند و هشدار دادند که مسوولان به دنبال انتقال آب استان‌های دیگر به اصفهان برای حل بحران نباشند.

یحیی ابراهیمی و ویس کرمی، نمایندگان دلفان و خرم‌آباد از جمله کسانی بودند که پس از برگزاری تجمع بزرگ اصفهان از اجرای طرح‌های انتقال آب ابراز نگرانی کردند. به گفته آنها، انتقال آب به استان‌های چهارمحال و بختیاری و لرستان ضربه می‌زند و تنها منبع درآمد مردم این استان‌ها یعنی کشاورزی را نابود می‌کند.

به گزار‌ش خانه ملت، مبلغی، رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان نیز در توییتی تاکید کرد که ‌انتقال آب لرستان برای صنایع فولادی استان‌های کویری یک خطای استراتژیک است. لرستان سرچشمه آب استان‌های مجاور است. با وجود چالش‌های آبی، روند سابق انتقال آب می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. ادامه و اجرای طرح‌های بین حوضه‌ای انتقال آب، بدون در نظر گرفتن حق سرچشمه‌ها نمایانگر زیاده‌خواهی و تبعیضی آشکار است. وزارت نیرو بداند هرگونه تصمیم‌گیری منفعلانه بر وخامت بحران چالش‌ساز آب خواهد افزود و عواقب این موضوع بر عهده وزارت نیرو است. در این میان سیدناصر موسوی‌لارگانی گفته است که سوء‌مدیریت دولت‌ها و تصمیمات غیر‌کارشناسی باعث بحران آب در اصفهان شده است، اما پنج میلیون اصفهانی در مخاطره‌اند و با آنکه کشاورزان ۲۰۰ هکتار زمین دارند به خاطر سوءمدیریت‌ها تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و مبلغ اندکی برای امرار معاش خود دریافت می‌کنند.
کشاورزان و حفر تونل

به گفته نماینده فلاورجان در مجلس، آبریز زاینده‌رود حدود ۳۴۰ مترمکعب بوده، اما بیش از دو میلیارد مترمکعب بارگذاری شده است. یعنی از حق کشاورزان از رودخانه طبیعی که هزاران سال جاری بوده گرفته شده است.

دولت‌ها حق کشاورزان و آورده طبیعی را به صنعت و شرب هدایت کردند اینجاست که حق کشاورزان از بین رفته است. ا‌زسوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفته است که سال‌هاست در مجلس شورای اسلامی تذکر می‌دهم آن زمان که آقای احمدی‌نژاد به استان همجوار سفر کرد و گفت که من مدیر آب شما هستم و آب برای شماست و برداشت کنید، در مجلس فریاد زدم آقایی که ادعا می‌کنید مدیر آب فلان استان هستی برای مدیریت باید از سر آب تا پای آب یعنی از حوزه آبریز تا تالاب گاوخونی مدیریت جامع و کامل وجود داشته باشد نه اینکه یک استان سرسبز آن هم به واسطه زاینده‌رود را خشک کرده و تبدیل به کویر کنید و بعد استان دیگری را که آب نداشته، آباد کنیم. نتیجه این کار ضایع کردن و نادیده گرفتن حق کشاورزان است. در این میان محمدعلی نقد‌علی، نماینده خمینی‌شهر اصفهان نیز به روزنامه همشهری گفته است که آب را از طریق تونل بهشت‌آباد و تونل سوم کوهرنگ به اصفهان منتقل کنید. همچنین عباس مقتدایی، نماینده اصفهان نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، وزیر نیروی دولت قبل را متهم کرده است که با عملکردش به خشکی زاینده‌رود دامن زده است. این نماینده با انتقاد از معاون اجرایی ابراهیم رئیسی مدعی شد که او مانع از سفر رئیس‌جمهور به اصفهان شده است. درنامه مقتدایی نوشته شده که «متاسفانه این ذهنیت در مردم اصفهان شکل گرفته است که معاون اجرایی رئیس‌جمهور به جهت وابستگی زادگاهی به استان چهارمحال و بختیاری و نیز عدم تجربه استاندار محترم اصفهان سبب شده تا سفر جناب‌عالی به تعویق بیفتد.»
حل معضل زاینده‌رود

از سوی دیگر شورا‌ی شهر اصفهان جلسه خود را به حل مشکل کم‌آبی زاینده‌رود اختصاص داد. به گزار‌ش‌ «ایسنا»، حمید نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفته است که در دولت‌های مختلف اقدامات نابجایی برای زاینده‌رود صورت گرفته است. در دولت‌های پنجم تا هشتم انتقال بی‌رویه و بارگذاری‌ها در حوضچه آبریز انجام شد و در دولت نهم و دهم بحث تامین منابع آب به صورت استانی مطرح شد و متاسفانه از همان زمان بین مردم استان‌ها اختلافات تشدید و مظلوم‌ترین‌ها یعنی کشاورزان منتظر حقابه خود بودند. به گفته وی در دولت یازدهم و دوازدهم با بی‌عملی و تعطیل کردن پروژه‌هایی که سال‌ها پشتوانه کارشناسی داشت، مواجه شدیم و دولت سیزدهم نیز با انبوهی از مشکلات پیچیده پیرامون زاینده‌رود مواجه شده که امیدواریم در این میان علاوه بر صرفه‌جویی، حقابه بر اساس انصاف تخصیص یابد.

همچنین د‌ر نشست مذکور ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای شهر اصفهان نیز گفته است که به موضوع زاینده‌رود باید به دور از جنجال و بازی‌های سیاسی پرداخته شود، زیرا در غیر این‌صورت،گره کوری بر گره‌های آن افزوده می‌شود. به گفته وی برای حل این مشکل باید به‌شدت از درگیری و تنش بین اقوام و شهرها پرهیز کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.