تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 16:57
کد خبر : 79870

تحریم، چگونه ایران را از مسیر بلندپروازانه هند برای اتصال به اروپا حذف کرد؟

تحریم، چگونه ایران را از مسیر بلندپروازانه هند برای اتصال به اروپا حذف کرد؟

آرمان شرق- ایران به عنوان کشوری کوهستانی کمبود زیرساخت دارد و مشکل اینجاست که ایران تحت تحریم و همکاری اقتصادی با آن پرریسک است. در نتیجه تا زمانی که ایران تحت تحریم باشد، این کریدور پرابهام خواهد ماند.

چین و هند مانند سگ و گربه بر سر نفوذ در آسیا می‌جنگند. در سال‌های اخیر چین با تمرکز بر نیمکره شرقی دست بالاتر را پیدا کرده. در این بین، پروژه جاده ابریشم چین، هند را در این رقابت به هراس انداخته.

چین و هند مانند سگ و گربه بر سر نفوذ در آسیا می‌جنگند. در سال‌های اخیر چین با تمرکز بر نیمکره شرقی دست بالاتر را پیدا کرده. در این بین، پروژه جاده ابریشم چین، هند را در این رقابت به هراس انداخته.

به گزارش «انتخاب»، جاده ابریشم جدید چین، هند را دور می‌زند و در نگاهی کلان تر، اساسا برخی طرح‌های چین دقیقا با هدف جلوگیری از ورود هند به بازار آسیا طراحی شده اند.

حالا هند برای مقابله با این طرح چین، چند کریدور تجاری بلندپروازانه را طراحی کرده.

اولین کریدور، کریدور بین المللی به غرب موسوم به شمال – جنوب بود که اولین بار در سال ۲۰۰۰ تایید شد. این مسیر از بمبئی آغاز شده در مسیر دریایی به بندرعباس می‌رسد و از آنجا با راه آهن به باکو و آستاراخان روسیه و سپس مسکو و در نهایت سن پترزبورگ می‌رسد و ۷۲ هزار کیلومتر طول دارد.

سال ۲۰۱۴ آزمایشی انجام شد و نشان داد که این کریدور ۴۰ درصد سریعتر و ۳۰ درصد ارزان‌تر از مسیر قدیمی دریایی است که از کانال سوئز و مدیترانه عبور می‌کند.

در این بین ایران به عنوان کشوری کوهستانی کمبود زیرساخت دارد و مشکل اینجاست که ایران تحت تحریم و همکاری اقتصادی با آن پرریسک است. در نتیجه تا زمانی که ایران تحت تحریم باشد، این کریدور پرابهام خواهد ماند.

اقدام دیگر هند آن بود که کشور‌های کوچک‌تر را به خود متمایل کند. دهلی ۳۵۰ میلیون دلار کمک مالی به کشور‌های کوچکتر برای کاهش نفوذ چین کرد، اما این طرح هم نتیجه معکوس داد و به جز افغانستان بقیه به چین نزدیک شدند. البته در افغانستان هم با پیروزی طالبان عملا دستاورد‌های هند از دست رفت.

در ۲۰۱۷ هند راهبرد متفاوتی داد و با ژاپن متحد شد تا کریدور آسیا – افریقا را تشکیل دهد، اما این پروژه تا ۲۰۲۱ پیشرفتی نداشت و به نظر می‌رسید صرفا بلوفی برای پررنگ نشان دادن روابط هند و ژاپن بوده.

اما تازه‌ترین طرح هند عبور از کشور‌های عربی، اسرائیل و در نهایت یونان است. در این طرح هند از طریق دریا به امارات وصل می‌شود. سپس با ره آهن از طریق اردن و عربستان به اسرائیل می‌رود و در نهایت با کشتی به یونان و از آنجا به آلمان می‌رود. این طرح عملا ایران را از کریدور حذف می‌کند. عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب به این طرح کمک کرده. راه آهنی که از امارات و عربستان و اردن به اسراییل می‌رود تقریبا کامل است و فقط ۳۰۰ کیلومتر آن باقی مانده.

اما مشکل هند این است که تجارت با عربستان و اسرائیل می‌تواند به روابطش با ایران صدمه بزند و دهلی را وارد بازی قدرت خاورمیانه کند.

مشکل دیگر هند این است که بندر یونان متعلق به چین است و ه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.