تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 - 18:00
کد خبر : 83876

حمله از زمین و زمان به اصغر فرهادی برای بریدن پای آقای کارگردان از ایران

حمله از زمین و زمان به اصغر فرهادی برای بریدن پای آقای کارگردان از ایران

آرمان شرق-در این راستا، برخی رسانه های مستقر در خارج از کشور با استناد به اظهارات رسول اف، با طرح و ایراد اتهاماتی سعی داشتند فرهادی را که به زعم این جریانات، «وسط لحاف می خوابد» را مجبور به واکنش های صریح کنند، آن هم به رغم اینکه منش و سمت و سوی سیاسی فرهادی بر همگان مشخص و مبرهن است.

داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» در ۲۴ آبان در مصاحبه ای با مهر گفت: «آقای اصغر فرهادی فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را. اصغر فرهادی با هر آنکه دوست داشته است فالوده خورده و می‌خورد……»
حسین کیانی: اصغر فرهادی، کارگردانی که با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برنده جایزه اسکار شده، این روزها مورد هجمه و فشار سنگینی قرار گرفته است. به رغم اینکه آغاز این حملات به بهانه اکران «قهرمان» کلید خورد، اما ارتباطی به محتوای فیلم نداشت.

در نشست خبری نمایش فیلم قهرمان در ۲۳ تیرماه در کن، خبرنگاری از فرهادی پرسید: «نظرتان درباره حضور امیر جدیدی (بازیگر نقش اصلی فیلم قهرمان) در فیلمی چون «روز صفر» که سرمایۀ آن را وزارت اطلاعات تامین کرده چیست؟ یا دربارۀ محسن تنابنده که با سازمان اوج همکاری داشته است؟»

فرهادی درپاسخ گفت: «من در واقع بازیگر را بازیگر می‌بینم […] وقتی که می‌خواهم فیلم بسازم میگویم در دنیا این آدم بهترین است(برای ایفای نقش در فیلم) ، نه پاسپورتش را نگاه می‌کنم، نه اینکه چگونه به زندگی نگاه می‌کند، یا چه کارهایی کرده (در چه فیلم‌هایی بوده)، این فرصت را میدهم، این آزادی رو میدهم که هر کس بیرون از همکاری با من زندگی خودش را داشته باشد و ممکن است متفاوت با من فکر کند، یعنی ما خودمان که مقابل این تندروی‌ها داریم حرکت می‌کنیم، خودمان باید مراقب باشیم ما هم تندرو نشویم، بگوییم که حق نداری این کار را بکنی، خط کشی‌هایی که راجع به آنها حرف می زنیم و با آنها مخالفیم، خودمان این کار را انجام ندهیم».

اما این سوال و جواب در اینجا تمام نشد و منجر به اعمال فشار و واکنش‌هایی شد که مهمترین آنها، محمد رسول‌اف، کارگردان سینما بود که در انتقاد از فرهادی در ۲۴ تیرماه در توئیتی نوشت: «اگر هویت شغلی ‌ما حساسیت‌های ضروری انسانی‌مان‌‌ را از میان ببرد، تبدیل به شیء می‌شویم. “بازیگر، بازیگر است”، ترویج و عادی‌سازی شیء شدگی ‌است. اصغر فرهادی عزیز! با‌‌ استدلال شما آیشمن هم فقط یک سرباز بود که می‌کوشید وظیفه‌اش را به خوبی انجام ‌دهد!». اظهارات رسول‌اف باعث دامن خوردن بیشتر به فضای دو قطبی موجود بر سر فرهادی شد.

در این راستا، برخی رسانه های مستقر در خارج از کشور با استناد به اظهارات رسول اف، با طرح و ایراد اتهاماتی سعی داشتند فرهادی را که به زعم این جریانات، «وسط لحاف می خوابد» را مجبور به واکنش های صریح کنند، آن هم به رغم اینکه منش و سمت و سوی سیاسی فرهادی بر همگان مشخص و مبرهن است.

در واکنش به این جنجال ها، ابراهیم گلستان، کارگردان و داستان نویس مشهور اما در حمایت از فرهادی در ۲۸ تیرماه در روزنامه ایران نوشت: «من امید فراوان دارم به ادامه توفیق و پشتکار او و بی‌اعتنایی به تقلب‌ها و فریب‌هایی که سر راه او خواهند آورد و خواهند گذاشت که همواره باید به هر ترتیبی که بشناسد از خود دور کند. صاحبان این تقلب‌ها نه کم‌اند و نه بی‌کوشش. امیدوارم که او یا آنها را نبیند یا درست ببیند و درست علاج کند نکبت حضور و وجود آنها را.»

در این میان، کیهان همنوا با هجمه های پیش گفته، در شماره ی ۲۸ تیر خود در واکنش به جایزه جشنواره کن به فیلم «قهرمان» به کارگردانی فرهادی، نوشت: «پس از اظهارنظرهای سیاسی مختلفِ اصغر فرهادی، که ارتباطی با سینما و فیلم‌های وی ندارد، می‌شد پیش‌بینی کرد که امسال هم در جشنواره فیلم کن جوایزی به فیلم او داده شود. به‌ویژه اینکه او از تبلیغ‌ کنندگان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم بوده است.»/انتخاب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.