تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 19:42
کد خبر : 78683

موضع رسمی ایران:آغاز مذاکرات وین در هفته‌های آتی

موضع رسمی ایران:آغاز مذاکرات وین در هفته‌های آتی

آرمان شرق- برجام و گفتگوهای وین یکی از موضوعات اصلی ملاقات‌های دوجانبه با آقای بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و وزرای خارجه حاضر از ۴+۱ خواهد بود .
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اما نه برنامه‌ای برای جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ از قبل تنظیم شده است و نه اینکه بر اساس اطلاع ما همه وزرای خارجه ۴+۱ در نیویورک حاضر هستند.

موضع رسمی ایران: مذاکرات وین در هفته‌های آتی از سرگرفته خواهد شد
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید براینکه نشست وزرای ۱+۴ در نیویورک در دستورکار نیست،گفت: هر نشست و جلسه‌ای هماهنگی قبلی و تنظیم دستورکار لازم دارد، همانطور که قبلا تاکید شد گفتگوهای وین به‌زودی و طی چندهفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع۱+۴ رسانده شده است.

ایرنا:سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید براینکه نشست وزرای ۱+۴ در نیویورک در دستورکار نیست،گفت: هر نشست و جلسه‌ای هماهنگی قبلی و تنظیم دستورکار لازم دارد، همانطور که قبلا تاکید شد گفتگوهای وین به‌زودی و طی چندهفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع۱+۴ رسانده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اما در عین حال لازم است قبل از آن، تیم سیاست خارجی دولت جمع بندی نهایی خود در خصوص کم و کیف گفتگوها را انجام دهد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به اینکه آیا نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در دستور کار قرار دارد، گفت: برجام و گفتگوهای وین یکی از موضوعات اصلی ملاقات‌های دوجانبه با آقای بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و وزرای خارجه حاضر از ۴+۱ خواهد بود .
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اما نه برنامه‌ای برای جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ از قبل تنظیم شده است و نه اینکه بر اساس اطلاع ما همه وزرای خارجه ۴+۱ در نیویورک حاضر هستند.

پیش از این، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که قدرت‌های جهان و ایران احتمالا در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل با هم دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لودریان احتمال برگزاری دیدار مقام‌های ایران و قدرت‌های جهانی را اواخر هفته عنوان کرد.

لودریان در یک کنفرانس خبری گفت که این دیدار که شامل تمام طرفین توافق هسته‌ای ایران به غیر از آمریکا می‌شود، با هدف ایجاد یک حرکت مثبت برای ادامه مذاکرات است.

اریک بارکس راگلز مقام ارشد وزارت امور خارجه در دفتر امور سازمان های بین المللی نیز روز دوشنبه افزود که ما همچنان به مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند می مانیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در مورد آنکه چه زمان آمریکا دوباره به مذاکرات وین باز می گردد، گفت: من می دانم که ما گفته ایم که آماده بازگشت هستیم و امیدواریم به زودی خبری از ایرانیان دریافت کنیم.

«آنزه لوگار» وزیر امور خارجه اسلوونی نیز دوشنبه با قرائت بیانیه مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: اتحادیه اروپا در این مقطع حساس پایبندی خود را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و حمایت از اجرای کامل و موثر آن اعلام می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف می‌کند.

وزیر خارجه اسلوونی یادآورشد که رفع تحریم های برجامی، در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهدات ایران، بخش مهمی از این توافق به‌شمار می‌رود. وی بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی این ادعای تکراری را مطرح کرد که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام از جمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.