تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 12:23
کد خبر : 83372

اکونومیست: اسرائیل از این سلاح ایران می‌ترسد!

اکونومیست: اسرائیل از این سلاح ایران می‌ترسد!

آرمان شرق- یک مقام صنایع هوا-فضای اسراییل (شرکتی دولتی که سیستم‌های ضد‌پهپاد می سازد) می‌گوید: «پهپادها در شلوغی گم می‌شوند. سرنگونی پهپادها آسیب‌هایی را به ویژه در مناطق مسکونی ایجاد می‌کند؛ پارازیت‌های رادیویی و سیگنال‌های GPS زندگی غیرنظامیان را مختل می‌کند؛ و سیستم‌های لیزرپایه هنوز در حال توسعه هستند».به گفته این مقام اسراییلی «دفاع ضدپهپاد بسیار پرهزینه است چرا که کشورها برای حفاظت از آنها امکانات فراوانی دارند».

ترور نافرجام نخست وزیر عراق نشان می‌دهد که چگونه هواپیماهای بدون سرنشین موازنه نظامی در خاورمیانه را تغییر می‌دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، نشریه معتبر اکونومیست در تحلیلی به بررسی وضعیت نظامی ایران در منطقه خاورمیانه پرداخت و نوشت:

استفاده از پهپاد دیرزمانی است که در انحصار پیشرفته‌ترین نیروهای مسلح، از جمله ارتش آمریکا و اسراییل بوده است… پهپادها به سرعت در حال تبدیل شدن به تسلیحات مورد توجه ایران در جنگ‌های نامتعارف هستند، فرایندی که خشم دشمنان ایران و خطر تغییر موازنه قدرت در منطقه را به همراه دارد.

پهپادهای ایرانی به مانند پهپادهای آمریکایی، اسراییلی پیشرفته نیست اما ایران از طریق مهندسی معکوس به پیشرفت‌هایی هم دست یافته است.

ایران که فاقد نیروی هوایی مدرن است روی موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز و پهپادها سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است. برخلاف هواپیماهای بدون سرنشنین کشورهای پیشرفته، پهپادهای ایرانی هم برای پایش و هم برای حمله استفاده می‌شوند.

ایران با توزیع پهپادها در میان متحدان خود در سراسر خاورمیانه به برد عملیاتی بزرگی دست می‌یابد و از این طریق اهدافی از دریای مدیترانه تا خلیج فارس را تهدید می‌کند. به گفته‌ی استاین، پهپادهای ایرانی اغلب در کیت‌هایی به متحدان تحویل داده می‌شوند و به صورت بومی و با کمترین کمک از سوی ایران مونتاژ می‌شوند.

یک مقام نظامی اسرائیل می‌گوید: «این پهپادها به ایران امکان انجام حملات را با حفظ انکار و ابهام در مسئولیت‌پذیری می‌دهد». سادگی پهپادها باعث می‌شود خطر واقعی آنها به چشم نیاید. یک مقام ارشد ارتش آمریکا می‌گوید: «ما دیگر برتری هوایی نداریم. آمریکایی‌ها به مالکیت آسمان‌ها خو گرفته بودند».

پهپادها همچنین آسیب‌پذیری تاسیسات حیاتی مستقر در سراسر منطقه را آشکار کردند. حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ میلادی درستی این ادعا را ثابت می‌کند.

اسراییل هم از سال ۲۰۰۴ با این مساله دست و پنجه نرم می‌کند- یعنی زمانی که یک پهپاد ساخت ایران بر فراز آسمان این کشور پرواز کرد بدون اینکه ردیابی شود. از آن زمان اسراییل دهها پهپاد را در داخل و در سوریه سرنگون کرده است.

اسراییل پیشگام استفاده از پهپادهای یکبار مصرف و انتحاری برای از بین بردن پدافند هوایی اعراب در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بود و اکنون یکی از کشورهایی است که برای دفاع در برابر پهپادهای ایرانی به‌سختی تلاش می‌کند. اما ردیابی پهپادها دشوار است، چرا که آنها اغلب کوچک هستند، در ارتفاع پایین و با سرعت کم پرواز می‌کنند و هیچ سیگنالی نمی دهند.

یک مقام صنایع هوا-فضای اسراییل (شرکتی دولتی که سیستم‌های ضد‌پهپاد می سازد) می‌گوید: «پهپادها در شلوغی گم می‌شوند. سرنگونی پهپادها آسیب‌هایی را به ویژه در مناطق مسکونی ایجاد می‌کند؛ پارازیت‌های رادیویی و سیگنال‌های GPS زندگی غیرنظامیان را مختل می‌کند؛ و سیستم‌های لیزرپایه هنوز در حال توسعه هستند».

به گفته این مقام اسراییلی «دفاع ضدپهپاد بسیار پرهزینه است چرا که کشورها برای حفاظت از آنها امکانات فراوانی دارند».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.