تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1400 - 20:17
کد خبر : 79015

فیلتر فیلترشکن‌ها در راه است؟

فیلتر فیلترشکن‌ها در راه است؟

آرمان شرق- به نظر می‌رسد مسدودسازی و محدودکردن فیلترشکن‌ها بی ارتباط با طرح صیانت مجلس نیست. با تصویب طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، دسترسی ایرانیان به اینترنت بین‌الملل با فیلترینگ فیلترشکن‌ها و مسدودسازی سرور وی پی ان‌ها بسیار محدود خواهد شد.

به نظر می‌رسد قطعی فیلترشکن‌ها در روزهای اخیر یکی از اقدامات لازم برای ایجاد یک شبکه ملی اطلاعات و محدودیت بیشتر بر اینترنت آزاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع مسدودسازی سرور فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها با اینکه از سال ۱۳۹۷ مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، اما ظاهرا اخیرا با مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی این اقدام شدت گرفته است.

در حالی که آمارهای گوگل‌پلی نشان می‌دهد که بیشترین اپلیکیشن‌های دانلود شده توسط کاربران ایرانی در این روزهایی که برخی از اپلیکیشن‌های پر کاربرد مانند تلگرام فیلتر هستند، فیلترشکن‌های رایگان بوده و این موضوع تایید می‌کند که استفاده از فیلترشکن در مردم بالا رفته است.

به نظر می‌رسد مسدودسازی و محدودکردن فیلترشکن‌ها بی ارتباط با طرح صیانت مجلس نیست. با تصویب طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، دسترسی ایرانیان به اینترنت بین‌الملل با فیلترینگ فیلترشکن‌ها و مسدودسازی سرور وی پی ان‌ها بسیار محدود خواهد شد.

باید این نکته را در نظر گرفت که با اینکه تمامی وی پی ان‌های موجود در بازار ایران غیر قانونی هستند ولی نظارت قابل توجهی بر روی سرورهای آن‌ها وجود دارد. در نتیجه به راحتی قابل مسدودسازی هستند.

همچنین در برخی از موارد قطع شدن فیلترشکن‌ها و وی پی ان‌ها موجب می‌شود اختلالاتی در شبکه اینترنت کشور، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به وجود بیاید و تکرار شدن این قطعی آن می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

ارتباط مسدودسازی فیلترشکن‌ها با طرح صیانت
در بند سوم از ماده ۴-۱سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات خدمات ارتباط داخلی با شبکه‌های خارجی صرفا از طریق گذرگاه‌های ایمن مرزی شبکه ملی اطلاعات که دارای درگاه‌های مشخص اتصال به خارج و اتصال با داخل هستند تامین می‌شود. این نشان می‌دهد که گذرگاه‌های غیرمجاز مانند فیلترشکن‌های مختلف با مسدودیت رو به رو خواهند شد.

کند شدن سرعت و مسدودیت وی پی ان‌ها و فیلترشکن‌ها احتمالا می‌‌تواند یکی از اقدامات لازم برای ایجاد یک شبکه ملی اطلاعات و محدودیت بیشتر بر اینترنت آزاد باشد.

علیرضا نظری نماینده مجلس در این باره به تجارت‌نیوز گفت: برنامه‌ای که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته‌ چیزی فراتر از طرح شبکه ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از سازوکارهایی که مد نظر دارند، ارائه محتوایی مناسب با گروه‌های سنی جامعه در اینترنت است. در این برنامه سطح دسترسی افراد به اطلاعات و محتوای داخل شبکه اینترنت مشخص می‌شود. به این صورت که یک کودک یا نوجوان نمی‌تواند با این سامانه هوشمند به هر اطلاعاتی در شبکه دسترسی داشته باشد.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا مسدودسازی فیلترشکن‌ها ارتباطی با طرح صیانت دارد؟ پاسخ داد: اساسا بله، چرا که با مدلی که مد نظر وزیر ارتباطات و طرح صیانت است، دیگر کاربران نیازی به استفاده از فیلترشکن‌ و وی پی ان نخواند داشت.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.