تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 11:39
کد خبر : 78665

خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد

خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد

آرمان شرق- در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند. احتمال دارد که انتقادهای بایدن از رژیم های مصر و عربستان سعودی به خاطر عدم رعایت حقوق بشر، به قرابت این کشورها با ایران منجر شود.

هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند.
خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد
خروج نیروهای امریکایی از عراق و سوریه و گریز آنان از افغانستان، یعنی به موضع ایران به عنوان قدرت منطقه ای تحکیم بخشیدن. زندگی داخلی در ایران رو به تغییر است، زیرا با به قدرت رسیدن دولت ابراهیم رئیسی، قدرت از دست اصلاح طلبان به دست اصول گرایان منتقل شده است.

ساختار دولتی جمهوری اسلامی ایران بسیار پیچیده است. این ساختار متشکل از سیستم کنترل و توازن است و عناصر دموکراسی را با هنجارها و اصول مذهبی ترکیب می کند. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران ۸۲ سال سن دارد و از قدرت فوق القاعده ای برخوردار است، اما ترجیح می دهد، از این قدرت به طور کامل، استفاده نکند و جایی برای روندهای دموکراتیک باقی بگذارد. هر از گاهی، رهبر دینی مانند یک معلم، سخنان آموزنده ای ایراد می کند، از جمله، با اعضای فعلی و یا سابق دولت ها.

در میان درس های اصلی برای دولت های آینده، رهبر به بیهودگی مشی دستیابی به توافق های اصولی با غرب و تلاش برای ایجاد روابط معتمد با رهبران غربی اشاره می کند. رئیسی به توصیه رهبری، اعلام کرده که هیچ برنامه ای برای توافق با کشورهای غربی ندارد و این مسیر غیر قابل قبول است.

مذاکرات در وین با هدف بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه دارد. آیت الله خامنه ای از تلاش های دیپلمات های ایران قدردانی کرد، اما خاطرنشان کرد که به رغم تلاش های آنان، امریکایی ها قصد ندارند از خصومت خود علیه ایران دست بکشند و به سوی توافق های قابل قبول دو جانبه حرکت کنند.

می توان چنین نتیجه گیری کرد که رهبر دینی ایران قصد ندارد، در برابر کاخ سفید نرمشی نشان دهد. او رضایت خود از رویدادهای جاری در افغانستان و توسعه رویدادها در عراق و سوریه را کتمان نمی کند. به گفته آیت الله خامنه ای، امریکا پس از ۲۰ سال حضور نیروهایش در افغانستان نتوانست با افتخار از این کشور خارج شود.

هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند. احتمال دارد که انتقادهای بایدن از رژیم های مصر و عربستان سعودی به خاطر عدم رعایت حقوق بشر، به قرابت این کشورها با ایران منجر شود.

در اینجا، بیشتر موارد به روسیه و چین منوط است. هر دو کشور قدرتمند برای کمک به ایران ابراز تمایل می کنند، به ویژه در زمینه اقتصادی. رئیسی وعده می دهد که با تسریع توسعه اقتصادی منطقه، فقر و نابرابری را از بین خواهد بود.

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.