تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 7:38
کد خبر : 79073

با پایان ماه عسل دولت،سختی ها شروع می شود/به زودی دولت رییسی هم حرفهای واقعی خواهد زد

با پایان ماه عسل دولت،سختی ها شروع می شود/به زودی دولت رییسی هم حرفهای واقعی خواهد زد

آرمان شرق-دولت و نظام هم بعد از مدتی باید تصمیم بگیرد. اگر دنبال بمب اتم است، باید کمربندها را سفت ببندیم و حرف از بازگشت و مذاکره نزنیم و برویم دنبال امنیت با بمب اتم. این که بگوییم نمی دانند ووقت می خریم، نظام بین الملل بعد از ۲ ماه پذیرش این حرفها را ندارد. در ۲ ماه آینده ماه عسل دولت تمام می شود وسختی ها شروع خواهد شد.

در کلاب هاوس دیشب خبرآنلاین، موضوع ” از واکسن تا برجام؛ روحانی چه کرد؟ رییسی چه کرد؟ ” مورد نقد و بررسی افراد مختلف قرار گرفت.
عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین «از واکسن تا برجام؛ روحانی چه کرد؟ رییسی چه کرد؟»است که چهره های مختلف سیاسی،صاحب نظران اقتصادی و بین المللی و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را ارائه کردند.

عبدالجواد موسوی عضو شورای سردبیری خبرآنلاین
آقای مهاجری برخی اصطلاحات را مسامحتا می گویند ولی اگر در معنی غرب زدگی تامل کنیم برخی دوستان مدعی انقلابی گری به مراتب غرب زده تر از ما هستند. آنچه از انقلاب و انقلابی گری می فهمند مفهوم ظاهری است. بدو گفتم که صورتها نکو گیر. اینها می خواهند صورت را نکو گیرند. دفاع از ارزشها بخش زیادی اش شعار است. گفتگوی آقای مهاجری با عباس عبدی را ببینید. اگر اصولگرایان می توانند مملکت اداره کنند ما هیچ سهمی نمی خواهیم و می رویم خانه می نشینیم.
خیلی از ما ترجیح می دهیم حرف نزنیم تا مملکت روی روال عادی بیفتد و اقلام اساسی ارزان شود. ایران و ایرانی باشد و بود ونبود ما فرقی ندارد.

س) برخی کاربران به شوخی می گویند اگر واکسن را قرار بود به دیجی کالا سفارش بدهیم اینقدر سریع نمی رسید. واکسن در زمان چه کسی خریداری و ثبت سفارش شده؟

در ۲ ماه آینده ماه عسل دولت تمام می شود وسختی ها شروع خواهد شد
سید حمید حسینی فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران
مردم واکسینه شوند ما راضی هستیم ولو بگویند دولت آقای رییسی کرد. هیاهوی شانگهای و واکسن دو ماه دیگر می خوابد و دیگر قطعا موضوع اصلی کشور نخواهد بود.هلال احمر۳۰ میلیون و از کواکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سفارش داد. سینوفارم امارات اخیرا فعال شده است. قطعا شک نداریم وزارت بهداشت روحانی خیلی بد عمل کرد. بخش خصوصی گفت خودمان می خریم و مجانی می زنیم ولی کارشکنی شد. در این که وزیر بهداشت دولت روحانی همراهی و همکاری نکرد و شروع کرد پروفرم های گران را آورد و گفت بخش خصوصی می خواهد واکسن را ۲۵ دلار بفروشد، نگذاشت کار شود.
الان واکسن در دنیا زیاد شده و بخشی از منابع ما هم آزاد شده و همه از شهرداری تا سپاه در تزریق کمک می کنند.شاهکار است یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن بزنیم.همه نظام کمک می کند که الان نظام مجبور است کمک کند. تا یک ماه دیگر تخم مرغ ۵۵ هزار تومانی را نمی شود گردن روحانی انداخت. بعد از ۲-۳ ماه مردم می پرسند چه شد؟ تورم و گرانی هم هنوز هست و دولت باید جواب بدهد.
بدون حل مسایل بین المللی نمی توانیم مشکلات اقتصادی تورم و ارز و صادرات را حل کنیم. دولت هم ۵-۶ ماه تلاش می کند ظرفیتهای داخلی را به کار ببندد. می شود تا مدتی از این حرفها زد که دولت قبل کارشکنی می کرد. دولت و نظام هم بعد از مدتی باید تصمیم بگیرد. اگر دنبال بمب اتم است، باید کمربندها را سفت ببندیم و حرف از بازگشت و مذاکره نزنیم و برویم دنبال امنیت با بمب اتم. این که بگوییم نمی دانند ووقت می خریم، نظام بین الملل بعد از ۲ ماه پذیرش این حرفها را ندارد. در ۲ ماه آینده ماه عسل دولت تمام می شود وسختی ها شروع خواهد شد.

ما واکسن و مرگ و میر را می بینیم ولی نمی رویم سراغ مسئولی که باعث مرگ مردم شد
علی بخشی تحلیلگر سیاسی
گاهی ما خیلی نقطه بین هستیم و جریان شناس نیستیم. ما نیاز به شناخت جریانها داریم. اتفاق در خلاء نمی افتد. ما مواجه با انسان و حیات او هستیم. باید جریانها را شناخت که چطور این اتفاق افتاده. تعجب می کنم برخی اینطور نگاه نمی کنند. نیاز داریم جریانات را بشناسیم و جریانهایی که مسیرها و ماتریسهایی که فاجعه را رقم می زند بفهمیم و مقابلشان بایستیم. اگر قرار به آبادی جامعه است، تمام توانمان را در نقطه پایانی نگذاریم.
زیارت عاشورا می گوید ما با قاتل امام حسین کاری نداریم ولی کسانی که شرایط قتل را درست کردند باید یقه آنها را چسبید. برخی می گویند ما اقتصاد سیاسی شمشیر هستیم یا فقط پول درمی آورم ولی اسب و نعل و شمشیر مقدماتی را فراهم کردند تا حسین کشته شود. زیارت عاشورا به مقدمات قتل کار دارد و مواخذه می کند. خیلی وقتها این مقدمات فراموش می شود. زمانی از تو ما را می زنند. یزید مانع آب و دسترسی به نیروی انسانی و ادوات جنگ شد. هر کسی حقی را مانع شود یزید روزگار است. تصمیم گیرنده یا کسی که نقشی در نرسیدن واکسن به مردم دارد،خرد و کلان در منطق یزید هستند. باید سراغ مقدمات رفت و منطقها را درآورد. امکان دارد کسی به اسم دین و اصولگرایی این کار را کند که باید مقابلش ایستاد. وقتی حرف از ماتریس باشد باید نیرویمان را بگذاریم تا مانع از فاجعه شویم. ما واکسن و مرگ و میر را می بینیم ولی نمی رویم سراغ مسئولی که باعث مرگ مردم شد.

یکی از مشکلات ما در عرصه سیاسی این است که ریل زیاد عوض می کنیم
دکتر حسن لاسجردی عضو شورای سیاستگذاری خبرآنلاین
یکی از مشکلات ما در عرصه سیاسی این است که ریل زیاد عوض می کنیم و هزینه اش را نه لوکوموتیوران می دهد نه مسافران فصلی بلکه کسانی که اسباب این قطار را فراهم کردند و علاقمند به آن هستند، می دهند. هزینه های ریل و قطار و لوکوموتیو را کسانی می دهند که علاقمند به جامعه هستند.
نظام باید یک تصمیم مهم را بگیرد که آیا قرار است با آمد و رفت دولتها ما ریل عوض کنیم؟ آنچه دیگران بافتند و ساختند چرا باید نابود شود؟ اعتبار، پرستیژ و تکیه گاه ما اینطور خیلی آسیب می بیند. تغییر ریل هزینه بالایی دارد که آن را مردم عادی می پردازند.
دولتها بر اساس مقتضیات روز حرکت می کنند لذا چالشها بر اساس مقتضیات روز است. در دوران انقلاب حرفهای زیادی داشتیم. زمانی امام فرمود ما از آل سعود نمی گذریم ولی بعدا این مشکلات حل شد. نکته مهم در بحث نظامات بین المللی این است که گذر زمان و ایامی که افراد بر مسند هستند باید مورد توجه قرار گیرد. آدمها دیروز را نباید با مختصات امروز ارزیابی کنند. این نکته سبب مشاجرات سیاسی و برخورد می شود. افراد در گذر زمان مورد قضاوت قرار می گیرند.
هیچ دولتی وقتی بر سر کار می آید نمی تواند بگوید همه کارها را من کردم. هیچ دولتی نمی تواند از صفر شروع کند. نظامات بین المللی بر رئال ها استوار است. رئال ها نظام بین الملل را می سازند نه ایده آلها. هر دولتی بعد از رقابت انتخاباتی حتما به رئال ها توجه می کند و تلاش می کند از فضای ابری انتخابات خارج شود و راهکاری برای مشکلات بیابد.برای دولتمردان اعمال سیاستهای دولت فرآیندی زمان بر است و قطاری است که در گذر زمان حرکت می کند. باید تلاش کنیم ایران را بسازیم.
باید حرکت دولتها را فرآیندی دید. به خصوص در نظام بین الملل که مختصات متفاوتی دارد. شاید دولتها مدتها در فضای انتخابات شعار بدهند ولی بعد از مدتی که غبارها می نشیند به واقع گرایی می رسند. به زودی دولت رییسی هم حرفهای واقعی خواهد زد.

س) در مورد اهمیت سلاح اتمی فرمودید و مثال از هند و پاکستان آورید. سلاح هسته ای چقدر می تواند ما را منزوی کرده یا پیشران توسعه ما باشد؟ ما کره شمالی می شویم؟

از زمان پتر کبیر روسها درباره ایران یک سیاست را دنبال می کنند
فیاض زاهد فعال سیاسی
سلاح هسته ای شرایط را برای ما بغرنج می کند. رقابت تسلیحاتی را افزایش می دهد. عربستان سعودی و عراق و حتی مصر تمایل به تجهیز هسته ای می شوند. ضمن اینکه پارادوکسی داریم. روسیه علاقمند به بازی با کارت ما است. وقتی مسایل ما با روسیه مطرح شود،امپراتوری روسیه توسط پترکبیر که پایه گذاری شد او شهری به نام سن پترزبورگ ساخت. از آن زمان روسها درباره ایران یک سیاست را دنبال می کنند. انگلیسیها بارها تغییر سیاست دادند ولی سیاست روسیه یکی است. ایران نباید آنقدر قوی شود که تبدیل به تهدید شود. نه آنقدر ایران ضعیف شود که به دامن غرب بیفتد.
تسلیحات هسته ای ایران باعث میشود مساله ایران تبدیل به تهدید برای روسیه شود. تسلیحات اتمی فرصتهای اقتصادی فراوانی را از کشور می گیرد. اقتصاد ایران در سالهای قبل ۳۰ درصد کوچکتر شده. پاکستان وضعیت بهتری از ما دارد. رشد اقتصادی هندوستان ۱.۸ درصد از چین جلو زده و بنگلادش وضعیت اقتصادی بهتری دارد. ولی ما روز به روز فقیرتر میشویم که جبران این فقر بسیار سخت است. در عین حال جمعیت ما بسیار مهاجرفرست است. ۸ میلیون ایرانی مهاجرند. اینها نیروهای موثر و سرمایه کشور هستند. تاثیر منفی این مهاجرت روی توان اقتصاد ملی مشهود است.
ایران دو ویژگی دارد که نیاز به سلاح اتمی ندارد. اول: ایران یکی از کشورهای خاص در دنیاست. آمریکا بسیار طوفانی است. اروپا هرگز گرما و سرما ندارد. ایران ۴ فصل است. این پدیده عجیب است. امروز در خلخال اسکی می کنید بعد یک ساعت پرواز می کنید به کیش و شنا می کنید. ما صحرای گسترده ای داریم و گرمای بسیار زیادی داریم. این انرژی تجدیدپذیر به ما می دهد. ۴ فصل بودن باعث رونق توریزم می شود. تبدیل شدن ما به دارنده سلاح هسته ای، مانند نمونه های دیگر، نمی تواند تثبیت برای ما بیاورد.
امام شعار نه شرقی و نه غربی را سرداد. دنیای امروز دیگر دو قطبی نیست. این شعار فیت روزگار ما است./خبرآنلاین

۲۳۲۳

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.