تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 7:37
کد خبر : 80812

منظور امیر‌عبداللهیان از اینکه برگردیم به اردیبهشت ۹۷ چیست؟

منظور امیر‌عبداللهیان از اینکه برگردیم به اردیبهشت ۹۷ چیست؟

آرمان شرق- حالا اینکه برگردیم به اردیبهشت ۹۷ را من مفهمومش را متوجه نمی‌شوم که منظور امیر‌عبداللهیان چیست؟ یعنی برگردد به مقطعی که امریکا از برجام خارج شد یا قبل از خروج امریکا؟ اگر اینطور باشد که ایران هم پنج مرحله تعهداتش را از اردیبهشت ۹۷ به بعد، ظرف مدت یک سال کم کرده و بعد قانون مجلس را به اجرا گذاشته است. در این صورت تکلیف این موارد چه می‌شود. نمی‌دانم منظور چیست، اما منطقی‌ست که ما نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.

متوجه نمی‌شوم منظور امیر‌عبداللهیان از اینکه برگردیم به اردیبهشت ۹۷ چیست / یعنی برگردیم به مقطعی که امریکا از برجام خارج شد یا قبل از خروج امریکا؟ اگر اینطور باشد که ایران هم در ۵ مرحله تعهداتش را کم کرده؛ در این صورت تکلیف این موارد چه می‌شود؟ / منطقی این است که نتایج ۶ دور مذاکره قبلی را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم
یک کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: «منطقی‌ست که نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.»

یک کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: «منطقی‌ست که نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.»

به گزارش «انتخاب»، بنا بر گفته‌های علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس، در نشست غیرعلنی مجلس که امیرعبداللهیان در آن حضور داشته است، اعلام کرده است که آمریکا حتما باید قبل از مذاکره، یک اقدام جدی انجام دهد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره اینکه آیا می‌توان این گفته وزیر امور خارجه را یک پیش شرط برای مذاکره تلقی کرد، عنوان کرد: «این پیش شرط نیست بلکه یک انتظاری است که ایران بیان کرده و در واقع می‌خواهد بگوید اگر امریکا تمایلش برای شروع مذاکرات جدی‌ست، باید یک اقدامی اساسی انجام دهد تا نشان دهد که فقط حرف نیست و عمل را هم انجام می‌دهد. مورد دیگر هم این است که مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد که مسئله حل شود. چرا که الان شبهه‌ای مطرح است و آن هم این است که مذاکره همینطور طولانی شود بدون اینکه به یک نتیجه قطعی دست پیدا کنند.»

وی درباره اینکه آیا درخواست امیرعبداللهیان امکان‌پذیر است، گفت: «درخواستی که ایشان مطرح کرده، امکان پذیر است. یعنی امریکا اگر بخواهد، می‌تواند قبل از شروع مذاکرات اقدامی انجام دهد که حداقل بخشی از آن اقدام ترامپ که از برجام خارج شد و ضرر و زیان هنگفتی را به ایران وارد کرد، جبران کرده باشد. مخصوصا درخواستی مطرح کردند که امریکا ده میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را ازاد کند که در واقع امریکا در این مورد قرار نیست پولی بپردازد بلکه این حق مردم ایران است که ناجوان‌مردانه تحت فشار امریکا در کره جنوبی، ژاپن، هند و در خیلی از کشور‌ها دارایی داریم که بلوکه شده؛ حالا اگر بخشی از این‌ها آزاد شود، نشانه‌ای از آن است که امریکا در مذاکرات آتی جدی است و واقعا می‌خواهد که به نتیجه مورد نظر برسد.»

بهشتی‌پور در تحلیل سخن امیر‌عبداللهیان مبنی بر اینکه مذاکرات باید از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، از سر گرفته شود، تصریح کرد: «نمی‌دانم منظور ایشان از اینکه از اردیبهشت ۹۷ شروع کند چیست. چون ایران از اردیبهشت ۹۷ یک سال صبر کرد که شاید اروپا به تعهدات یازده‌گانه‌اش عمل کند که عمل نکرد. سپس در فرودین ۱۴۰۰ مجوز صادر شد که مذاکرات انجام شود، اما به صورت غیر مستقیم یعنی با خود امریکا مذاکره نشود و با اتحادیه اروپا مذاکرات انجام شود. از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان از جمله بنده تاکید کردیم که اروپا بدون امریکا نمی‌تواند کاری کند و در گذشته هم این امر ثابت شده.»

وی افزود: «این کاری که با اروپا صحبت کنیم و اروپا پیام ببرد به امریکا و از آن طرف امریکا پیام به اروپا بدهد، این جز طولانی کردن مذاکرات نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. شش دور مذاکرات انجام و چارچوب‌هایی مشخص شده؛ حالا اینکه برگردیم به اردیبهشت ۹۷ را من مفهمومش را متوجه نمی‌شوم که منظور امیر‌عبداللهیان چیست؟ یعنی برگردد به مقطعی که امریکا از برجام خارج شد یا قبل از خروج امریکا؟ اگر اینطور باشد که ایران هم پنج مرحله تعهداتش را از اردیبهشت ۹۷ به بعد، ظرف مدت یک سال کم کرده و بعد قانون مجلس را به اجرا گذاشته است. در این صورت تکلیف این موارد چه می‌شود. نمی‌دانم منظور چیست، اما منطقی‌ست که ما نتایج شش دوره مذاکرات را روی میز بگذاریم و مسائل مورد اختلاف را حل کنیم.»

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست گام به گامی که امیر‌عبداللهیان گفته است که دنبال می‌کنیم، همان سیاست اقدام در برابر اقدام نیست که اصولگرایان پیش از این مخالفش بودند، گفت: «خیر تفاوت سیاست گام ب گام با اقدام در برابر اقدام این است که گام به گام به طور مثال می‌گوید که بیایید تا در مورد مسائل هسته‌ای به توافق برسیم، سپس اگر رسیدیم و اجرا شد و موفقیت‌آمیز هم بود، برویم مرحله بعد و بر سر موضوع دیگری به گفتگو بنشینیم.»

بهشتی‌پور در تعریف سیاست اقدام در برابر اقدام عنوان کرد: «سیاست اقدام در برابر اقدام، مفهومش این است که طرف مقابل در یک اقدام به عنوان مثال دارایی‌های ایران را آزاد کند، در مقابل ایران هم فرضا غنی سازی ۶۰ درصد را متوقف کند. اقدام در برابر اقدام یعنی اینکه طرف مقابل یک کاری را به به طور مشخص انجام می‌دهد، در مقابلش هم ایران یک کار مشخصی را انجام می‌دهد. اما سیاست گام به گام یک پکیج کلی است درباره یک موضوعاتی، ما مذاکره می‌کردیم اسمش هم برجام بود و فقط هم در مورد مسائل هسته‌ای بود، اما گفتند گام بعدی بیاییم در برابر مسائل غیر هسته‌ای هم گفتگو کنیم.»

این کارشناس مسائل هسته‌ای، تاکید کرد: «من برداشتم این است که در سیاست گام به گام ایران را می‌خواهند بکشانند پای مذاکرات غیر هسته‌ای، اما سیاست اقدام در برابر اقدام به طور مشخص می‌گوید شما یک کاری انجام دادی، من هم در مقابل کاری را انجام می‌دهم یا توافق می‌کنند هر دو یک اقدامی را انجام دهند، حالا اینکه طرف مقابل این را می‌پذیرد یا خیر، بنده پیش‌بینی‌ام این است که نمی‌پذیرد؛ چرا که در گذشته هم بار‌ها این موضوع مطرح شد، اما انجام ندادند. ما باید کاری کنیم که به یک راه حلی برسیم و راهی را باز کنیم.»

وی اضافه کرد: «در دیپلماسی ده‌ها راه وجود دارد. نباید موضوع آنقدر طولانی شود چرا که طولانی شدن موضوع به منزله آن است که از لحاظ اقتصادی ضرر و زیان برای ایران بیشتر است و این برای ایران خوب نیست که این موضوع طولانی شود، چون تبعات تحریم‌ها بر دوش ایران است نه طرف مقابل.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.