تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1400 - 0:01
کد خبر : 79116

خبر جدید از اینترنت ماهواره‌ای/اینترنت بدون فیلتر در ایران چه شد؟

خبر جدید از اینترنت ماهواره‌ای/اینترنت بدون فیلتر در ایران چه شد؟

آرمان شرق- همزمان بالا گرفتن گلایه کاربران ایرانی به طرح صیانت در فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی، خبر وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی به اینترنت آزاد باعث امیدواری بسیاری از کاربران ایرانی شد. اما اینترنت ماهواره‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

به تازگی ایلان ماسک اعلام کرده است اینترنت ماهواره‌ای به زودی از نسخه بتا خارج شده و در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. اما باید دید این نوع اینترنت در ایران مجوز فعالیت را دریافت می‌کند؟

همزمان بالا گرفتن گلایه کاربران ایرانی به طرح صیانت در فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی، خبر وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی به اینترنت آزاد باعث امیدواری بسیاری از کاربران ایرانی شد. اما اینترنت ماهواره‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

خبر روی کار آمدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران بسیاری از کاربران را به این موضوع امیدوار کرد که مباحثی مانند فیلترینگ به کلی از بین خواهد رفت و سرویس‌های که فیلتر شدند مانند یوتیوب با سرعت و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت.

ایلان ماسک گفته بود اینترنت ماهواره‌ای تا اواخر شهریورماه قابل استفاده است، اما بعد گذشت حدود دو ماه آیا خبری از سرویس‌دهی اینترنت ماهواره‌ای در ایران هست؟

اینترنت ماهواره‌ای به کجا رسید؟
ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده است که اینترنت ماهواره‌ای ⁧‫استارلینک‬⁩ که امید بسیاری برای داشتن جهانی بدون فیلتر است، به‌زودی از مرحله بتا خارج شده و روند جدیدی را آغاز می‌کند تا تعداد افراد و مناطق بیشتری به این اینترنت دسترسی پیدا کنند.

اما به نظر می‌رسد به گفته کارشناسان این حوزه، سرویس‌دهی رسمی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران دور از انتظار است چرا که هزینه بالای تهیه تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای و گرفتن مجوز استفاده از این نوع اینترنت از وزارت ارتباطات می‌تواند با مشکلات فراوانی همراه باشد.

یکی از کاربران نسبت به اینترنت ماهواره‌ای ابراز ناامیدی کرد و گفت: « چه ساده هستیم گول تبلیغات از کجا اینترنت ماهواره‌ای بخریم میخوریم دارن هواس شمارو پرت می کنن که اینترنت قطع کنن، هنوز همه جای اروپا اینترنت ماهواره‌ای نداره اونوقت منتظر هستین ایران بیادش با این قیمت بسیار بالایی که تحهیزات و پرداخت ماهیانه داره.»

«این تجهیزات اینرنت ماهواره‌ای هرگز به ایران نمیرسه که ما با خیال راحت نصب کنیم و استفاده کنیم اگرم برسه میان جمع میکنن.»

فردی که به هزینه‌های بالای تعیین شده برای تجهیزات این نوع اینترنت اعتراض داشت، نوشت: «ما که بدبخت بیچاره‌ایم باید فیلتر بشیم ، لذت اینترنت ماهواره‌ای هم باید بچه پولدارای بالا شهر ببرن که این پولا نصف پول تو جیبی روزانشونم حساب نمیشه.»
تحقق اینترنت ماهواره‌ای در ایران تا چند سال دیگر
کاربران زیادی اما در رابطه با اینترنت ماهواره‌ای ابراز امیدواری کردند چرا که این فناوری تولید و اجرایی شده و بالاخره به همه کشورهای دنیا خواهد آمد.

«روزی به اینترنت جهانی و پرسرعت و بدون فیلتر دست پیدا میکنیم.»

«حتی اگر این اینترنت هم به ایران نیاد و کاربران نتونن استفاده کنن … مطمئن باشید سرعت تکنولوژی در جهان با سرعت نور پیش میره … در آینده این اتفاق میوفته.»

کاربری در رابطه با هزینه بالای تجهیزات نیز نوشت: «سرعت اینترنت ماهواره‌ای کم کم ۱۵۰ مگابایت خواهد بود. تو ایران راحت میشه یک دیش رو برای ۱۵ تا خانواده تو یک مجتمع به کار برد و اینترنت رو اشتراکی استفاده کرد. این جوری هزینه ماهیانه اینترنت نصف خواهد شد.»

بنابراین در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای آسان و با قیمت مناسب در اختیار کاربران به خصوص کاربران ایرانی قرار نگرفته و شاید در سال‌های آینده ایرانیان بتوانند به اینترنت ماهواره‌ای دست پیدا کنند.

سوالی که در پایان به وجود می‌آید حالا که اینترنت ماهواره‌ای در دسترس عموم قرار می‌گیرد، این است که آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر می‌کند؟ چرا که بر اساس گفته محمدجواد آذر جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در ۱۲ تیرماه امسال، هر شرکتی بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست و این امکان وجود دارد که کاربران ایرانی نتوانند از سرویس‌دهی این اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنند./ تجارت‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.