تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 8:23
کد خبر : 79842

با نیروی نظامی نمی‌توان یک کشور را بر اساس دموکراسی اداره کرد

با نیروی نظامی نمی‌توان یک کشور را بر اساس دموکراسی اداره کرد

آرمان شرق- ایالات متحده در کره جنوبی موفق شد، اما در ویتنام و افغانستان به دلیل عدم ایجاد بوروکراسی قوی شکست خورد. تلاش ایالات متحده در عراق موفقیت آمیز بود اما توسط دولت عراق متوقف شد. آمریکا با هدف حقوق بشری در افغانستان حاضر شد ولی نتوانست به اهداف خود برسد.

استاد کانادایی تاکید کرد: حمایت آمریکا از اسرائیل در دولت بایدن هم ادامه دارد و اسرائیل و عربستان محرک‌های اصلی سیاست آمریکا علیه ایران هستند.

اسپنسر چرچیل، استاد علوم سیاسی و مطالعات امنیتی دانشگاه کانکوردیا کانادا است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تحولات و اتفاقات اخیر پرداخت.

ایران باید به نحوی از اهرم نفوذ بر اروپا برخوردار شود

وی در ابتدا در مورد بی‌اعتمادی شکل گرفته میان ایران و آمریکا از زمان ترامپ گفت: در زمانی که توافقی شکل می‌گیرد، دیگر دلیلی برای اعمال تحریم وجود ندارد. نباید توافق منجر به شکل‌گیری تحریم به دلایل دیگر مانند جنگ نیابتی عربستان سعودی، انتقال نفت به حزب الله، حمایت از انصارالله و مسائل مربوط به حقوق بشر شود.

وی در ادامه افزود: ایران باید به نحوی از اهرم نفوذ بر اروپا برخوردار شود، اما ایران با روابط نزدیک‌تر با چین ممکن است متحدان احتمالی خود در ژاپن و سایر کشورهای اروپایی که از روابط نزدیک با چین ناراضی هستند را از دست بدهد.

آمریکا به حمایت از عربستان و صهیونیسم ادامه می‌دهد

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: دلیل بی‌اعتمادی موجود بین طرفین، حمایت آمریکا از صهیونیسم است. بی‌اعتمادی مشکل نیست؛ موضوع این است که حمایت از صهیونیسم و ​​عربستان در واشنگتن در زمان بایدن به اندازه ترامپ قوی است.

اسرائیل و عربستان سعودی محرک‌های اصلی سیاست آمریکا علیه ایران هستند

وی در ادامه با رد احتمال درگیری میان ایران و‌ آمریکا به صورت جنگ گفت: بعید است که آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را دنبال کند. از طرفی هم تا زمانی که روسیه به فروش سلاح به ایران می‌پردازد، اسرائیل از حمله نظامی به ایران خودداری می‌کند. اسرائیل و عربستان سعودی محرک‌های اصلی سیاست‌های آمریکایی علیه ایران هستند.

با نیروی نظامی نمی‌توان یک کشور را بر اساس دموکراسی اداره کرد

وی در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: رد کامل مشروعیت سیاسی اسلام توسط کشورهای غربی منجر به یک رژیم سکولار و بدون حمایت عمومی شد. با استفاده از نیروی نظامی نمی‌توان یک کشور را بر اساس دموکراسی اداره کرد. از طرفی هم دموکراسی هرگز نمی‌تواند از سوی کشور دیگری تحمیل شود، اما توسعه اقتصادی می‌تواند به وسیله نیروهای خارجی در کشور مستعمره شکل گیرد.

رقابت‌های نظامی چین و آمریکا تنش در منطقه را افزایش می‌دهد

چرچیل ادامه داد: ایالات متحده در کره جنوبی موفق شد، اما در ویتنام و افغانستان به دلیل عدم ایجاد بوروکراسی قوی شکست خورد. تلاش ایالات متحده در عراق موفقیت آمیز بود اما توسط دولت عراق متوقف شد. آمریکا با هدف حقوق بشری در افغانستان حاضر شد ولی نتوانست به اهداف خود برسد.

این استاد دانشگاه همچنین با ابراز نگرانی در مورد تنش در منطقه گفت: رقابت‌های نظامی چین و آمریکا می‌تواند تنش در منطقه را افزایش دهد و نگران‌کننده باشد.

آژانس در مورد ایران تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ قرار گرفته‌ است

وی در مورد بیانیه‌های آژانس در مورد ایران گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان حقوقی است و هیچ نفوذ خاصی ندارد اما در مورد ایران تحت تاثیر فشارهای غربی و قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است در حالیکه در مورد پاکستان و اسرائیل این گونه عمل نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.