تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مهر 1400 - 16:54
کد خبر : 78872

سیاست فراموشی هاشمی رفسنجانی!

سیاست فراموشی هاشمی رفسنجانی!

آرمان شرق- سیاستی وجود دارد که مبتنی بر فراموشی او و در برخی موارد هم تخطئه کردن او ست. عمده بهانه‌ای هم که دارند تحمیل قطع‌نامه پایان جنگ به امام است که از آن دسته دروغ‌های شاخدار به شمار می‌آید. مثل این که می‌گویند آقای هاشمی در استخر فرح درگذشته‌است.

برخی جریان‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویا آقای هاشمی در طی این ۸ سال ایران نبوده‌است. سیاستی وجود دارد که مبتنی بر فراموشی او و در برخی موارد هم تخطئه کردن اوست. عمده بهانه‌ای هم که دارند تحمیل قطع‌نامه پایان جنگ به امام است که از آن دسته دروغ‌های شاخدار به شمار می‌آید.

غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست بر مجمع تشخصیص مصلحت نظام در واکنش به تلاش برای حذف نام هاشمی از تاریخ جنگ از سوی برخی جریان‌ها گفت: «قاعدتا چون به آقای هاشمی علاقه‌مند هستم و با ایشان نزدیک به ۵ سال همکاری نزدیک داشته‌ام و مشاور ایشان بودم، همیشه دغدغه‌ام رصد کردن اخبار مرتبط با آقای هاشمی است. بارها گفته‌ام که با این که آقای هاشمی فرمانده جنگ بوده اما برخی جریان‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویا آقای هاشمی در طی این ۸ سال ایران نبوده‌است.

وی افزود: سیاستی وجود دارد که مبتنی بر فراموشی او و در برخی موارد هم تخطئه کردن او ست. عمده بهانه‌ای هم که دارند تحمیل قطع‌نامه پایان جنگ به امام است که از آن دسته دروغ‌های شاخدار به شمار می‌آید. مثل این که می‌گویند آقای هاشمی در استخر فرح درگذشته‌است. در کلیپی هم که اخیرا منتشر شده، آقای خامنه‌ای از ایشان به عنوان فاتح جنگ یاد کردند و به ایشان مدال فتح دادند. اگر این جریان‌ها به رهبری معتقد باشند، همین یک کلیپ تاریخی آب پاکی را روی دست‌شان می‌ریزد که از حرف‌های‌شان دست بکشند.»

خاطره‌نویسی آقای هاشمی را مسخره می‌کنند

رجایی همچنین ادامه داد: «حتی خاطره‌نویسی آقای هاشمی را مسخره می‌کنند. در صورتی که همین نوشتن خاطرات خدمت بزرگی به تاریخ شفاهی بود و الان یک منبع دست اول برای برخی حوادث به حساب می‌آید. به نظر من برای برخی هاشمی یک فرد نیست بلکه خط و جریانی ست که می‌خواهند آن را تضعیف کنند. حتی بعضا تضعیف افرادی چون روحانی هم برای انتقام از هاشمی بود. البته آقای روحانی طوری عمل کرد که قابل بحث و نقد است اما برخی جریان‌ها می‌خواهند با کوبیدن امثال آنها خط اعتدال را زیر سوال ببرند. چون این افراد به آقای هاشمی به عنوان یک جریان فکری نگاه می‌کنند همچنان تخریب آقای هاشمی در دستور قرار خواهد داشت. کسانی که سال‌ها تحت فرماندهی ایشان بودند چون ایشان جانشین فرمانده کل قوا بودند، در این سال‌های آخر فرماندهان به دیدار ایشان نمی‌آمدند. خاطرم هست تنها کسی که به دیدار آقای هاشمی می‌آمد و کاری به حواشی نداشت مرحوم قاسم سلیمانی بود. حتی یک بار با ایشان صحبت کردم و گفتم شما کرمانی هستی حداقل شما سری به آقای هاشمی بزن که آقای سلیمانی هم با آقای هاشمی دیدار کرد.»

او افزود: «بقیه اما در سالگردهای جنگ تحمیلی به دیدار آقای هاشمی نمی‌آمدند. ارتشی‌ها لابد ملاحظاتی داشتند اما سپاهی‌ها که این ملاحظات را نداشتند هم نمی‌آمدند. قدرناشناسی کردند. در ۵ سالی که من خدمت آقای هاشمی بودم یک بار خودم به فرماندهان نظامی وقت دادم که آنها هم بیشتر گرایش‌های اصلاح‌طلبی داشتند. از سال ۸۸ بقیه به دلیل ملاحظاتی که داشتند از آقای هاشمی دوری می‌کردند. برخی حتی دست به تخریب آقای هاشمی می‌زدند که ایشان هم بعضی را رندانه پاسخ می‌داد.

اگر کسی حرفی برای تخریب می‌زد، بدون این که نام ببرد می‌گفت برای مثال در ماجرای فاو بحث محاکمه این فرد مطرح بود اما من نگذاشتم محاکمه‌اش کنند و حالا زبان پیدا کردند. آقای هاشمی می‌گفت مثلا فلان شخص عقب‌نشینی کرده‌بود و برخی نیروها را از دست داده‌بود، می‌گفتند باید محاکمه و اعدام شود اما آقای هاشمی می‌گفت چرا وقتی پیروز می‌شوند این حرف‌ها را نمی‌زنید و به هر حال جنگ عقب‌نشینی و پیش‌روی دارد. با همه این اوصاف همین افراد علیه آقای هاشمی در این سال‌های اخیر صحبت می‌کردند.»

انتقاد تند مشاور هاشمی رفسنجانی از نظامیان و اعضای خبرگان/ برخی طوری رفتار می کنند که هاشمی رفسنجانی در ۸ سال جنگ ایران نبوده است
برای برخی هاشمی یک فرد نیست بلکه خط و جریانی است که می‌خواهند آن را تضعیف کنند
رجایی با تاکید بر این که هاشمی از شخص به جریان تبدیل شده‌است، گفت: «الان در برخی بحران‌ها همه یاد او می‌کنند و می‌گویند جایش خالی ست. حتی با برخی در کشورهای اطراف صحبت می‌کردم هم می‌گفتند جای این مرد خالی ست. منتها برای برخی که دچار اشتباه محاسباتی هستند، آقای هاشمی یک خطر است و فکر می‌کنند باید شخصیت او را بتراشند و تخریب کنند. استراتژی فراموشی هاشمی ست که یکی از نمودهای آن فراموشی هاشمی دوران جنگ است که ایشان نقش بسیار مهمی در آن داشته‌است. هاشمی جنگ را به خوبی پایان داد. قطع‌نامه به نفع ایران صادر شد. سازمان ملل صدام را مجرم شناخت و به پرداخت خسارت ملزم کرد. اسرا باز گشتند. حتی صدام چند نامه برای هاشمی نوشت که در یکی از آنها تاکید کرده‌ بود همه آنچه می‌خواستید محقق شد.»

برخی از این‌ها در خبرگان بودند که می‌گفتند ما دل‌مان با آقای هاشمی است اما توصیه شده به او رای ندهید
مشاور فرهنگی هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست بر محمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سکوت برخی چهره‌های مطرح یا حتی علما و هم‌لباسان هاشمی نیز تصریح کرد: «این‌ها ملاحظات شخصی دارند. آقای هاشمی مثل هر کس دیگری در زندگیش فراز و فرودهایی داشته‌است. خودش هم گفته است که من خدمت و خطاهایی داشته‌ام. حتی اگر با ایشان خصوصی صحبت می‌کردند به خطاها هم اشاره می‌کرد. ما توقع معصوم بودن از هیچ کس را نداریم. کسانی که امروز در مورد حمله به هاشمی سکوت می‌کنند چند دسته هستند. یک دسته نگران موقعیت‌شان هستند. حتی برخی از این‌ها در خبرگان بودند که می‌گفتند ما دل‌مان با آقای هاشمی ست اما توصیه شده به او رای ندهید. حتی گفته شده‌بود که اگر به هاشمی رای دهید خط‌تان را شناسایی می‌کنید و دفعه دیگر رد صلاحیت‌تان می‌کنیم.»

او همچنین ادامه داد:«این افراد قاعدتا می‌خواهند زندگی سیاسی‌شان ادامه داشته‌باشد، نماینده خبرگان شوند، امام جمعه شوند یا بالاخره مسوولیت داشته‌باشند. طبیعی است که سکوت می‌کند اما آخرت خود را به دنیا می‌فروشند چرا که باید از حق دفاع کرد ولو این که هزینه داشته‌باشد. این افراد نمی‌خواهند هزینه حمایت از هاشمی را بپردازند اما اگر با برخی‌ از آنها صحبت کنید با آقای هاشمی همراه هستند و خدمات هاشمی را قبول دارند. متروی تهران، دانشگاه آزاد، ختم خوب جنگ،بازسازی کشور بعد از جنگ و با خزانه خالی، بهبود روابط با برخی کشورهای منطقه و اروپا و مسائلی از این دست.با این حال برخی نمی‌خواهند هزینه این حمایت را بپردازند. گروه دیگر هم که از اساس مخالف و منتقد هستند که باید با آنها بحث و گفت‌وگو کرد، دلایل آنها را شنید و پاسخ‌های لازم را مطرح کرد.»

رجایی در پایان تاکید کرد: «مثلا کسی چون مرحوم سید مهدی طباطبایی گفت آقای هاشمی را من شهید می‌دانم. از میان فرماندهان مرحوم قاسم سلیمانی ایشان را تایید کرد و گفت آقای هاشمی همواره یک روند ثابت داشته و به درد کشور خورده‌است. البته برخی دیگر از فرماندهان بعد از فوت آقای هاشمی ساکت شدند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.