تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 23:18
کد خبر : 78712

هزینه اقتصادی خشونت چقدر است؟

هزینه اقتصادی خشونت چقدر است؟

آرمان شرق-سوریه بیشترین هزینه اقتصادی را (برحسب سهم از حجم تولید ناخالص داخلی) بر اثر خشونت متحمل شده است و پس از آن سودان جنوبی و افغانستان قرار دارند. برآوردهای این موسسه نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ هزینه اقتصادی خشونت در سوریه معادل ۸۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. اگر این هزینه را بر مبنای برابری قدرت خرید سنجش کنیم، به هر شهروند سوری رقمی معادل با ۱۱۸۵ دلار هزینه وارد شده است.

چهره جهان در سال‌های اخیر با افزایش خشونت، درگیری‌های نظامی، جنگ‌های داخلی و خارجی و شورش‌های مدنی همراه بوده است. خشونت ابعاد گسترده‌ای دارد و اغلب بخش‌های اجتماعی، سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در این مطلب و به مناسبت روز جهانی صلح قصد داریم نگاهی به هزینه‌های اقتصادی خشونت بیاندازیم. خشونت چقدر خرج روی دست جهان ما باقی گذاشته است؟

چه متغیرهایی روی صلح جهانی تأثیر دارند؟
در شاخص جهانی صلح که از سوی موسسه صلح و اقتصاد منتشر می‌شود، تأثیر برخی متغیرها روی صلح اندازه‌گیری شده است. برخی از مهم‌ترین این متغیرها عبارتند از: واردات سلاح، تخریب‌های خشونت‌آمیز، مخارج نظامی برحسب سهم از تولید ناخالص داخلی، پناهجویان و تأثیر تروریسم.

وضعیت صلح در پهنه جهان
نگاهی به جدیدترین شاخص جهانی صلح نشان می‌دهد ایسلند، نیوزیلند و دانمارک صدرنشینان صلح در جهان هستند و از سوی دیگر، افغانستان، یمن و سوریه در قعر قرار گرفته‌اند. با وجود تمام خشونت‌هایی که شاهد بوده‌ایم، این شاخص نشان می‌دهد وضعیت صلح در ۸۷ کشور بهتر و در ۷۳ کشور بدتر شده است. اما در مجموع، در گزارش امسال تغییر کوچکی (۰.۰۷ درصد) به سوی صلحِ کمتر دیده می‌شود. این موضوع می‌تواند شاهدی باشد بر این که با وجود صلح‌آمیزتر شدن بیشتر کشورها، شدت خشونت در برخی کشورها تشدید شده است. در ۱۳ سال اخیر این نهمین سالی است که شاخص جهانی صلح بدتر می‌شود و این موضوع نشانه‌ای از وضعیت نامساعد صلح در دنیا است.

چشم‌انداز صلح در مناطق گوناگون
اگر جهان را برحسب مناطق مختلف دسته‌بندی کنیم، خواهیم دید در ۳ منطقه وضعیت صلح بهبود یافته، اما در ۶ منطقه دیگر صلح روندی نزولی طی کرده است. خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، جنوب آسیا و اروپا ۳ منطقه‌ای هستند که وضعیت مساعدتری در مقایسه با گزارش سال قبل دارند. صلح در سایر مناطق یعنی آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و کشورهای حوزه دریای کارائیب، آمریکای جنوبی، روسیه و اوراسیا و در نهایت آفریقای جنوب صحرا بدتر شده است. به‌طور متوسط از سال ۲۰۰۸ تاکنون، سطح صلح جهانی ۲ درصد پایین‌تر آمده و دلیل اصلی بدتر شدن میزان صلح از سال ۲۰۰۸ به این سو نیز درگیری‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

روندهایی از خشونت در سال‌های اخیر
خشونت تبعات زیادی در سال‌های اخیر داشته است. از جمله روندهای آن می‎‌توان به جابه‌جایی اجباری ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان اشاره کرد. همچنین در حالی که میزان مرگ در نبردها نسبت به سال ۲۰۱۴ افت کرده است، تعداد و شدت درگیری‌ها روند صعودی پیموده‌اند. البته همزمان نکات مثبتی هم در این میان دیده می‌شود. از جمله این نکات کاهش میزان قتل در دنیا است.

هزینه‌های اقتصادی خشونت برای پنج کشور نخست

تأثیر اقتصادی خشونت در دنیا
در سنجش هزینه اقتصادی خشونت معمولا از دو متغیر استفاده می‌شود. یکی «تأثیر اقتصادی خشونت» است که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم خشونت را به‌علاوه ضریب فزاینده مربوط به هزینه‌های مستقیم شامل می‌شود. متغیر دوم «هزینه اقتصادی خشونت» است که تنها هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم را به حساب می‌آورد.

برآوردها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ تأثیر خشونت بر اقتصاد جهان قریب به ۱۵ هزار میلیارد دلار (بر اساس برابری قدرت خرید) بوده است. این رقم معادل ۱۱.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا یا ۱۹۴۲ دلار به ازای هر فرد است. نکته مهم این است که در ۱۰ کشوری که بیشترین هزینه اقتصادی را از خشونت متحمل می‌شوند، متوسط هزینه اقتصادی معادل با ۳۵.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی آنها است. در ۱۰ کشوری که بیشترین میزان صلح را دارند، هزینه اقتصادی خشونت معادل با ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی آنها است.

کدام کشورها بیشتر از خشونت متأثر شده‌اند؟
بر اساس گزارش موسسه صلح و اقتصاد، سوریه بیشترین هزینه اقتصادی را (برحسب سهم از حجم تولید ناخالص داخلی) بر اثر خشونت متحمل شده است و پس از آن سودان جنوبی و افغانستان قرار دارند. برآوردهای این موسسه نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ هزینه اقتصادی خشونت در سوریه معادل ۸۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. اگر این هزینه را بر مبنای برابری قدرت خرید سنجش کنیم، به هر شهروند سوری رقمی معادل با ۱۱۸۵ دلار هزینه وارد شده است./بورسان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.