تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1400 - 8:03
کد خبر : 80520

دولت باید خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا را پرداخت کند؟

دولت باید خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا را پرداخت کند؟

آرمان شرق- یکی از موضوعات بسیار مهم در دوره کرونا، مسئولیت حاکمیتی و شیوه حکمرانی است و با توجه به شیوع بیماری فراگیر کرونا که به ابتلای بسیاری از انسان‌ها و مرگ بسیاری از آنها منجر شده، موضوع مسئولیت حاکمیت در این زمینه جدی است. دولت مسئولیت ذاتی دارد تا در ابعاد مختلف امنیت جامعه را تأمین کند و با توجه به توانایی و اقتدار دولت و امکاناتی که در اختیار دارد، این مضووع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور در همایش کرونا که در دانشکده رفاه برگزار شد، به این سؤال پاسخ داد که آیا دولت باید خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا را پرداخت کند؟

به گزارش تجارت‌‎نیوز، غلامعباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و دادیار دیوان عالی کشور در همایش ملی کرونا درباره مسئولیت دولت‌ در دوره بحران کرونا، گفت: در خصوص مسئولیت دولت در دوران بحران‌ها، هم در حقوق داخلی و هم در اسناد بین‌المللی، مقررات و الزاماتی داریم و بنا بر این الزامات قانونی و نیز، مطابق وظایف ذاتی دولت‌ها که حفظ امنیت و ابعاد مختلف آن مانند امنیت اجتماعی و امنیت زیستی از جمله آنهاست، وظیفه دولت تأمین سلامت آحاد جامعه است. حال در اینکه آیا دولت مسئولیت جبران خسارات وارده ناشی از بروز بحران کرونا را دارد یا نه، در قانون مدیریت بحران کشور مقراراتی آمده که بر اساس آن، در برخی بحران‌های اجتماعی دولت باید جبران خسارات کند اما اینکه اگر خسارت ناشی از بحران‌هایی مانند بحران کرونا و بیماری‌های واگیردار به افراد وارد شود، رابطه سببیت برای مسئول شناختن جران خسارت وجود دارد که نیازمند بحث است.

وی همچنین گفت: برقراری رابطه بین مسئولیت دولت و زیان‌های وارده سخت است. باید بین دولت با مدیران دولتی که مسئولیت دارند، تفاوت قائل شویم. ممکن است مدیران در انجام وظایف خود کوتاهی کنند مانند ترک فعل مسئولان که مبتلابه است. بر این اساس نمی‌‌توان دولت را مقصر شناخت و باید مدیر، مسئول شناخته شود.

ترکی تأکید کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در دوره کرونا، مسئولیت حاکمیتی و شیوه حکمرانی است و با توجه به شیوع بیماری فراگیر کرونا که به ابتلای بسیاری از انسان‌ها و مرگ بسیاری از آنها منجر شده، موضوع مسئولیت حاکمیت در این زمینه جدی است. دولت مسئولیت ذاتی دارد تا در ابعاد مختلف امنیت جامعه را تأمین کند و با توجه به توانایی و اقتدار دولت و امکاناتی که در اختیار دارد، این مضووع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.