تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 0:13
کد خبر : 79035

آقای شریعتمداری!آیا روسیه هم غلط می کند؟

آقای شریعتمداری!آیا روسیه هم غلط می کند؟

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی تاکید کرد که تاخیر بیشتر ایران می تواند فضا را برای احیای برجام نامساعدتر کند. اولیانوف نوشت: نیازی به گفتن نیست که همتایان ایرانی ما در صورت نیاز به زمان بیشتر{برای شروع مذاکرات}، می توانند آن را داشته باشند. اما احساس من این است

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی تاکید کرد که تاخیر بیشتر ایران می تواند فضا را برای احیای برجام نامساعدتر کند.

اولیانوف نوشت:

نیازی به گفتن نیست که همتایان ایرانی ما در صورت نیاز به زمان بیشتر{برای شروع مذاکرات}، می توانند آن را داشته باشند. اما احساس من این است که تأخیر بیشتر می تواند به زودی فضای گفتگوهای وین در مورد برجام را برای تداوم و تکمیل موفقیت آمیز این روند، نا مساعد تر کند. خوشحال می شوم اگر برداشت من اشتباه باشد.
روسیه خواستار از سرگیری سریعتر مذاکرات برجامی شد
ایرنا : سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو خواهان ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات برای احیای برجام است.
روسیه خواستار از سرگیری سریعتر مذاکرات برجامی شد
لاوروف امروز (شنبه) در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه تهران به پیمان ان پی تی و تعهدات پادمانی خود پایبند است، اظهار کرد: ایران اقدامی نمی کند که از آن منع شده باشد.

وی در عین حال گفت که مسکو خواهان ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات برای احیای برجام است.

رئیس دستگاه دیپلماتیک روسیه از آمریکا دعوت کرد بطور فعالانه تر به اقدامات برای احیای برجام بپردازد.

لاوروف گفت: دولت کنونی آمریکا مولف برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران است و خود این کشور باید در ازسرگیری از مذاکرات برای احیای معامله هسته ای سریعتر و فعالتر اقدام کند.

وی افزود: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ایران بیش از یک سال با حسن نیت و منصفانه هر چه را که بر اساس برجام باید انجام می داد اجرا کرد و انتظار داشت که آمریکا سر عقل بیاید و به معامله هسته ای بازگردد.

وی ادامه داد: به همین دلیل این ادعا را که زمان سپری شده است هر کسی جز آمریکا می تواند مطرح کند.

لاوروف در بخش دیگر سخنان خود گفت که مسکو از قاطعیت گروه طالبان برای مبارزه با گروه تروریستی داعش حمایت می کند.

روسیه خواهان ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام است و مقامهای روس بارها بر این موضع کشور خود تاکید کرده اند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا با بیان اینکه کوتاه ترین راه برای احیای برجام، بازگشت همزمان آمریکا و ایران به تعهدات است، اعلام کرد که روسیه آماده کمک به بازگشت سریع شرکای برجام به مذاکرات وین است.

به گزارش ایرنا زاخارووا در بیانیه ای که در وب سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، با اعلام اینکه مسکو از توافق تهران و آژانس در خصوص سرویس فنی تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته ای ایران استقبال می کند، نوشت: مسکو تمامی شرکا در زمینه توافق هسته ای را به بازگشت هر چه سریعتر به میز مذاکرات فرامی خواند.

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که کوتاهترین مسیر برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران، بازگشت همزمان ایالات متحده و ایران به تعهدات خود است، روسیه به این امر کمک می کند.
وی گفت: «کوتاهترین راه برای احیای مجدد توافق هسته ای از طریق بازگشت متقابل متقابل واشنگتن و تهران به تعهدات آنها که توسط برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون هیچگونه ضمیمه و استثنا تعیین شده است، می باشد. وروسیه قصد دارد از هر طریق ممکن در این امر مشارکت داشته باشد.»

«میخائیل اولیانوف» نیز به تازگی در گفت و گو با روزنامه روسی ایزوستیا اظهار داشت که علت وقفه طولانی در مذاکرات هسته ای ایران در وین به خاطر تشکیل دولت جدید ایران است بنابراین هیچ چیز غیرمعمولی وجود ندارد.

وی گفت که تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به احیاء برجام وجود ندارد و گفتنش دشوار است که چه زمانی تاریخ آن مشخص خواهد شد. به گفته این دیپلمات، علت این وقفه طولانی از آخرین دور مذاکرات (۲۰ ژوئن- ۳۰ خرداد) تغییرات در قوه مجریه ایران است.

این دیپلمات تأکید کرد: دولت جدید این کشور به زمان دارد تا تیم جدید را تشکیل دهد. من می دانم که در تهران روی این موضوع عملا به صورت روزانه دارند کار می کنند. و به همکاران خودم که بخاطر تأخیر در مذاکرات عصبی هستند یادآوری می کنم که دولت بایدن یک ماه و نیم و حتی بیشتر زمان برد تا مذاکرات وین را آغاز کند. به همین خاطر هیچ چیز غیرمعمولی وجود ندارد.

اما او خاطرنشان کرد که تأخیر موجب موفقیت نمی شود، بخاطر اینکه آن روندی که تا ۲۰ ژوئن بدست آمد به میزان زیادی «خنثی شده و از دست رفته است». میخائیل اولیانوف گفت: ما به نوبه خود از تأخیر فاجعه نمی سازیم، اما خواستار این هستیم که مذاکرات فعال شود. این به نفع همه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.