تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 0:27
کد خبر : 79229

مشارکت ذوب‌آهن در ساخت یک میلیون مسکن

مشارکت ذوب‌آهن در ساخت یک میلیون مسکن

آرمان شرق- ذوب‌آهن به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولاتش، تمرکز خود را بر تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا همچون ریل، تولید ورق برای سازه‌های فولادی جهت ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، انواع تیرآهن‌های H و … قرار داده است.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی در فولادسازی کشور و با وجود تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا، کماکان با تامین مواد اولیه روبه‌رو است. هرچند این شرکت طی چند سال گذشته توانسته از زیان انباشته خود عبور کند و به سوددهی برسد. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در لایو اینستاگرامی با محوریت گزارش عملکرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: بیش از ۷۵درصد تولید فولاد دنیا همانند ذوب‌آهن است و تصور غلطی وجود دارد که مدل تولید ذوب‌آهن را قدیمی بدانیم و با حرف غیرکارشناسی عنوان کنیم که دلیل سوددهی پایین ذوب‌آهن شیوه قدیمی تولید آن به روش کوره بلند است.

منصور یزدی‌زاده با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن از یارانه انرژی بهره کمتری می‌برد، در حالی‌که امروز معیار سنجش برای واحدهای فولادی آنهایی هستند که یارانه دریافت می‌کنند، گفت: هزینه حامل‌های انرژی برای ذوب‌آهن ۵۰درصد قیمت تمام‌شده است، درحالی‌که برای دیگر واحدهای فولادی ۸ تا ۱۰درصد است و باید توجه داشت که تفاوت نرخ انرژی روی قیمت تمام‌شده محصولات ذوب‌آهن تاثیرگذار است. یزدی‌زاده با تاکید بر اینکه ذوب‌آهن در گذر زمان بیشتر تجهیزات و فناوری‌های خود را به‌روز کرده است، گفت: ذوب‌آهن اصفهان در شرایطی که از یارانه انرژی بهره‌مند نیست، برای اینکه در مقیاس جهانی بماند، چاره‌ای به جز تولید محصول با ارزش‌افزوده بالا ندارد، به همین دلیل به سمت تولید ریل پیش رفت، از سوی دیگر باید هزینه‌های تولید خود را مدیریت کند تا در داخل رقابت‌پذیر باشد. وی یادآور شد: ذوب‌آهن امروز توان تولید محصولاتی را دارد که از نظر کیفیت و سودآوری در مقیاس جهانی قابل رقابت است. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اعتقاد بر اینکه اگرچه صنعت فولاد چندان سودآور نیست، اما برای دولت‌ها صنعتی استراتژیک به‌شمار می‌رود، گفت: با نگاهی واقع‌بینانه می‌توانیم با تکیه بر توان کارشناسان، دانش و تجربه ذوب‌آهن اصفهان، مدل تولید محصولات مورد نیاز کشور و حتی محصولات صادراتی را به این شرکت پیشنهاد دهیم، زیرا ذوب‌آهن توان تولید دارد. به گفته یزدی‌زاده، امروز در سبد محصولات ذوب‌آهن به ترتیب محصولاتی همچون ریل، انواع کلاف، تیرآهن، شمش‌های کیفی و در آخر میلگرد دارای ارزش‌افزوده بالا قرار دارند.
ریل از تولید تا صادرات

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درباره پروژه تامین و تولید ریل نیز عنوان کرد: پیشنهاد تولید ریل در ذوب‌آهن در سال ۱۳۷۵ مطرح شد و قرار بود این کار در کارگاه نورد ۶۵۰ انجام شود، اگرچه ذوب‌آهن در سال ۱۳۷۲ نخستین تجربه تولید ریل را داشت، اما در آن زمان تجهیزات تخصصی تولید این محصول را در اختیار نداشت.

یزدی‌زاده با بیان اینکه در آن زمان البته طرح‌های دیگری به غیر از ریل در اولویت ذوب‌آهن قرار گرفت، گفت: ذوب‌آهن زمانی استارت طرح توازن را زد که فولاد سبا در ذوب‌آهن اجرا شد، اگرچه بعدها این مجموعه به فولادمبارکه واگذار شد. در آن زمان پروژه‌های خوبی در ذوب‌آهن استارت زده شد و به نوعی پروژه تولید ریل به حاشیه رفت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در آن زمان با توجه به واردات راحت ریل به کشور، این محصول در داخل چندان طرفدار نداشت و این وضعیت تا سال ۸۴ ادامه یافت و تفاهم‌نامه‌ای بین ذوب‌آهن اصفهان و وزارت راه برای تولید ریل U۳۳ و در مرحله دوم توسعه زیرسقفی و در مرحله سوم راه‌اندازی کارگاه تخصصی تولید ریل منعقد شد.

یزدی‌زاده گفت: در نهایت با تلاش‌های انجام‌شده در سال ۱۳۹۲ با همراهی هیات‌مدیره پروژه ریل کلید خورد و این محصول استراتژیک در کارگاه نورد ۶۵۰ تولید می‌شود.

وی درباره ظرفیت تولید ریل در ذوب‌آهن گفت: اگر ذوب‌آهن تنها بخواهد در کارگاه نورد ۶۵۰ ریل تولید کند، به‌ویژه بعد از نصب اره و دریل، ظرفیت تولید ریل تا ۴۰۰هزار تن را خواهد داشت، اما به‌دلیل اینکه کارگاه نورد ۶۵۰ کارگاهی استراتژیک است، در آن انواع نورد، تیرآهن، آرک و … و به نوعی سبد مورد نیاز محصولات در این کارگاه تولید می‌شود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ذوب‌آهن سالانه توان تولید نیاز ریل کشور را به‌طور کامل دارد، اظهار کرد: در بهترین شرایط ذوب‌آهن توان تولید سالانه ۱۲۰هزار تن انواع ریل را دارد و همچنین توان صادراتی این محصول وجود دارد. وی همچنین یادآور شد: با ورود تجهیزات ریل قادر شده‌ایم، انواع محصولات استراتژیک همچون تیرآهن‌های H یا آرک را در کارگاه تولید ریل تولید کنیم. یزدی‌زاده درباره صادرات ریل نیز توضیح داد: سال گذشته قرارداد صادرات ریل به افغانستان منعقد شد که به‌دلیل مباحث تحریمی با دخالت آمریکا اجازه این کار داده نشد، البته تقاضا برای ریل ذوب‌آهن وجود دارد و به‌دنبال عملیاتی کردن آن هستیم. وی تاکید کرد: تولید ریل دروازه‌ای برای ذوب‌آهن جهت تولید محصولات استراتژیک با محصولات ارزش‌افزوده بالاست و نگاه ما بازار داخل نیست. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین یادآور شد: در افق ۱۴۰۴ کشور باید به ۲۵هزار کیلومتر ریل می‌رسیدیم که امروز تنها ۱۳هزار کیلومتر ریل‌گذاری شده است. البته رکورد ریل‌گذاری با ۷۰۰ کیلومتر ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن شکسته شد و به نوعی معتقدم ذوب‌آهن با تولید ریل توانایی‌های دیگر خود را اثبات کرد.
دیوار فولادی‌ها در زمینه قیمت‌گذاری همیشه کوتاه است

یزدی‌زاده همچنین درباره قیمت‌گذاری دستوری گفت: بحث قیمت‌های دستوری ریشه در تاریخ ذوب‌آهن دارد، این درد مزمن کشور است و دیوار فولادی‌ها در این خصوص همیشه کوتاه است.

به اعتقاد وی، پیش از قیمت‌گذاری دستوری باید دید تولیدکنندگان از کجا رانت می‌گیرند و کجا سنگ‌آهن رایگان می‌برد، باید زنجیره فولاد را مورد بررسی قرار دهیم، امروز عدم تعادلی در زنجیره فولاد ایجاد شده، در حالی‌که باید در زنجیره فولاد تعادل ایجاد کنیم.

مشکلات ذوب‌آهن در زمینه تامین سنگ‌آهن

یزدی‌زاده گفت: امروز ذوب‌آهن انرژی را به‌صورت آزاد دریافت کرده و هزینه بالایی برای نیروی انسانی پرداخت می‌کند، از سوی دیگر در تامین سنگ‌آهن دچار مشکل است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب ۸درصد تولید فولاد کشور را تامین می‌کند که باید ۸درصد سنگ‌آهن به آن اختصاص یابد، گفت: ذوب‌آهن امروز خواهان حداقل ۶میلیون تن سنگ‌آهن است و با توجه به اینکه یارانه انرژی نمی‌گیرد همواره در تامین سنگ‌آهن از قافله عقب می‌ماند و دچار مشکل است.

یزدی‌زاده همچنین در مورد تامین سنگ‌آهن مورد نیاز ذوب‌آهن گفت: برای ذوب‌آهن تامین آب و سنگ‌آهن مهم است، ما از نظر تامین سنگ‌آهن در کشور مشکل نداریم و اگر سرمایه‌گذاری در عمق نکنیم، تا ۱۱سال آینده با کمبود سنگ‌آهن مواجه می‌شویم.

یزدی‌زاده با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان تنها شرکتی است که سنگ‌آهن دانه‌بندی مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن به میزان ۶میلیون تن مواد آهن‌دار نیاز دارد که از این میزان به حدود یک‌میلیون تن گندله و کنسانتره و ۵ میلیون تن سنگ‌آهن با عیار بالای ۶۰ نیاز دارد. وی با انتقاد از تبدیل سنگ‌آهن با اف‌ای ۶۰ و ۶۳ به کنسانتره یا صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی گفت: این در حالی ‌است که ذوب‌آهن نیاز به این سنگ‌آهن دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: سال گذشته ذوب‌آهن به‌واسطه دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، کوره بلند شماره‌۱ را راه‌اندازی کرد و قرار شد سنگ‌آهن مورد نیاز آن تامین شود، اما این کار انجام نشد، در حالی‌که ذوب‌آهن مطابق وعده این کار را انجام داد.
راهکارهایی برای مشکل کمبود سنگ‌آهن

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه امسال با وجود مشکلات آب و برق به واسطه راه‌اندازی کوره شماره۱ رشد تولید چدن داشته‌ایم، گفت: هم‌اکنون سه کوره ذوب‌آهن به‌شدت نیازمند سنگ‌آهن است. یزدی‌زاده تاکید کرد: اگر قرار است دولت فکری به حال سنگ‌آهن ذوب‌آهن نکند، این شرکت به سمت واردات خواهد رفت. در این شرایط قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات این شرکت معنا ندارد و صادرات برای ما به‌صرفه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر وقتی به ذوب‌آهن سنگ‌آهن نمی‌دهند تنها می‌توانیم تولید محصولات کیفی داشته باشیم و محصولاتی همچون میلگرد را دیگر نباید تولید کنیم، گفت: امروز ذوب‌آهن نیازمند حمایت منطقی است و هم‌اکنون مشکل تامین مواد اولیه برای سه کوره بلند با گنجایش ۵ هزار مترمکعب داریم و اگر مواد اولیه کیفی موردنیاز ذوب‌آهن به‌طور کامل تامین شود، تولید سالانه این سه کوره باید بالای ۶۰۰هزار تن باشد، اما امروز این امکان وجود ندارد. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به راهکارهایی برای حل این مشکل گفت: اگر مواد اولیه مورد نیاز ذوب‌آهن تامین نشود، ناچاریم به‌جای سنگ‌آهن، گندله را جایگزین کنیم، اگرچه هزینه‌های تولید ما افزایش می‌یابد، ولی چاره‌ای جز این نخواهیم داشت، زیرا اکنون در مسیر تولید محصولات با ارزش‌افزوده و سودآوری هستیم.
مشارکت در ساخت یک میلیون مسکن

یزدی‌زاده همچنین درباره برنامه ذوب‌آهن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم اظهار کرد: امروز کشور نباید با داشتن ظرفیت زمین و تولید محصولات مختلف ساختمانی دغدغه مسکن داشته باشد، بنابراین باید در اتاق فکری موانع تولید را بررسی کنیم. وی ادامه داد: ذوب‌آهن به‌عنوان تولیدکننده محصولاتی همچون انواع تیرآهن‌های H و … می‌تواند به افزایش تولید مسکن کمک کند. وی افزود: این اتاق فکر باید دغدغه‌های تولیدکنندگان زنجیره تولید مسکن از جمله فولادی‌ها، کاشی، سیمان و … را برطرف کند، در این شرایط شاید در سال نخست نه، اما طی سه سال می‌توان به ساخت یک میلیون واحد رسید.
چشم‌انداز سهام ذوب‌آهن

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ادامه درباره وضعیت مالی شرکت ذوب‌آهن عنوان کرد: زمانی که مدیرعامل ذوب‌آهن شدم، این شرکت ۲هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت، ولی به‌تدریج شرایط و نگاه بانک‌ها به این مجموعه تغییر کرد. یزدی‌زاده تصریح کرد: مجموعه اقدامات مدیریتی از سال ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹در تولید محصولات با ارزش‌افزوده، تلاش پرسنل این شرکت و… سبب شد تا ذوب‌آهن در مسیر سودآوری قرار گیرد. وی تاکید کرد: امسال در کنار مشکل تامین مواد اولیه با توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه آب و با وجود مشکل تامین برق و خروج نیروگاه‌هایمان از مدار ۱۰درصد رشد تولید داشته‌ایم. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نقش حامل‌های انرژی در ذوب‌آهن ۵۰ درصد است، تصریح کرد: این موضوع موجب افزایش ریسک تولید شرکت می‌شود. با وجود تمام این مشکلات سهامداران باید به آینده این شرکت امیدوار باشند، اگرچه امروز ذوب‌آهن در فرابورس است، اما درخواست ورود این شرکت به بورس را داده‌ایم که هنوز قطعی نشده است.
طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به طرح‌های توسعه ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده محصولاتش، تمرکز خود را بر تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا همچون ریل، تولید ورق برای سازه‌های فولادی جهت ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، انواع تیرآهن‌های H و … قرار داده است. همچنین در حوزه آب در پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان سرمایه‌گذاری کرده و در قالب قرارداد BOT در پروژه خرید و تصفیه پساب با شرکت آبفای استان مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.